2009-10-22, 15:51
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Gör inte bort dig mer nu snälla.

F-16 har 12% högre effekt/vikt förhållande jämfört med Gripen.

Gripen NG har 20% mer effekt i motorn jämfört med övriga Gripen.

Block 60/70 har 13% mer effekt i motorn än Block 50/52.

Men Gripen har en mycket moderna aerodynamik.

Citat:
Fuel fractions (Full internal fuel in liter/full internal fuel in liter+ empty weight in kg):

F-16 C (~3160/3160 + 8270): 0.28
Typhoon (~5000/5000 + 11000): 0.31
Rafale (~4600/4600 + 9500): 0.33
Gripen NG (~3150/3150 + 7100): 0.31
F-15J (~5260/5260 + 12700): 0.29

Thrust to weight ratio (Thrust in kg/Full internal fuel in liter+ empty weight in kg + 4*BVR, 2*WVR ~1000 kg)

F-16 C (13147/3160 + 8270 + ~1000):1.02
Typhoon (9185*2/5000 + 11000 + ~1000): 1.08
Rafale (7652*2/4600 + 9500 + ~1000): 1.01
Gripen NG (11975/3150 + 7100 + ~1000): 1.06
F-15J (10809*2/5260 + 12700 + ~1000): 1.1
Citera
2009-10-22, 15:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Kasta inte sten i glashus - du är en total nolla som inte vet någonting, utan ska bara försöka sätta dig på mig - vilket du då inte klarar av.

Förklara för mig varför Gripen A/B skulle vara bättre än Block 52+.

Jag kan försöka, beror lite på vad du vill ha ut av din platform.
Gripen har bättre uppgraderings potential.
Gripen har bättre MTBF bättre LCC. Bättre HMI bättre situation/informations översikt.
Gripen uppgraderas inte efter block metodiken.

Jag kan fortsätta.

Men du kan ju få kontra med vad du tror gör F-16 till en bättre platform.
Citera
2009-10-22, 22:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jag kan försöka, beror lite på vad du vill ha ut av din platform.
Gripen har bättre uppgraderings potential.
Gripen har bättre MTBF bättre LCC. Bättre HMI bättre situation/informations översikt.
Gripen uppgraderas inte efter block metodiken.

Jag kan fortsätta.

Men du kan ju få kontra med vad du tror gör F-16 till en bättre platform.
På vilket sätt skulle nyproducerade F-16 Block 50/52+ eller 60 ha lägre utvecklingspotential jämfört med Gripen.

Jag svarar på ett felaktigt påstående att Gripen A/B skulle vara mer avancerad än F-16 Block 50/52+.

Gripen har tillverkats i A/B och C/D ( som i sin tur finns i underklasser likt Block på tex Amerikanska flygplan).

Block indelning för Amerikanska flygplan avser främst hårdvaran på flygplanen, uppgraderingen av mjukvaran sker istället i så kallade Tapes, där den senaste idag är Tape M5.1+.
Citera
2009-10-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ja Ungern har ju redan "köpt" så här har du fel. är bara tjeckien som leasar nu.

Om du nu ska hoppa in i en tråd så tycker jag du ska läsa bakåt oxå.

Vad jag svarade ,gällde att Krokodil trodde att dessa länder skulle välja JSF längre fram.
Vilket jag då svarade att dom inte har den ekonomiska styrkan till.

Att Ungern från början valde att leasa sina, för att sedan bestämma sig för att förvärva dom efter leasing tidens slut är ingen nyhet.

Om vi nu ska dra detta ämne en bit till så har både Ungern och Tjeckien flaggat för att man är intresserade av att öka upp sin Gripen flotta när ekonomin tillåter.
Citera
2009-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
under träning m.m så går alla system på 65-80 procent, aldrig på fullt. för att platformens sanna prestanda aldrig får övslöjas.

Och detta är rent skitsnack..Bara att kolla hur Tjeckier och Ungrare utnyttjar sina kärror.

Att man vanligtvis håller en låg övningsprofil i Sverige är mer för att spara på materialet.
Citera
2009-10-22, 23:09
Medlem
awestbys avatar
Citat:
På vilket sätt skulle nyproducerade F-16 Block 50/52+ eller 60 ha lägre utvecklingspotential jämfört med Gripen.

Jag svarar på ett felaktigt påstående att Gripen A/B skulle vara mer avancerad än F-16 Block 50/52+.

Gripen har tillverkats i A/B och C/D ( som i sin tur finns i underklasser likt Block på tex Amerikanska flygplan).

Block indelning för Amerikanska flygplan avser främst hårdvaran på flygplanen, uppgraderingen av mjukvaran sker istället i så kallade Tapes, där den senaste idag är Tape M5.1+.

Gripen uppgraderings filosofi är annorlunda. Gripen plattformen får en hårdvara uppgradering minst var 3 år. och mjukvara uppgradering varje år. SAAB uppskattar att man jämför det med USAs block filosofi.

Ehm skämtar du med mig eller tror du att en plattform har oändlig uppgraderings möjligheter? tyvärr det har dom inte.
F-16 är i slutet på sin livslängd gripen är i "början" på sin.

Sist vad får dig att tro att jag inte vet hur USAs block filosofi fungerar? du verkar tro att du är den enda som har kunskap inom militär flygindustri.

ang. din argumentation F-16/block50 vs Gripen. så gav jag dig en hel del argument varför Gripen A skulle vara ett bättre val än F-16. jag kan ge dig fler orkar inte översätta hämtat direkt från min Gripen blogg

Citat:
A hot engine change can be made in 45 minutes by a team of three.

10 maintenance hours per flight hour, includes all depot level maintenance.

Twice as reliable as its competitors.

Twice as easy to repair.

Enough ground equipment to support four Gripens can be carried by a single C-130 Hercules.

The Gripen can be refuled and rearmed in less than 10 minutes.

An airborn time of 60 seconds is possible when on high alert with the APU running, all systems fully avaliable 10 seconds after take off. The F-16 needs 3-4 minutes, and its INS and radar will not be fully avaliable.

Gripen mean time between failures(MTBF) is proven to be 7.6 hours. USAF best MTBF is 4.1 hours.

The Gripen costs less than 2500$ per flight hour.
Citera
2009-10-22, 23:11
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Och detta är rent skitsnack..Bara att kolla hur Tjeckier och Ungrare utnyttjar sina kärror.

Att man vanligtvis håller en låg övningsprofil i Sverige är mer för att spara på materialet.

Nu pratar jag naturligtvis om övningar med andra länder m.m då använder INGA länder full prestanda. och det är INTE SKIT SNACK
Citera
2009-10-22, 23:17
Medlem
Citat:
Nu pratar jag naturligtvis om övningar med andra länder m.m då använder INGA länder full prestanda. och det är INTE SKIT SNACK

Att man håller tillbaka med vissa saker kan så vara , men för att några länder ska få ut något av sina dyrt påkostade övningstillfällen så är det knappast troligt att man åker ner och presterar 65% .
Citera
2009-10-22, 23:21
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Att man håller tillbaka med vissa saker kan så vara , men för att några länder ska få ut något av sina dyrt påkostade övningstillfällen så är det knappast troligt att man åker ner och presterar 65% .

Jag tycker det är helt självklart att man inte vill visa plattformens fulla prestanda i träning! vad har man att vinna på det?
Citera
2009-10-22, 23:27
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Gripen uppgraderings filosofi är annorlunda. Gripen plattformen får en hårdvara uppgradering minst var 3 år. och mjukvara uppgradering varje år. SAAB uppskattar att man jämför det med USAs block filosofi.

Ehm skämtar du med mig eller tror du att en plattform har oändlig uppgraderings möjligheter? tyvärr det har dom inte.
F-16 är i slutet på sin livslängd gripen är i "början" på sin.

Sist vad får dig att tro att jag inte vet hur USAs block filosofi fungerar? du verkar tro att du är den enda som har kunskap inom militär flygindustri.

ang. din argumentation F-16/block50 vs Gripen. så gav jag dig en hel del argument varför Gripen A skulle vara ett bättre val än F-16. jag kan ge dig fler orkar inte översätta hämtat direkt från min Gripen blogg
Nu snackar du skit, på vilket sätt och vilka delar byter man ut på Gripen var tredje år....
Nu blandar du nog ihop A/B med C/D och uppgraderingar av befintliga flygplan.

F-16 som tillverkas idag har mycket litet gemensamt med de "första" F-16.
Man har bytt flera generationer motor/radar-familjer, elektronik mm mm mm.

Jag skrev även A/B mot Block 52+ - då du citerade ett av mina svar till en annan forumsmedlem.

F-16 olika block anger främst olika hårdvarunivåer vid byggnation av flygplanen, mjukvaru uppgraderingar är även löpande för bla USAF F-16 flotta - du förstår, de har en massa modern vapenutrustning mm inköpt som de vill integrera i sina flygplan .
Citera
2009-10-22, 23:30
Medlem
Citat:
Jag tycker det är helt självklart att man inte vill visa plattformens fulla prestanda i träning! vad har man att vinna på det?

Vad har man att förlora ?
Vem vet att du nyttjar din prestanda tillfullo ?

Och hur kan du själv öva din kunskap om du nyttjar ditt material till 65%
Du kommer bli ett rundningsmärke och ej önskvärd på kommande övningar.
Citera
2009-10-22, 23:33
Medlem
Citat:
Nu snackar du skit, på vilket sätt och vilka delar byter man ut på Gripen var tredje år....
Nu blandar du nog ihop A/B med C/D och uppgraderingar av befintliga flygplan.

F-16 som tillverkas idag har mycket litet gemensamt med de "första" F-16.
Man har bytt flera generationer motor/radar-familjer, elektronik mm mm mm.

Jag skrev även A/B mot Block 52+ - då du citerade ett av mina svar till en annan forumsmedlem.

F-16 olika block anger främst olika hårdvarunivåer vid byggnation av flygplanen, mjukvaru uppgraderingar är även löpande för bla USAF F-16 flotta - du förstår, de har en massa modern vapenutrustning mm inköpt som de vill integrera i sina flygplan .

Det du ser idag när det gäller F-16 Block 52++ till 60 är det sista man kommer kräma ur denna kärra. Inte ens USAF vill kosta på mer än nödvändigt för att hålla dessa flygande till generationsväxlingen mot F-35 an börjar rampas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in