2009-09-24, 20:18
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
F16 är lite av fattigmans flp i en del länders flygvapen! Att tex Polen valde F-16 är ju påtryckningar från USA! MIG29 var Polens mest avancerad flp å det är i samma klass som F16. Dom hade inte råd med något annat än F16 heller.
Polens F-16 är minst jämförbara med Gripen C/D.
Citera
2009-09-24, 20:22
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil

Polens F-16 är mycket sämre än Gripen A/B.
Citera
2009-09-24, 20:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Polens F-16 är mycket sämre än Gripen A/B.
På vilket sätt då - och nej, du ska inte jämföra Gripen A/B med Polens Block 52+.
Citera
2009-09-25, 09:46
Medlem
Citat:
På vilket sätt då - och nej, du ska inte jämföra Gripen A/B med Polens Block 52+.

Gurex kanske baserar påståendet på att Gripen C/D är sämre (i luftstrid) än A/B versionen.
Däremot skulle en eventuell polsk variant av JAS, om de nu hade valt en sådan, inte behöva vara det. Det beror ju på hur flygplanet konfigureras vid en eventuell affär antar jag...

Polen valde F16. Det är deras beslut och de fick väl ett bra plan gissar jag.
Det hade de fått även om de valt JAS.
Citera
2009-09-25, 09:52
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Dom filmerna å bilderna jag sett på Polens eller andra nationers F16 så startar F16 jämt med tända Ebk! JAS startar ej med tänd Ebk om det inte finns last under vingarna!
Klenare motor om inte annat
Citera
2009-09-25, 09:55
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gurex kanske baserar påståendet på att Gripen C/D är sämre (i luftstrid) än A/B versionen.
Däremot skulle en eventuell polsk variant av JAS, om de nu hade valt en sådan, inte behöva vara det. Det beror ju på hur flygplanet konfigureras vid en eventuell affär antar jag...

Polen valde F16. Det är deras beslut och de fick väl ett bra plan gissar jag.
Det hade de fått även om de valt JAS.
När Tjeckien valde JAS så fick regeringen där höra att deras relation med USA kommer bli ansträngd om dom inte valde F16!Det var diverse hot från Usa men Tjeckerna valde att stå på sig å inte falla för hot som en del mindre iq begåvande länder gjorde!
Senast redigerad av BAGARN69 2009-09-25 kl. 09:58.
Citera
2009-09-25, 10:00
Medlem
Citat:
När Tjeckien valde JAS så fick regeringen där höra att deras relation med USA kommer bli ansträngd om dom inte valde F16!Det var diverse hot från Usa men Tjeckerna valde att stå på sig å inte falla för hot som en del mindre iq begåvande länder gjorde!

Jo, jag har hört allt detta.
Stridsflygfösäljning är så gott som alltid en "smutsig" affär med mutanklagelser, påtryckningar, falska uppgifter i media och tonvis med nationell prestige.
Citera
2009-09-25, 10:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Dom filmerna å bilderna jag sett på Polens eller andra nationers F16 så startar F16 jämt med tända Ebk! JAS startar ej med tänd Ebk om det inte finns last under vingarna!

F 16 motorn är nog snarare starkare, dock kan förhållandet vikt/ dragkraft vara sämre.
Trots allt har Gripen exempelvis en motor som både är kortare o lättare än vad ex, Drakens men ger mer kraft.
Senast redigerad av Svithjod 2009-09-25 kl. 10:20.
Citera
2009-09-25, 12:04
Medlem
Citat:
JAS startar ej med tänd Ebk om det inte finns last under vingarna!

På fredsbas ja , på krigsbaserna passar man på att sota ur EBK´n last eller ej.
Citera
2009-09-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
F 16 motorn är nog snarare starkare, dock kan förhållandet vikt/ dragkraft vara sämre.
Trots allt har Gripen exempelvis en motor som både är kortare o lättare än vad ex, Drakens men ger mer kraft.

Gripen C/D har ett lägre förhållande vikt/ dragkraft än F-16 C/D .

När det gäller Gripen NG så är det tvärt om då kommer F-16 tillkorta.
Citera
2009-09-25, 19:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Gripen A/B/C/D har en motor som ger maximalt 80,5 kN i dragkraft med tänd EBK, motsvarande siffror för Polens F-16 Block 52 är 129,6 kN.
Citera
2009-09-25, 19:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Gripen C/D har ett lägre förhållande vikt/ dragkraft än F-16 C/D .

När det gäller Gripen NG så är det tvärt om då kommer F-16 tillkorta.
Motorn i Gripen NG ger maximalt 98 kN som då ska jämföras med 144 kN i F-16 Block 60.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in