2016-03-22, 14:11
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Hade lätt gjort det. 50% är stor chans att överleva
Halv sannolikhet. Så det betyder att du tycker att en miljard är värt mer för dig än ditt liv.
Citera
2016-03-22, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Man skulle kunna formulera frågan såhär. Du kommer garanterat att dö, men när du dör får en utvald person en miljard kr. Skulle du offra dig?
nej , jag har stark livsgnista
Citera
2016-03-22, 14:17
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
nej , jag har stark livsgnista
Ändå tror du att du skulle välja att spela rysk roulette med tre kulor i magasinet. Inte för att få en miljard, utan för att testa dina gränser.
Citera
2016-03-22, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Ändå tror du att du skulle välja att spela rysk roulette med tre kulor i magasinet. Inte för att få en miljard, utan för att testa dina gränser.
det är klart att pengar lockar till viss gräns för att göra nått sådant , men skulle nog kunna trycka av en gång om de tre patronerna ligger i varannat patronläge i trumman och trumman är roterad på rätt sätt , en sådan chans att ev tjäna så mycket pengar på 1sek får du inte så många gånger i livet
Citera
2016-03-22, 15:45
Bannlyst
Hade lätt gjort det har ändå inget att förlora
Citera
2016-03-22, 15:51
Medlem
Ja, tillräckligt stor chans att överleva för att jag skulle göra det.
Citera
2016-03-22, 18:11
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
det är klart att pengar lockar till viss gräns för att göra nått sådant , men skulle nog kunna trycka av en gång om de tre patronerna ligger i varannat patronläge i trumman och trumman är roterad på rätt sätt
Det blir lika slumpartat oavsett om patronerna ligger i vartannat läge, i par eller i triss. Trumman ska snurras runt snabbt.
Citera
2016-03-22, 20:14
Bannlyst
Om vi gör om frågan litegranna

Du får välja mellan två alternativ:

1: 20% chans att överleva och om du dör så går pengarna till dina anhöriga.

2: 60% chans att överleva men om du dör så går inga pengar vidare till anhöriga.

Citera
2016-03-22, 20:20
Bannlyst
Citat:
Det blir lika slumpartat oavsett om patronerna ligger i vartannat läge, i par eller i triss. Trumman ska snurras runt snabbt.
nja jag tror patronernas vikt påverkar vart trumman stannar , tänk ett bil hjul med obalans så förstår du . men du får stoppa i de hur du vill om det är du som ska testa
Citera
2016-03-22, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Porrskadadidiot
Om vi gör om frågan litegranna

Du får välja mellan två alternativ:

1: 20% chans att överleva och om du dör så går pengarna till dina anhöriga.

2: 60% chans att överleva men om du dör så går inga pengar vidare till anhöriga.

nummer 2
Citera
2016-04-04, 14:37
Medlem
Cathariasiss avatar
Citat:

Om det är ett vapen som har magasin, så vill man nog inte spela rysk roulette med det.
Citera
2016-04-04, 16:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrskadadidiot
Nu vet jag inte om detta är en filosofisk fråga men lite åt det hållet iaf?

Du får en fråga angående ett erbjudande att delta i ett experiment, om det klaras och du överlever, så får du 1 miljard kr.

Det går ut på att du ska ta ett piller, och av det så somnar du, och sover hela natten till nästa dag. Om du vaknar.. det är nämligen 50/50 chans/risk till död/överlevnad.

Skulle du göra detta? motivera hur du tänker

Är jag en party pooper om jag frågar hur i allsin dar man kan veta att chans/risk är 50/50? Om det är första gången experimentet görs har de iaf ingen statistik att gå på.

Iaf en sån fråga hade fått mig ytterst tveksam till att delta. Kanske 50/50 bara är något de har huggit till med för att de inte har en aning? Tänk om risken egentligen är 100% att dö?
Senast redigerad av nerdnerd 2016-04-04 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in