"In the Mood for Love" (Fa yeung nin wa) av Wong Kar Wai är ett mästerverk i genren. Den har förövrigt ett makalöst foto av Christopher Doyle som bara det gör den värd att se.
Jag har den ultimata filmen om förbjuden kärlek. Tyvärr kan jag inte avslöja namnet på den eftersom det förstör filmen.
Hur kan jag lösa det? Två ledtrådar till vilken film jag menar är 'rå bläckfisk' och 'avklippt tunga'.
Ni som förstår vilken film jag menar och ni som inte bryr er kan läsa namnet i min första spoiler.
Oldboy
Nu när ni läst namnet kan ni välja om ni vill veta exakt vad den handlar om.
En man kidnappas helt oförklarligt och släpps ut 15 år senare med kravet att han måste ta reda på anledningen till kidnappningen inom 5 dagar. Under sitt sökande efter hämnd och en anledning träffar han en ung kvinna som han blir kär i och inleder ett förhållande med. I slutet av filmen avslöjas att kidnappningen (med tillhörande hjärntvätt) var en utstuderas plan från en gammal skolkamrat vars incestuösa förhållande med sin syster huvudpersonen avslöjade och att den unga kvinnan i själva verket är huvudpersonens dotter.
Filmen slutar med att huvudpersonen och dottern bestämmer sig för att fortsätta med sitt förhållande... Filmen är mycket bättre än jag lyckats förklara.
Los Amantes del Círculo Polar http://www.imdb.com/title/tt0133363/
Underbar kärleksfilm av Julio Medem. En film om kärlek mellan två halvsyskon som berör. Rekomenderas starkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!