2016-03-21, 22:54
Medlem
Hej, jag var hos vårdcentralen för 5 veckor sedan efter att fått utslag på nästan överallt på kroppen. Det är små röda prickar som fjälla lite grann men inte särskilt mycket. Som svar på VC visste dem inte vad det var. De ville jag skulle avvakta, men det kommer bara nya hela tiden. Är det någon som har haft något liknande innan? Vad jag försökt läsa mig till så passa väl det bäst in på guttat psoriasis eller medaljongsjukan. Är det någon som haft liknande dessa utslag tidigare eller kanske till och med har guttat psoriasis eller medaljongsjukan? Är väldigt tacksam för svar då jag verkligen vill veta vad detta kan vara..
Dessa utslag sitter mestadels på mage, ben och armar.

Bifoga här en bild på utslagen:
http://imgur.com/eT5z8C5
Citera
2016-03-21, 23:17
Medlem
Evilyns avatar
Det där ser ut som ringorm.
Utövar du någon kontaktsport eller har du varit nära djur på sistone?
Citera
2016-03-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Det där ser ut som ringorm.
Utövar du någon kontaktsport eller har du varit nära djur på sistone?

Tack så mycket för svar, jag hade för ett tag sedan en lite större fläck på benet. Fast det såg inte direkt ut som dessa utslagen utan mer som en torr fläck.
Kontaktsport eller varit nära djur har jag inte varit på sistone.
Du tror alltså inte det kan vara guttat psoriasis?
Citera
2016-03-21, 23:38
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson8
Tack så mycket för svar, jag hade för ett tag sedan en lite större fläck på benet. Fast det såg inte direkt ut som dessa utslagen utan mer som en torr fläck.
Kontaktsport eller varit nära djur har jag inte varit på sistone.
Du tror alltså inte det kan vara guttat psoriasis?

Nja, de är för bleka och släta för det enligt mig... Jag skulle gissa på ringorm eller möjligtvis atopiskt eksem.. Men en svampinfektion är mest troligt. Har du testat kortisonsalva eller något mjukgörande?
Citera
2016-03-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Nja, de är för bleka och släta för det enligt mig... Jag skulle gissa på ringorm eller möjligtvis atopiskt eksem.. Men en svampinfektion är mest troligt. Har du testat kortisonsalva eller något mjukgörande?

Det är ju en liten upphöjning på dem, jag har testat mjukgörande men kan inte påstå att det hjälper mig så mycket. Har testat salva med kortison, dem försvann då men blossade upp igen när salvan tog slut. Det va precis som om de läker under behandling, men så fort jag slutar med behandling blossar dem kvickt upp igen inom någon dag.
Citera
2016-03-22, 00:00
Medlem
Fjällros/ medaljong sjuka kanske?

Hade de för några månader sedan.
Tog tid innan de gick bort.

Upplevde att de blev värre efter jag duschat så var livrädd att jag fått nån form av vatten allergi men de försvann efter ett tag.
Citera
2016-03-22, 00:08
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Det är ju en liten upphöjning på dem, jag har testat mjukgörande men kan inte påstå att det hjälper mig så mycket. Har testat salva med kortison, dem försvann då men blossade upp igen när salvan tog slut. Det va precis som om de läker under behandling, men så fort jag slutar med behandling blossar dem kvickt upp igen inom någon dag.

Håll på med kortisonbehandlingen ett tag då, och om du duschar varje dag så sluta med det... Duscha mer sällan, så huden hinner återhämta sig. Det kan mycket väl vara så att kylan och torrheten i luften har utlöst det iom att kortison hjälper.
Citera
2016-03-22, 07:46
Medlem
Det där är en svampinfektion. Jag hade precis likadant och nu ska du få höra vad botemedlet är. Köp Fungoral (ett schampo mot mjäll tror jag det var). Smörj in dig med schampot och låt sitta en kvart varje dag innan du duschar. Voila, problemet löst.

Edit; Schampot är receptfritt .
Citera
2016-03-22, 08:45
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Det där är en svampinfektion. Jag hade precis likadant och nu ska du få höra vad botemedlet är. Köp Fungoral (ett schampo mot mjäll tror jag det var). Smörj in dig med schampot och låt sitta en kvart varje dag innan du duschar. Voila, problemet löst.

Edit; Schampot är receptfritt .

Du tror alltså att det jag har är en svampinfektion? Det skadar ju inte att testa köra Fungoral, så få testa detta och se om det hjälper.
Citera
2016-03-22, 18:29
Medlem
Citat:
Du tror alltså att det jag har är en svampinfektion? Det skadar ju inte att testa köra Fungoral, så få testa detta och se om det hjälper.

Det ser exakt ut som det jag hade, och det var en svampinfektion. Gick över med en fungoralkur .
Citera
2016-03-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Det ser exakt ut som det jag hade, och det var en svampinfektion. Gick över med en fungoralkur .

Din fungoralkur, hur länge använde du dig av schampot? Smörjde du in dig på torr eller våt hud? Hur länge lät du det sitta kvar innan du duschade bort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in