2016-03-21, 22:11
Medlem
Jag har köpt en bänkdiskmaskin som jag har tänkt använda i min hyreslägenhet. I kontraktet står det att man måste kontakta hyresvärden innan man installerar tvättmaskin eller diskmaskin men nämner inget om bänkdiskmaskin.

Är det okej för mig att koppla in bänkdiskmaskinen utan att kontakta hyresvärden?

Bänkdiskmaskinen är kopplad direkt på kranen med en snabbkoppling som jag tar av och på efter användning. Är medveten om att det är noga att stänga av vattnet efter användning.

Några tips på hur jag ska gå tillväga?
Citera
2016-03-21, 22:16
Medlem
vad är det för fara att kontakta värden?
Citera
2016-03-21, 22:33
Medlem
Har varit svårt att få tag på dem tidigare och även lite lathet från min sida.
Citera
2016-03-24, 00:03
Medlem
killawifes avatar
Du bör kontakta värden så får de byta kranen till en med uttag. Det är inte tillåtet att koppla direkt på kranen. Jag gör det själv men endast för att hyresvärden är dum i huvudet och inte gör nåt i huset. Jag ska byta min kran själv men säg inget för det är en hemlighet.
Citera
2016-03-24, 07:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Bänkdiskmaskin = diskmaskin

Eller tror du att bänkdiskmaskiner faller under någon egen, mystisk kategori? Kontakta hyresvärden så slipper du riskera kontraktet och får den installerad ordentligt.
Senast redigerad av OldFashioned 2016-03-24 kl. 07:42.
Citera
2016-04-01, 01:41
Medlem
Koppla inte direkt på kranen! Den klarar inte av konstant tryck vilket kan leda till vattenskador om du har otur.
Citera
2016-06-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du bör kontakta värden så får de byta kranen till en med uttag. Det är inte tillåtet att koppla direkt på kranen. Jag gör det själv men endast för att hyresvärden är dum i huvudet och inte gör nåt i huset. Jag ska byta min kran själv men säg inget för det är en hemlighet.

Vad menas med att kranen ska ha uttag. Är det dubbel vattenkoppling du menar? Det finns ju lösa sådana. Måste hela kranen bytas då?
Citera
2016-06-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawa88
Koppla inte direkt på kranen! Den klarar inte av konstant tryck vilket kan leda till vattenskador om du har otur.

Men det finns trycksäkra kranar va?
Citera
2016-06-12, 17:58
Medlem
killawifes avatar
Antingen monterar man en kran med uttag för diskmaskin under diksnänken eller på ovansidan, de är väldigt vanliga. Eller så monterar man en trevägskoppling under diskbänken och tar vattenuttaget där. Denna bör ha en avstängning.

Rent generellt så klarar alla moderna blandare att man tar vattenuttaget direkt på kranen men man får inte göra det. Jag har gjort så i 23 år och har inte haft några problem med det alls. Just nu har dock min kran börjat läcka när jag kör diskmaskinen men det beror snarare på att kranen är 30 år gammal än på nåt annat. Den har funkat i nio år med diskmaskinen utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in