2016-03-20, 15:45
Medlem
nackas avatar
Hur kommer det sig att P3 väljer att promota så mycket oduglig musik?

Subjektiv åsikt så klart, men ändå. Mängden undermålig svensk hiphop som spelas är alldeles för stor för att det ska vara en tillfällighet.

Om man tar en sådan som Madi Banja t.ex. så låter han som en tronarvinge till Ur Boy Bangs som man slängt på ohemula mängder autotune på. Men av någon outgrundlig anledning så försöker man sälja in detta som seriös kvalitetsmusik.

https://www.youtube.com/watch?v=PMHR0rhoVew

Finns det någon som kan förklara hur P3s musikredaktörer resonerar kring detta? Umgås dessa i samma kretsar som de artister de väljer att ge speltid? Vänskapskorruption är den enda logiska förklaring jag kan tänka mig.

Inte för att P3 direkt har varit god musiks högborg tidigare. Men det har nog aldrig varit så uselt som det är nu.
Citera
2016-03-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka

Subjektiv åsikt så klart, men ändå. Mängden undermålig svensk hiphop som spelas är alldeles för stor för att det ska vara en tillfällighet.

Om man tar en sådan som Madi Banja t.ex. så låter han som en tronarvinge till Ur Boy Bangs som man slängt på ohemula mängder autotune på. Men av någon outgrundlig anledning så försöker man sälja in detta som seriös kvalitetsmusik.

https://www.youtube.com/watch?v=PMHR0rhoVew

Finns det någon som kan förklara hur P3s musikredaktörer resonerar kring detta? Umgås dessa i samma kretsar som de artister de väljer att ge speltid? Vänskapskorruption är den enda logiska förklaring jag kan tänka mig.

Inte för att P3 direkt har varit god musiks högborg tidigare. Men det har nog aldrig varit så uselt som det är nu.

Man vill sälja in alternativ kultur i hopp om att skrota den gamla. Man försöker vara progressiv och skriva historia innan den ens ägd rum. Det är den sortens politik som förs runt om på redaktioner i Sverige idag. Kulturrevolutionärt som det så förfinat heter.

edit: vad gäller den musikaliska biten så är den subjektivt betraktad och således av sekundär betydelse.

edit2: vänskapskorruption hittar du överallt i samhället. Tätheten finner du som störst där skattekronorna flödar.
Senast redigerad av P-o-beln 2016-03-20 kl. 16:07.
Citera
2016-03-20, 16:10
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Man vill sälja in alternativ kultur i hopp om att skrota den gamla. Man försöker vara progressiv och skriva historia innan den ens ägd rum. Det är den sortens politik som förs runt om på redaktioner i Sverige idag. Kulturrevolutionärt som det så förfinat heter.

edit: vad gäller den musikaliska biten så är den subjektivt betraktad och således av sekundär betydelse.

Nja, den musikaliska biten är nog ändå intressant i sammanhanget; det är absolut politiska skäl bakom valet av den musik som spelas, men varför är det en helt bedrövlig variant av en viss genre, t.ex helt kass hip-hop eller soul, istället för de innovativa och talangfulla artister som existerar inom den?
Vänskapskorruption är absolut en möjlig förklaring.
Citera
2016-03-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Nja, den musikaliska biten är nog ändå intressant i sammanhanget; det är absolut politiska skäl bakom valet av den musik som spelas, men varför är det en helt bedrövlig variant av en viss genre, t.ex helt kass hip-hop eller soul, istället för de innovativa och talangfulla artister som existerar inom den?
Vänskapskorruption är absolut en möjlig förklaring.
Jo, "vänskapskorruption" går ju hand i hand med "värdegrund" och "åsikter" generellt i dessa typers umgängeskrets..

It's all politics, folks!

tillägg: visst är den faktorn intressant men den är underordnad politiken.
Senast redigerad av P-o-beln 2016-03-20 kl. 16:20.
Citera
2016-03-20, 16:52
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hm men utgår de inte från musiklistorna när de väljer musik?

De har ju listor med vilka skivor och låtar som har sålt mest i Sverige och på Spotify som de ska utgå från när de väljer musik till rotationslistan men sedan ska de ju också välja äldre musik så att inte bara det senaste spelas utan att det blir en bra variation av låtar under dagen.
Citera
2016-03-20, 17:26
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka

.

Jag har svårare att förstå att dom över huvud taget måste gå de stora skivbolagen så hårt till mötes. Framförallt eftersom dom valt att köra med sina olika spellistor stenhårt, noll flexibilitet. Dom har ju till och med ett program där dom låter musikredaktörerna vurma över listorna och hamnar man på A-listan måste man lira låtarna i princip hela tiden.
Det finns så jävla mycket musik som produceras. Varför inte bara köra en soft blandning av lite vad som helst. Så ungdomarna får höra något annat än vad storbolagen vill sälja för stunden.

Germund var ju soft när han körde klubb med Dernulf, har gått utför efter det.
Citera
2016-03-20, 17:33
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Jag har svårare att förstå att dom över huvud taget måste gå de stora skivbolagen så hårt till mötes. Framförallt eftersom dom valt att köra med sina olika spellistor stenhårt, noll flexibilitet. Dom har ju till och med ett program där dom låter musikredaktörerna vurma över listorna och hamnar man på A-listan måste man lira låtarna i princip hela tiden.
Det finns så jävla mycket musik som produceras. Varför inte bara köra en soft blandning av lite vad som helst. Så ungdomarna får höra något annat än vad storbolagen vill sälja för stunden.

Germund var ju soft när han körde klubb med Dernulf, har gått utför efter det.

This!

Jag hade gärna hört en mer varierad blandning från P3:s sida än deras vanliga hip-hop/listetta/melodifestivalen-skvalet. Jag vet att de kan sända musikriktigt bra musik då de emellanåt överraskar med trevliga rockband emellanåt. Eftersom de alltid försöker ligga så långt fram när det kommer till att vara först med saker borde de undersöka fler genrer än vad de gör nu.
Citera
2016-03-20, 20:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
This!

Jag hade gärna hört en mer varierad blandning från P3:s sida än deras vanliga hip-hop/listetta/melodifestivalen-skvalet. Jag vet att de kan sända musikriktigt bra musik då de emellanåt överraskar med trevliga rockband emellanåt. Eftersom de alltid försöker ligga så långt fram när det kommer till att vara först med saker borde de undersöka fler genrer än vad de gör nu.

Men att, det är väl ändå extremt jävla sällan de spelar något som ens kan klassas som rock? Något hårdare än typ Takida är det ju större chans att man får höra på Rix FM än på P3 nu för tiden..

Vill minnas att de någon gång förra året - på sommaren tror jag - när Emma Knyckare hoppade in istället för de normala programledarna i Morgonpasset, hade de en vecka med "hårdrocksfredag" eller något liknande de kallade det, då folk fick ringa in och önska musik. Och vad jag vill minnas, så spelade de hela 3 (tre) styck (hårdrocks)låtar på 3-4 timmar, som inte hörde till det normala (eländet) de brukar spela...
Citera
2016-03-20, 21:47
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men att, det är väl ändå extremt jävla sällan de spelar något som ens kan klassas som rock? Något hårdare än typ Takida är det ju större chans att man får höra på Rix FM än på P3 nu för tiden..

Vill minnas att de någon gång förra året - på sommaren tror jag - när Emma Knyckare hoppade in istället för de normala programledarna i Morgonpasset, hade de en vecka med "hårdrocksfredag" eller något liknande de kallade det, då folk fick ringa in och önska musik. Och vad jag vill minnas, så spelade de hela 3 (tre) styck (hårdrocks)låtar på 3-4 timmar, som inte hörde till det normala (eländet) de brukar spela...

Haha, ja det var väl inte så lyckat!

Men hörde häromdagen en live-konsert med ett band. Kommer inte ihåg vad bandet hette men rock var det. Det är väl nån låt de kör lite då och då som kan klassas som lite rockig med. Men överlag är det naturligtvis bedrövlig variation
Citera
2016-03-21, 08:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag vet inte hur många gånger jag bett dem att ta bort en eller två låtar från spellistan när de har gäst i studion (Morgonpasset t ex) men jag får inget svar. Alltid är det någon som avbryts med att: "Vi måste spela en låt nu, kan du stanna tio minuter till?", och så slänger de på Sigala? Det känns som att de sitter i knäet på musikbolag
Citera
2016-03-21, 08:44
Medlem
Dofternas avatar
Med tanke på att Ghost var veckans låt förra veckan så ska man nog inte klaga allt för mycket. Vilken annan kanal med fokus på populärmusik i Sverige spelar dem?
Madi Banja är fö jävligt bra, nästan Future-klass. Jävlart USA-kvalitet på produktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in