• 1
  • 2
2016-03-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hej!

Jag har 51.500 i kontanter som jag vill sätta in på mitt konto hos Swedbank. Läste om att man måste ringa först innan man kommer och inte bara dyka upp och säga att man vill sätta in 50.000.

Jag har haft kontot i typ 10 år hos Swedbank (det är egentligen Sparbanken men jag loggar in på Swedbanks webbsida), aldrig gjort likadana insättningar, och jag får lön varje månad. Så kontot är inte "flaggad".

Det är inte olagliga pengar, men jag vill inte behöva skatta dem. Och vad ska jag säga om de ställer fråga om vart kommer pengarna ifrån?

Inte olagliga pengar men vill inte skatta för dem? Kan du förklara vad du menar? är det svarta inkomster?

Förövrigt, om du är nervös för det, lev upp dom ist? på 5 månader så är ju problemet löst?
Citera
2016-03-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hej!

Jag har 51.500 i kontanter som jag vill sätta in på mitt konto hos Swedbank. Läste om att man måste ringa först innan man kommer och inte bara dyka upp och säga att man vill sätta in 50.000.

Jag har haft kontot i typ 10 år hos Swedbank (det är egentligen Sparbanken men jag loggar in på Swedbanks webbsida), aldrig gjort likadana insättningar, och jag får lön varje månad. Så kontot är inte "flaggad".

Det är inte olagliga pengar, men jag vill inte behöva skatta dem. Och vad ska jag säga om de ställer fråga om vart kommer pengarna ifrån?

Jag råder dig att köpa ett rejält kassaskåp istället och låsa in dem hemma.
Citera
2016-03-20, 22:00
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Då ska de ha papper på vem som gav dig gåvan och sen bevis på var den här personen fick pengarna ifrån.

Sen när blev det en vedertagen regel? På den tiden det begav sig krävdes inget sådant utan jag skrev helt enkelt bara under en verifikation och sedan var saken utagerad.
Citera
2016-03-20, 22:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Inte olagliga pengar men vill inte skatta för dem? Kan du förklara vad du menar? är det svarta inkomster?

Förövrigt, om du är nervös för det, lev upp dom ist? på 5 månader så är ju problemet löst?

Exakt. Bara lev av dem och låt ev. lön gå in på kontot orörd.
Citera
2016-03-20, 22:23
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Jag råder dig att köpa ett rejält kassaskåp istället och låsa in dem hemma.
Det är ju lite knepigt att låsa in sina svenska kontanter när de snart byts ut..
Citera
2016-03-20, 22:39
Medlem
Desert-eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Det är ju lite knepigt att låsa in sina svenska kontanter när de snart byts ut..
Är 1000 lappar ,50 lappar o 20 lappar som blir ogiltiga den sista juni 2016. Resten funkar till sista juni 2017. Har själv precis gjort mig av med alla 1000 lappar
Citera
2016-03-20, 22:44
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert-eagle
Är 1000 lappar ,50 lappar o 20 lappar som blir ogiltiga den sista juni 2016. Resten funkar till sista juni 2017. Har själv precis gjort mig av med alla 1000 lappar
Ja absolut. Men jag Menar man kan ju inte ha det som en investering när man måste byta ut dom om 1 år
Citera
2016-03-21, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Blir inte lättare för det...

Pengarna blir spärrade och du måste ändå redovisa vart pengarna kommer ifrån.

Varit med om det själv.

har detta hänt dig?
hur stora summor har du överfört genom insättningsmaskin?
Citera
2016-03-21, 19:05
Medlem
melonboks avatar
Banken måste förstå affärens syfte och bakgrund för att få genomföra den. Svenska bankföreningen sammanfattar Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och terrorism, bl.a. om varför banken måste ställa frågor.

http://www.penningtvatt.se/Pages/02_...n/default.aspx

Det handlar alltså inte om att banken är nyfiken eller dryg, de måste helt enkelt fråga. Är trött på att alla på Flashback och Facebook känner sig kränkta över att de frågar.
Citera
2016-03-21, 21:50
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Blir inte lättare för det...

Pengarna blir spärrade och du måste ändå redovisa vart pengarna kommer ifrån.

Varit med om det själv.
vilka summor rörde de sig om då? måste varit stora summor..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in