2021-11-18, 23:05
Medlem
Vi har ju pratat lite om varför Discords, FB-sektgrupper och Placera-forumet (som bara verkar moderera åt ett enda håll) är farliga. Här är ett exempel från idag, ur Aegir-gruppen på facebook:

”ja var finns Vem som attackerar. Du menar att svt serie inte ör en attack med väldigt dålig grund. T ex att knytningen till momsbedrägeriet är en styrelsemedlem i lagerbolaget som transportkillarna köpte när de startade företaget som skulle utföra leveranserna. Lagerbolag är ett bolag som startas upp för att säljas omgående och har oftast då inte haft någon verksamhet. ”

1. Det finns fler kopplingar till miljardgänget än de han påstår.
2. Bolaget Nord Logistics AB var inte ett lagerbolag
3. bolaget hade faktiskt bedrivit verksamhet tidigare (omöjligt för ett lagerbolag)
4. bolaget såldes eller överläts person till person,
5. det kontrollerades dessutom av miljardhärvanpersoner när verksamheten inleds med Nowmed.

Detta här är fakta och redogjort för tidigare i tråden med hjälp av register typ Allabolag som vem som helst kan se.

Den här ”sanningen” (en av många) bygger på Nord Logistics förklaring i press, som jag redan monterat ner som lögn och den ensidiga diskussionen i alla forum där småjusteringar blir nya sanningar. Dessa sprider sig och blir till cementerade konstateranden som tiltar hela dialogen snett. På detta cementerade ”luftsnack” gör sedan helt vanliga människor sina bedömningar och går in med pengar i saker de ska undvika.

Förutom stjärnor som Kadabra, Randow och Årjes så vet de flesta inte om att de förvanskar sanningen, för de vet inte bättre. De har inte en susning om vad de håller på med.

Man har aldrig kontrollerat faktan eller ”läst på om bolaget”. Eftersom de inte vet att man kan, inte vet hur man gör eller ändå inte kan förstå hur informationen ska tolkas.

Det är lätt idag att blåsa vardagligt folk på sina besparingar.
Senast redigerad av strudelborg 2021-11-18 kl. 23:16.
Citera
2021-11-18, 23:25
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Vi har ju pratat lite om varför Discords, FB-sektgrupper och Placera-forumet (som bara verkar moderera åt ett enda håll) är farliga. Här är ett exempel från idag, ur Aegir-gruppen på facebook:

”ja var finns Vem som attackerar. Du menar att svt serie inte ör en attack med väldigt dålig grund. T ex att knytningen till momsbedrägeriet är en styrelsemedlem i lagerbolaget som transportkillarna köpte när de startade företaget som skulle utföra leveranserna. Lagerbolag är ett bolag som startas upp för att säljas omgående och har oftast då inte haft någon verksamhet. ”

1. Det finns fler kopplingar till miljardgänget än de han påstår.
2. Bolaget Nord Logistics AB var inte ett lagerbolag
3. bolaget hade faktiskt bedrivit verksamhet tidigare (omöjligt för ett lagerbolag)
4. bolaget såldes eller överläts person till person,
5. det kontrollerades dessutom av miljardhärvanpersoner när verksamheten inleds med Nowmed.

Detta här är fakta och redogjort för tidigare i tråden med hjälp av register typ Allabolag som vem som helst kan se.

Den här ”sanningen” (en av många) bygger på Nord Logistics förklaring i press, som jag redan monterat ner som lögn och den ensidiga diskussionen i alla forum där småjusteringar blir nya sanningar. Dessa sprider sig och blir till cementerade konstateranden som tiltar hela dialogen snett. På detta cementerade ”luftsnack” gör sedan helt vanliga människor sina bedömningar och går in med pengar i saker de ska undvika.

Förutom stjärnor som Kadabra, Randow och Årjes så vet de flesta inte om att de förvanskar sanningen, för de vet inte bättre. De har inte en susning om vad de håller på med.

Man har aldrig kontrollerat faktan eller ”läst på om bolaget”. Eftersom de inte vet att man kan, inte vet hur man gör eller ändå inte kan förstå hur informationen ska tolkas.

Det är lätt idag att blåsa vardagligt folk på sina besparingar.

Jag tror du får bättre genomslag med dina baisse-biblar om du taggar ned lite. Ingen orkar längre läsa ditt dagliga spam. Presentera fakta och för dialog kring detta istället för att dagligen vrida och vända på samma frågeställningar du bedrivit i flera veckor nu.
Citera
2021-11-19, 09:55
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Nu är det färdigkommunicerat för mig också på placera. Jag vet inte exakt vilken regel jag bröt mot,, men jag tror det var när jag försökte vara lustig i mitt svar när någon kallade de som är negativa mot Aegir för bajsare. Det var fan vad ribban var låg på sådana saker, det var ju inte något kränkande eller vilseledande jag skrev. Men domaren bestämmer antar jag

Beklagligt och se hur Placera AB forumet som är inbundet på ett sådant sätt att de flesta aningslöst tror att det är AVA banks (mäklarens) forum och att det då ska återspegla en objektiv bild av investerarnas åsikter.
Placera AB modereras av den externa firman InterAktiv Säkerhet i Varberg som automatiserat modereringen och låter inlägg tas bort om de anmäls, efter ca 5 borttagna inlägg mister skribenten rätten att skriva. IAS har som enda mål att inga konfliktdiskussioner ska förekomma, sakfrågan har de ingen kunskap om.
Välbekant faktum hos Pump & Dump grupperna att de kan styra vilka inlägg som tolereras, en inofficiell censur.
Igår blev det hur tydligt som helst att alla objektiva inlägg som påpekade AEGBIRs bristande information och osäkra orderläge plötsligt inte längre fanns utan endast raketinlägg postades.

Även jag är bannad från Placera AB
Om någon vill ha info om InterAktivSäkerhets process så kontakta mig via DM (Ev att vi kan starta en tråd någonstans som kan tolereras av Flashbacks moderatorer)
Möjligtvis kan fallgroparna som InterAktivSäkerhet använder för att verkställa livslånga avstängningen undvikas.

Tippar på att förhandlingarna i Thailand inte går speciellt bra, då det endast gällde en omförhandling av befintligt avtal och dagarna går utan resultat.

PS titta närmare på E-mail adresserna, AVA bank har en, Placera AB en annan och forumet har info@.nu DS
Senast redigerad av CHleame 2021-11-19 kl. 10:09.
Citera
2021-11-19, 11:14
Medlem
CHleames avatar
Liten uppdatering som är OT i fråga om ARGBIR men då Flashback inte har en tråd som aktieintresserade läser i temat så låter jag det gå här.
Handlar Placera AB korrekt när de inte informerar "publikt" en ändrad policy eller är det OK att signaturer helt plötsligt börjar förlora sina signaturer på det som nyss var OK.
OBS jag är inte CHleame i följande citat.

"FYI:

Jag blev avstängd från Placeras forum imorse. Detta pga. att jag delade discordinbjudan (som jag alltid gör) i forumet. Men det går tydligen emot en av deras paragrafer: 6. innehålla annonsering av kommersiella tjänster eller för externa föreningar.

Där han skrev tillbaka till mig:
"En anledning till att det finns en massa sådana länkar på forumet är att en stor del av modererandet bygger på att inlägg anmäls. Och ingen vill ju anmäla discordlänkarna så klart. Men med jämna mellanrum går jag igenom forumet och försöker hitta sånt som inte är tillåtet men inte anmält."

Man får alltså inte dela discordinbjudningar på Placeras forum. Jag lyckades få tillbaka mitt konto i utbyte mot att informera vår discord om detta. Så, är ni rädda om ert konto, dela inte discordlänken framöver på Placera.🙃"
Citera
2021-11-19, 11:20
Medlem
Att dom inte får dela discord-länken är dock något positivt, för den gruppen påminner mer om Jehovas Vittnen än aktieentusiaster. Enbart JA-sägare, och du blir utsparkad vid minsta kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av CHleame
Liten uppdatering som är OT i fråga om ARGBIR men då Flashback inte har en tråd som aktieintresserade läser i temat så låter jag det gå här.
Handlar Placera AB korrekt när de inte informerar "publikt" en ändrad policy eller är det OK att signaturer helt plötsligt börjar förlora sina signaturer på det som nyss var OK.

"FYI:

Jag blev avstängd från Placeras forum imorse. Detta pga. att jag delade discordinbjudan (som jag alltid gör) i forumet. Men det går tydligen emot en av deras paragrafer: 6. innehålla annonsering av kommersiella tjänster eller för externa föreningar.

"En anledning till att det finns en massa sådana länkar på forumet är att en stor del av modererandet bygger på att inlägg anmäls. Och ingen vill ju anmäla discordlänkarna så klart. Men med jämna mellanrum går jag igenom forumet och försöker hitta sånt som inte är tillåtet men inte anmält."

Man får alltså inte dela discordinbjudningar på Placeras forum. Jag lyckades få tillbaka mitt konto i utbyte mot att informera vår discord om detta. Så, är ni rädda om ert konto, dela inte discordlänken framöver på Placera.🙃"
Citera
2021-11-19, 16:20
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHleame

"FYI:

Det rör i alla fall Aegirbios forum det som gjort att jag blivit avstängd, så jag hoppas det är ok att publicera det här. Jag har efter en del mail fått svar på varför jag är avstängd, alltså vilka inlägg det rör sig om. Jag ska inte klistra in dom här då det kanske är för långt ifrån trådens syfte, men det är inte ett av inläggen som bryter mot reglerna såvitt jag kan avgöra. Det är kritik, i vissa fall sarkasm och i ett fall, bara ett normalt inlägg.

Det borde finnas någon bra plats för den här diskussionen, för den rör börsen. Det är antidemokratiskt och skapar en potentiellt skadlig kultur när oliktänkande eller kritiska röster blir bannade från placera för livet. Under den tiden det tagit mig att skriva detta inlägg har säkerligen 100 inlägg som syftar till att manipulera upp kursen i olika bolag skrivits.
Citera
2021-11-19, 16:53
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Det rör i alla fall Aegirbios forum det som gjort att jag blivit avstängd, så jag hoppas det är ok att publicera det här. Jag har efter en del mail fått svar på varför jag är avstängd, alltså vilka inlägg det rör sig om. Jag ska inte klistra in dom här då det kanske är för långt ifrån trådens syfte, men det är inte ett av inläggen som bryter mot reglerna såvitt jag kan avgöra. Det är kritik, i vissa fall sarkasm och i ett fall, bara ett normalt inlägg.

Det borde finnas någon bra plats för den här diskussionen, för den rör börsen. Det är antidemokratiskt och skapar en potentiellt skadlig kultur när oliktänkande eller kritiska röster blir bannade från placera för livet. Under den tiden det tagit mig att skriva detta inlägg har säkerligen 100 inlägg som syftar till att manipulera upp kursen i olika bolag skrivits.
Fortsätter att kidnappa tråden för att diskutera Off-Topic vad det gäller AEGBIR.
Vi borde uppmärksamma att Flashback tillhandahåller ett forum som modereras ganska bra, det blir inte alltid perfekt men allt som rapporteras blir bedömt av en människa och när moderatorn tycker åtgärd är befogad informeras syndaren via DM med en motivering.

Brolinlever och alla andra det är inte bara odemokratiskt utan det fördärvar möjligheterna till ett informationsutbyte som borde hjälpa oss att ta bästa investeringsbesluten. Personligen värderar jag de inläggen som sakligt ifrågasätter men skriv ett sådant ifrågasättande i en tråd där Pump & Dump härskar blir svaren omedelbart mängder av personliga angrepp för stämmer ifrågasättandet kan skribenterna inte argumentera mot, än mindre presentera källhänvisningar.
I aktieforumet borde på något sätt kunna inbindas trådar som vid första anblicken inte är specifikt bolagsbundet men berör i högsta grad möjligheten att bedöma kursutvecklingen.

Aktielån
Ett nytt påfund sedan ett år tillbaks att pensionsförsäkringarna som mäklarna är “officiella” ägare till börjat låna ut aktier där ytterst lite information finns att få om vilka bolag som drabbas. Sällan de 90% som inte har KF, ISK ens är medvetna om vad som händer.
Här en länk som är användbar.
https://www.blankningsregister.se/
Det finns trådar om aktielån på Flashback med ytterst låg aktivitet och närmast omöjliga att hitta.

Så en ny tråd om hur snedvridande aktieforumen kan manipuleras kommer självdö snabbt.
Troligen är Flashback det enda forumet där temat ens skulle ha en chans att bli verklighet.
Citera
2021-11-19, 18:45
Medlem
Det är verkligen fascinerande att alltför många småsparare lägger skulden på ondskefulla media och SVT, nästan ingen ifrågasätter alla missvisande PM och uttalanden från VD själv. Det är pinsamt hur korkade människor kan bli när dom befinner sig i förnekelse. En rationell person hade reflekterat över kursraset, bolagets olika skönmålningar samt det som framkommit sista månaderna och sedan dragit slutsatsen att det inte alls är medias fel utan faktiskt bolagets eget, och så klart ytterst ens eget fel som investerade i något utan titta på bolagets med kritiska objektiva ögon. Ingen klandrar ledningen, och det är jättesynd om Martin Linde som genom sina olika uttalanden sannolikt spätt på övervärderingen ytterligare. Det var inte SVT som bidrog till kurs på nästan 400kr, det var Aegirbio och alla vackra ord. När sedan verkligheten kommer ikapp sjukskriver man sig, och nya VD stänger av mobilen. Dom fick alla dessa "orders" i somras, snart är det jul, samtidigt som konkurrenter tar över hela marknaden. Vi är tydligen även godkända i Tyskland, synd bara att ingen där är intresserade av Viraspec.

Bolaget har dessutom belånat sig, trots att man inte ens har kommit igång med intjäningen, så det förvånar mig inte om det kommer nyemissioner första halvåret 2022. Tvivlar starkt på att Jacky Ong kommer teckna.

Trots att jag bränt mig rejält och det inte är lönt att sälja nu eftersom det bara finns ett kadaver kvar, så har jag dock verklighetsförankringen intak till skillnad från alla forum, och skjuter inte budbäraren utan tvärtom så är det bra att en del skit grävts fram och ledningen nu blivit synade i sömmarna (det ägarna som förlorat stora pengar vägrar göra!) och har lärt sig att marknaden straffar sånt här stenhårt.

Citat:

Senast redigerad av charlie80 2021-11-19 kl. 19:44.
Citera
2021-11-19, 19:31
Medlem
Ja gick ur tidigt fick över 300 för mina aktier. Köpte i ett annat bolag så är inte så sur för det idag.👯💃
Citera
2021-11-19, 19:32
Medlem
Det är bara att gratulera, hatten av för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Ja gick ur tidigt fick över 300 för mina aktier. Köpte i ett annat bolag så är inte så sur för det idag.👯💃
Citera
2021-11-22, 15:08
Medlem
brolinlevers avatar
Går aktien seriöst upp 15% på att det delas ut viraspec på ett sjukhus? Är det någon källkritik på det eller är det ett facebookfoto?
Jag har själv inte fördjupat mig då pumpligan har lyckats få mig portad från placera.
Citera
2021-11-22, 20:19
Medlem
Tobeys avatar
Det var visst det här sjukhuset som hade lagt upp någon post på Facebook och där syntes ett Viraspec:
http://www.thonburihospitalkh.com/index.php/about-us/

Men jag tror att anledningen till att den ökade så mycket idag är pga delårsrapporten som släpps imorgon, eller så är det en kombination av de bägge
Är väl mycket FOMO över rapporten, det var visst någon som tippade på att aktien kommer att öka till 100kr imorgon... ja det vanliga när det kommer till AegirBio och Placera.

Själv gick jag in tidigt i bolaget efter tips från den här tråden faktiskt och hann ut innan den hann sjunka allt för mycket, vilket jag är väldigt tacksam för nu.

Citat:
Går aktien seriöst upp 15% på att det delas ut viraspec på ett sjukhus? Är det någon källkritik på det eller är det ett facebookfoto?
Jag har själv inte fördjupat mig då pumpligan har lyckats få mig portad från placera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in