2016-03-19, 16:25
Medlem
hyr just nu ut 4 hus som står på mitt namn ( privat ) och undrar hur länge man kan göra det? hyr ut dem för 6000 kr st per månad så ja - jag kommer skatta lite på deklarationen
Citera
2016-03-19, 16:56
Medlem
Har ni skrivit kontrakt så att de finns papper på de eller hyr du ut svart?
Citera
2016-03-19, 17:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamannen89
hyr just nu ut 4 hus som står på mitt namn ( privat ) och undrar hur länge man kan göra det? hyr ut dem för 6000 kr st per månad så ja - jag kommer skatta lite på deklarationen

"Hus" är det fastigheter som du har lagfart på, eller är det hus i en bostadsrättsförening?
Citera
2016-03-19, 18:08
Medlem
har skrivit kontrakt. tillsvidare kontrakt på typ 1 år.

hus som har lagfart. alltså 4 olika villor.
Citera
2016-03-19, 19:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
har skrivit kontrakt. tillsvidare kontrakt på typ 1 år.

hus som har lagfart. alltså 4 olika villor.

Du kan hyra ut dina fastigheter hur länge som helst.
Ur skattesynpunkt kan det vara bra om du sätter dig in i skillnaden mellan privatbostad och näringsfastighet.

Om det hade varit bostadsrätter, hade du behövt tillstånd från föreningen och det skulle kunna vara begränsat till en viss tid.
Senast redigerad av trottwell 2016-03-19 kl. 20:11.
Citera
2016-03-19, 21:15
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

En person som hyr ut en bostad som han eller hon under en tid inte har behov av bedriver normalt inte näringsverksamhet. En person som hyr ut tre bostäder eller fler anses normalt bedriva näringsverksamhet.
Om en person upplåter flera bostäder, gäller lagen bara för den första upplåtelsen. För de senare gäller i stället reglerna i 12 kap. jordabalken (hyreslagen).
De bostäder som hyrs ut enligt lagen kan t.ex.
vara villor, bostadsrättslägenheter som hyrs ut av bostadsrättshavaren, möblerade och omöblerade rum eller ägarlägenheter. En uthyrning av en hyresrätt i andra hand omfattas dock inte av lagen.
Om en person upplåter flera bostäder, gäller lagen bara för den första upplåtelsen. För de senare gäller i stället reglerna i hyreslagen.

Så jag skulle säga att du bedriver näringsverksamhet. Du ska därför följa hyreslagen medmera.

Du bör registrera ett företag, bli momsskyldig medmera.
Citera
2016-03-19, 23:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
En person som hyr ut en bostad som han eller hon under en tid inte har behov av bedriver normalt inte näringsverksamhet. En person som hyr ut tre bostäder eller fler anses normalt bedriva näringsverksamhet.
Om en person upplåter flera bostäder, gäller lagen bara för den första upplåtelsen. För de senare gäller i stället reglerna i 12 kap. jordabalken (hyreslagen).
De bostäder som hyrs ut enligt lagen kan t.ex.
vara villor, bostadsrättslägenheter som hyrs ut av bostadsrättshavaren, möblerade och omöblerade rum eller ägarlägenheter. En uthyrning av en hyresrätt i andra hand omfattas dock inte av lagen.
Om en person upplåter flera bostäder, gäller lagen bara för den första upplåtelsen. För de senare gäller i stället reglerna i hyreslagen.

Så jag skulle säga att du bedriver näringsverksamhet. Du ska därför följa hyreslagen medmera.

Du bör registrera ett företag, bli momsskyldig medmera.

Din text är lite svår att förstå, du skriver "lagen" på flera ställen, utan att skriva ut vilken lag du avser.

Det är ingen moms på bostäder i Sverige.
Senast redigerad av trottwell 2016-03-19 kl. 23:28.
Citera
2016-03-19, 23:40
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din text är lite svår att förstå, du skriver "lagen" på flera ställen, utan att skriva ut vilken lag du avser.

Det är ingen moms på bostäder i Sverige.

Bestämmelserna i jordabalken (hyreslagen) den ska gälla ifall man hyr ut i form av näringsverksamhet vilket det anses att TS gör eftersom han hur ut fler än 3 bostäder.

Det innebär blandannat att hyresgästen får ett bättre besitningskydd och mer krav på TS som kan förväntas av en hyresvärd.

När du hyr ut som privatperson behöver du inte följa samma lagar som en näringsverksamhet behöver.

Praxis är att det TS gör ska räknas som näringsverksamhet.

Utöver att du måste följa bestämmelserna i hyreslagen/jordabalken istället så bör du även starta ett företag.

Om man bedriver näringsverksamhet ska man också ha ett registrerat företag för F-skatt, man ska föra bokföring, betala skatt medmera på intäkterna.

På den första villan som TS har hyrt ut gäller dock de vanliga reglerna för privat uthyrning men inte på de övriga 3.
Citera
2016-03-20, 00:15
Medlem
trottwells avatar
Ett företag som hyr ut bostäder behöver inte vara registrerad för F-skat, det skall inte heller vara momsregistrerat, vilket du påstod i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av trottwell 2016-03-20 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in