2016-03-18, 15:16
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Mycket krav bland feminister om kvotering och exakt delande etc.

Vad sägs om att reglera värdet mellan man och kvinna som tillförs en relation, jämlikt?
Så att t.ex. inte en man köper något till hushållet etc. utan att kvinnan är med och verkligen betalar för det som tillförs i den sedan gemensamma ekonomin.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-03-18 kl. 15:18.
Citera
2016-03-18, 15:29
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Ptja, varför skulle man inte betala lika i ett gemensamt hushåll?
Citera
2016-03-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens

Vad sägs om att reglera värdet mellan man och kvinna som tillförs en relation, jämlikt?
Så att t.ex. inte en man köper något till hushållet etc. utan att kvinnan är med och verkligen betalar för det som tillförs i den sedan gemensamma ekonomin.
Känner du inga vuxna par? Isåfall borde du veta att det är ganska vanligt att man delar på kostnader.
Citera
2016-03-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK

Jag är övertygad om att kvinnor tillför mindre och förbrukar väldigt mycket mer än män.

Eftersom att feminister vill ha jämlikhet medelst kvotering och en handfast reglering. Kan jag tycka att det minsta man kan kräva av kvinnor, är att de tillför lika mycket och inte heller förbrukar mer.

Kvinnor konsumerar t.ex. väldigt mycket mer än män. Belastar miljön och samhället i en mycket större utsträckning än män.
Citera
2016-03-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Känner du inga vuxna par? Isåfall borde du veta att det är ganska vanligt att man delar på kostnader.

Massor... Har själv varit i ett vuxet parläge och insett att kvinnor ej bidrar med mycket i jämförelse med vad de förbrukar.

Edit: I en ekonomi är det de många bäckarna små som gör den stora utgiftsfloderna.
Jag har träffat massor av kvinnor. I samtliga fall kan jag med säkerhet hävda att de överkonsumerar, Även de som är miljöpartister.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2016-03-18 kl. 15:59.
Citera
2016-03-18, 15:57
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Det bruss ju på löner medmera,

Låt oss säga att min fru inte jobbar utan är fullt hemma med våra barn bara.

Då betalar jag i princip allt.

Eller låt oss säga att vi båda jobbar men jag tjänsr dubbla hennes lön.

Tycket du ändå vi ska betala lika ?

Jag anser det är våra pengar jag tjänar in till hushållet och har inget med att vi ska betala hälften hit och dit. Trams.
Citera
2016-03-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det bruss ju på löner medmera,

Låt oss säga att min fru inte jobbar utan är fullt hemma med våra barn bara.

Då betalar jag i princip allt.

Eller låt oss säga att vi båda jobbar men jag tjänsr dubbla hennes lön.

Tycket du ändå vi ska betala lika ?

Jag anser det är våra pengar jag tjänar in till hushållet och har inget med att vi ska betala hälften hit och dit. Trams.

I slutändan kommer du att straffas för att din kvinna parasiterat på dig. Inte just nu när hon slipper göra rätt för sig.
Ta bara det att din statistik används mot andra män... Säger en hel del.
Kanske dags att bokföra ordentligt?
Citera
2016-03-18, 16:09
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
I slutändan kommer du att straffas för att din kvinna parasiterat på dig. Inte just nu när hon slipper göra rätt för sig.
Ta bara det att din statistik används mot andra män... Säger en hel del.
Kanske dags att bokföra ordentligt?

Och skulle han lämna henne sitter hon där hon sitter och utan pension.
Citera
2016-03-18, 16:10
Medlem
Citat:
Massor... Har själv varit i ett vuxet parläge och insett att kvinnor ej bidrar med mycket i jämförelse med vad de förbrukar.

Edit: I en ekonomi är det de många bäckarna små som gör den stora utgiftsfloderna.
Jag har träffat massor av kvinnor. I samtliga fall kan jag med säkerhet hävda att de överkonsumerar, Även de som är miljöpartister.
Menar du att du tror att dina relationer är ett fullgott statistiskt underlag för att avgöra hur relationer fungerar i allmänhet?
Vad menar du med överkonsumerar då?
Citera
2016-03-18, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:

På vilket sätt skulle det vara särskilt jämlikt?

Om jag föder och sköter min mans barn -- skall han då betala lön åt mig för det, så att jag kan lägga den där hälften?

Skall mannen betala inkomstbortfall för konsekvenserna under och efter en graviditet?

Invalidkompensation för de kvarstående skador, ärr och märken som blir?

I övrigt så finns ingen ideologi som kliver in människors vardag och försöker styra upp med lagar och regler -- utan det är på samhällsnivå som feminismen driver frågan om jämställdhet.

Och på vilket sätt är en ekonomi gemensam om var och en betalar för sig? Då har man uppdelad ekonomi - inte gemensam.
Citera
2016-03-18, 16:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För att man ofta tjänar olika mycket - och gemensam ekonomi innebär att pengar och kostnader är just gemensamma, inte att man delar upp det och betalar var för sig.

Det är lite absurt när två människor som lever tillsammans hamnar på helt olika nivå för att de inte klarar just att axla bördorna gemensamt. Den ena får gå till jobbet för den har inte råd med busskort - medan den andra kan köpa fin bil och dra utomlands på semestern ...

Jag hade förvisso gynnats bra av en sådan delning första 15 åren - eftersom maken var den med skulder, inte jag, och jag i perioder hade högre lön än han har idag ... men vem fan tänker så om man faktiskt vill skapa ett liv tillsammans.
Citera
2016-03-18, 16:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Fast i så fall är det väl bättre att sätta sig ner och ta ett snack om ekonomin där man sätter upp gränser än att leka rabiat fåne.. eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in