2016-03-18, 14:54
Medlem
Har funderat på att resa iväg en längre sväng och vill då hyra ut bostadsrätt.
Är 45kvm lägenhet i sibirien (östermalm). Jag betalar väl ungefär 8k i månaden i ränta och ammorteringar.

Vad skulle vara rimligt att ta i hyra för en sådan lägenhet och vad bör man tänkte på när man hyr ut i andra hand?
Citera
2016-03-18, 15:10
Medlem
Vad betalar du i avgift?
Citera
2016-03-18, 15:15
Medlem
OnT

1 rum och kök? 45 kvm. Du kan säkert få hyresgäster som betalar allt mellan 10 och 16 tusen.
Mitt tips är att hellre lite mindre pengar och lite seriösare hyresgäst. Sista du vill ha är något spån som inte btalar i tid eller festar sönder lägenheten. Be om minst 1månads hyra i deposition

edit. onödigt dryg
Citera
2016-03-18, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
18-19 k hade jag tagit minst. Skäms inte för att ta betalt!
Citera
2016-03-18, 15:50
Medlem
Stonecakes avatar
Kurt-Sune... Det där är ett säkert sätt att bli dragen till hyresnämnden för ockerhyra och bli återbetalningsskyldig!

Folk som hyr i andrahand idag är oftast väldigt medvetna om hur mycket den som hyr ut (hyresvärd) får ta ut extra...

Pappersdrake,här kan du läsa om dina funderingar och slippa få tråkiga överraskningar!
Lycka till! =)

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hy...hyrningslagen/
Citera
2016-03-18, 15:55
Medlem
Conceptions avatar
En rimlig hyra anses vara 4% av bostadsrättens värde plus avgift och övriga kostnader.

Tar du ut för hög hyra så kan hyresnämnden ha åsikter om hyresgästen kräver det. Men annars är det väl upp till dig och hyresgästen vad som är rimligt.

En liten snabb sökning på blocket ger att det verkar ligga runt 15000 för en lägenhet i din storlek på Östermalm. Ska du bara ha en uthyrd under en begränsad tid så antar jag att du får justera hyran nedåt något.
Citera
2016-03-18, 15:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Kurt-Sune... Det där är ett säkert sätt att bli dragen till hyresnämnden för ockerhyra och bli återbetalningsskyldig!
Återbetalningsskyldighet försvann i Januari 2013.

"Det finns ingen möjlighet för hyresgästen att ansöka
om att få tillbaka de belopp som han eller hon betalat
utöver den i lagen angivna hyresnivån. Det är en
skillnad mot hyreslagen som ger hyresgästen rätt att
få tillbaka de belopp som betalats utöver skälig hyra
under ett år tillbaka i tiden."

Källa
Citera
2016-03-18, 16:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Har funderat på att resa iväg en längre sväng och vill då hyra ut bostadsrätt.
Är 45kvm lägenhet i sibirien (östermalm). Jag betalar väl ungefär 8k i månaden i ränta och ammorteringar.

Vad skulle vara rimligt att ta i hyra för en sådan lägenhet och vad bör man tänkte på när man hyr ut i andra hand?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En rimlig hyra anses vara 4% av bostadsrättens värde plus avgift och övriga kostnader.

Tar du ut för hög hyra så kan hyresnämnden ha åsikter om hyresgästen kräver det. Men annars är det väl upp till dig och hyresgästen vad som är rimligt.

En liten snabb sökning på blocket ger att det verkar ligga runt 15000 för en lägenhet i din storlek på Östermalm. Ska du bara ha en uthyrd under en begränsad tid så antar jag att du får justera hyran nedåt något.

Sibirien är inte Östermalm
Citera
2016-03-18, 16:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Nja, 4% är rätt högt med tanke på dagens räntenivå, sikta snarare på 3%.

Marknadsvärde * 0,03 / 12 + din avgift till föreningen = skälig hyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in