2016-03-18, 14:40
Medlem
AlfaKodarens avatar
En kanske märklig fråga, men här kör vi:

Tänk er att man kör iväg för att hämta sitt barn på skolan (7-9 år) och så är det rutin poliskontroll på vägen och man blir arresterad för något halv-grovt brott. Låt oss säga något som ger 2-5 år i fängelse om man döms för det.

Vad händer då? Kan polisen ta en även om man säger att man måste hämta sitt barn? Skickar de socialtjänsten eller någon för att hämta barnet osv...? Låt oss säga att det inte finns några vänner/bekanta eller släkt som kan rycka in.

Detta kommer inte hända mig, men en gång för något år sedan så blev jag stoppad av en väldigt arg och kaxig polis och min första impuls var att öppna bil dörren och gå ut. Men lyckades besegra den impulsen som tur var. I vilket fall satt jag och tänkte på det och funderade hur de sköter sånt här när barn är inblandade?
Citera
2016-03-18, 14:48
Avslutad
Vet inte hur det är med barn på dagis. Men jag vet att om man t.ex. har en hund, o man blir anhållen, så sköter polisen om den tills man hittar en tillfällig lösning. Så de borde ju rimligtvis ta hand om barn också.
Citera
2016-03-18, 14:51
Medlem
MrChows avatar
Det är väl ganska självklart att hämta barnen i skolan inte är skäl nog att slippa bli gripen för ett brott som ger mer än 2 års fängelse. Hur tänkte du där?

Sen hur man löser barnhämtningen rent praktiskt är nog från fall till fall. Utan att veta så gissar jag på att man försöker få tag på en familjemedlem i första hand.

För övrigt blir man gripen i Sverige, inte arresterad. Man är gripen tills en åklagare beslutar om häktning eller tills man blir frisläppt.
Citera
2016-03-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKodaren
En kanske märklig fråga, men här kör vi:

Tänk er att man kör iväg för att hämta sitt barn på skolan (7-9 år) och så är det rutin poliskontroll på vägen och man blir arresterad för något halv-grovt brott. Låt oss säga något som ger 2-5 år i fängelse om man döms för det.

Vad händer då? Kan polisen ta en även om man säger att man måste hämta sitt barn? Skickar de socialtjänsten eller någon för att hämta barnet osv...? Låt oss säga att det inte finns några vänner/bekanta eller släkt som kan rycka in.

Detta kommer inte hända mig, men en gång för något år sedan så blev jag stoppad av en väldigt arg och kaxig polis och min första impuls var att öppna bil dörren och gå ut. Men lyckades besegra den impulsen som tur var. I vilket fall satt jag och tänkte på det och funderade hur de sköter sånt här när barn är inblandade?

Väldigt enkelt, socialtjänsten får lösa det.
Citera
2016-03-18, 15:02
Medlem
SkepticalHippos avatar
I första fall kobtrollerar de om någon släkting kan lösa det. I andra hand försöker man nå skolan och kollar om någon i personalen kan ta ansvaret för barnen ett tag. Om det inte går så beror förfarandet på hur lång tid det är kvar tills barnen ska hämtas.

Är det nyss/nu/jättesnart så skickas en polispatrull till platsen och samtidigt börjar man (generellt LKC, Ledningscentralen) ringa till socialjouren för att de så snabbt som möjligt ska kunna ta över ansvaret för barnen.

Föräldern får inte gå fri för att hämta dem i alla fall, så stanna kvar i bilen även nästa gång.
Citera
2016-03-18, 18:10
Medlem
AlfaKodarens avatar
Tack för alla svar. Om man blir av med körkortet så får man ju köra hem i alla fall Var väl kanske lite så jag tänkte med att man får hämta ungarna också.

Nu kommer det här förmodligen aldrig hända mig då jag inte är kriminell eller våldsam. Började bara fundera på hur hemskt det måste vara om det nu skulle hända någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in