”Kvartal har ingen värdegrund eller ideologisk riktning – annan än att vuxna människor både har rätten och plikten att diskutera sin samtids frågor utan försök till uppfostran.”
så lyder programförklaringen till den blogg/ nättidning som Peter Santesson, chef för Demoskop, och några andra tyngre skribenter nu lanserar.
Bloggen verkar vilja vara en slags debattsida med bred framtoning. Lite som andra populära sidor som kommit fram på sistone, som Johan Westerholms Ledarsidorna.se, eller Det goda samhället.
Först ut är Ann-Charlotte Marteus, som nu i en längre och mer eftertänksam essä beskriver hur hon bidrog till att skapa och upprätthålla åsiktskorridoren i svensk politik.
och efter uppvaknandet:
Dagens text handlar om avvecklingen av kärnkraften.
Det verkar som om en ny text ska släppas varje dag framöver.
Ur programförklaringen.
Peter Santesson är chefredaktör, Sara Larsson och Dan Korn ingår i redaktionen.
Innehållet är fritt tillgängligt, det verkar inte finnas några planer på betalväggar eller prenumerationer.
Debatten verkar dock begränsad till skribenterna. Det finns inga möjligheter att kommentera på sidan och redaktionen verkar inte uppmana till att skicka in artiklar för publicering.
Nå, kan detta initiativ bidra till att öka meningsutbytet i positiv riktning?
Eller blir det bara ytterligare en megafon för mediaeliten?
http://kvartal.se
så lyder programförklaringen till den blogg/ nättidning som Peter Santesson, chef för Demoskop, och några andra tyngre skribenter nu lanserar.
Bloggen verkar vilja vara en slags debattsida med bred framtoning. Lite som andra populära sidor som kommit fram på sistone, som Johan Westerholms Ledarsidorna.se, eller Det goda samhället.
Först ut är Ann-Charlotte Marteus, som nu i en längre och mer eftertänksam essä beskriver hur hon bidrog till att skapa och upprätthålla åsiktskorridoren i svensk politik.
Citat:
Mitt jaktsinne skärptes. Jag blev allt duktigare på att se vad jag uppfattade som tecken på glidningar i rasistisk riktning i debatten. Jag kunde till och med nosa upp förstadier till tecken på glidningar. Bara man hade rätt styrka på glasögonen kunde man faktiskt hitta sätt att ifrågasätta nästan vilken text eller replik som helst, som innehöll ord som invandrare eller invandring.
Många seriösa debattörer som dristade sig att ta upp frågan om den stora invandringen, dess praktiska konsekvenser och utmaningar, led djupt av rasismanklagelserna. Men det insåg jag inte vid den tiden. Det var otänkbart att mitt engagemang skulle kunna göra skada. Jag slog ju uppåt, för de svaga, för människovärdet!
Många seriösa debattörer som dristade sig att ta upp frågan om den stora invandringen, dess praktiska konsekvenser och utmaningar, led djupt av rasismanklagelserna. Men det insåg jag inte vid den tiden. Det var otänkbart att mitt engagemang skulle kunna göra skada. Jag slog ju uppåt, för de svaga, för människovärdet!
och efter uppvaknandet:
Citat:
Brunstämpling är både oemotståndligt enkelt och lukrativt. Det kostar ingenting och är snabbt avklarat. Man behöver inte läsa på, man bara tycker till. Och på köpet får man som sagt ryggdunkar.
Det är mycket mer ansträngande att vara saklig. Man måste tänka till och ibland faktiskt läsa på om hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Det är mycket mer ansträngande att vara saklig. Man måste tänka till och ibland faktiskt läsa på om hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Dagens text handlar om avvecklingen av kärnkraften.
Det verkar som om en ny text ska släppas varje dag framöver.
Ur programförklaringen.
Citat:
Kvartal ägs och finansieras av Insamlingsstiftelsen Kvartal och står fri från kopplingar till politiska partier och intresseorganisationer. Kvartals utgångspunkt är att en avgörande motsättning inte gäller ideologiska eller politiska positioner utan under vilka former samhällsfrågor ska diskuteras.
Peter Santesson är chefredaktör, Sara Larsson och Dan Korn ingår i redaktionen.
Innehållet är fritt tillgängligt, det verkar inte finnas några planer på betalväggar eller prenumerationer.
Debatten verkar dock begränsad till skribenterna. Det finns inga möjligheter att kommentera på sidan och redaktionen verkar inte uppmana till att skicka in artiklar för publicering.
Nå, kan detta initiativ bidra till att öka meningsutbytet i positiv riktning?
Eller blir det bara ytterligare en megafon för mediaeliten?
http://kvartal.se