Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-31, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Ja, var på mötet igår. 99% var mot och ett gäng kärringar gapade om "flyktingbaaaarnen"
Hur som helst så var det inte mycket matnyttigt som dök upp.
Anmärkningsvärt är dock att modulhusen i bäckborna ska byggas på sankmark där föreningarna inte ens får bygga en parkering på grund av detta.
Nu ska det pålas 20 m för barackerna. DYRT blir det.
Nån byggnadskunning som kan delge sina tankar om detta?
Var också där jag tycker det var talande att det var så mycket folk. Bra gjort av initiativtagarna. Jag tycker ändå att det kom fram mycket som talade mot bebyggelse på platserna och mitt tips är att det varken blir något av bebyggelsen på "parkmarken" (ödetomten i Sundby) eller sumpmarken vid Bäckbornas väg. Politikerna blev totalt avklädda, otroligt klantigt skött.
Citera
2016-03-31, 19:32
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ja, var på mötet igår. 99% var mot och ett gäng kärringar gapade om "flyktingbaaaarnen"

Man kan ju undra om dessa "kärringar" har döttrar?
Citera
2016-03-31, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Var tydligen livat igår på Sundbyskolan i Spånga om det planerade modulbygget i området.
Folk är oroliga av någon konstig anledning om det skulle komma skäggbarn till villaområdet. Familjer & flickor går bra men inte pojkar.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/massiv-uppslutning-nar-modulhusen-for-nyanlanda-diskuterades-i-sundby/aRKpcE!xp3hOzzwKdhLodVQIDlqg/
Livat och livat, jag tycker det var rätt ok stämning. Det spårade ur ett par gånger och blev en mer politisk diskussion än konkret om själva boendena. Det var lite synd, men alla kan inte hålla sig till sak hela tiden. Det finns alla slags människor och det får man acceptera.

I övrigt var det ett bra möte, en mycket stor uppslutning som överraskade arrangörerna men som de löste på att bra sätt. All cred till dessa krafter.

Min tro är att det inte blir nånting på någon av platserna. Det känns som ett hastverk av Staden, och Staden kommer att förlora ett ev överklagande om de driver på detta. Det kommer jurister säga Staden och Staden kommer därför inte ens lämna in en ansökan om bygglov.
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-03-31 kl. 19:41.
Citera
2016-03-31, 19:44
Medlem
Lineans avatar
Angående boendet i Vällingby så är det ensamkommande som ska husera där vad jag läst.
Inte varit där själv på ett tag, men hört att det pågår aktivitet runt tilltänkta platsen.
Citera
2016-03-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Livat och livat, jag tycker det var rätt ok stämning. Det spårade ur ett par gånger och blev en mer politisk diskussion än konkret om själva boendena. Det var lite synd, men alla kan inte hålla sig till sak hela tiden. Det finns alla slags människor och det får man acceptera.

I övrigt var det ett bra möte, en mycket stor uppslutning som överraskade arrangörerna men som de löste på att bra sätt. All cred till dessa krafter.

Min tro är att det inte blir nånting på någon av platserna. Det känns som ett hastverk av Staden, och Staden kommer att förlora ett ev överklagande om de driver på detta. Det kommer jurister säga Staden och Staden kommer därför inte ens lämna in en ansökan om bygglov.

Nja, tror staden pushar hårt för att driva igenom byggena.
På arrendevägen är det tydligen en lokal husägare som sökt bygglov på tomten, innan staden hann med
Man kanske skulle göra likadant i bäckborna: söka bygglov för baracker för studenter
Citera
2016-03-31, 20:44
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Aftonbladet meddelar nu att man bestämt vilka delar av Storstockholm som dragit vinstlotten och ska berikas med hela kvarter av nybyggda flyktingbostäder. Tråkigt nog för innerstadsborna gick dom miste om möjligheten till mångkulturella möten och inflyttningsfester med spännande mat från fjärran land. Denna ynnest drabbade istället och kanske inte helt överraskande oss bosatta utanför tullarnas trygga hägn.

Vad tror vi? Hur kommer detta att påverka de områden det gäller? Är det bra eller dåligt? Vi kan även spekulera lite i varför Kungliga Djurgården och Östermalm hamnade utanför..

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article22468301.ab

gärdet är väl största gräsplätten i Stockholm, varför i helv*** inte bygga flyktingbostäder där???
Citera
2016-03-31, 21:17
Medlem
Varför ska opålästa, okunniga och mentalt utmanade personer hela tiden nämna grönområden i stadskärnan så fort det talas om fria ytor? Om man har lite innanför skallen och läst på om vad för få och små grönområden eller alldeles för aggresiv förtätning innebär så hasplar man inte ur sig sån skit..Är ingen trädkramare, men de grönområden som finns kvar i stadskärnan är enormt viktiga. Vi borde snarare se till att utveckla fler grönområden. Stadskärnan kan växa utåt istället..

Men till problemet med att det i panik ska byggas baracker eller "modulhus".. Att släcka bränder på det sättet är som så många påpekat idiotiskt och inte särskilt genomtänkt. För det första är det en väldigt dyr och tillfällig lösning. Dvs, inte ekonomiskt försvarbart på sikt. Varken för skattebetalare eller flyktingar. Det är isf betydligt billigare att omplacera folket till andra EU-länder. Så kanske vi kan se till att, istället för att framstå som naiva puckon med svetsaren i spetsen, försöka bli lite bättre på att verkligen integrera de människor som kommer hit..
Citera
2016-03-31, 21:22
Medlem
Ursäkta tonen i mitt tidigare inlägg.. men ibland blir man så trött på att folk skriver en massa skit utan att ha koll
Citera
2016-03-31, 21:33
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trott2016
En av de högst ansvariga för vart och hur modulbostäderna ska sättas upp är Lena Karlsson. Lena vägrar svara i telefon samt på mail i frågan från oroliga föräldrar som kommer att bo grannar till de kommande modulbostäderna i Västerort med hänvisning till tidsbrist. Lena vill inte heller redogöra för vilka andra av de 60 platser som var med i urvalsprocessen och varför dessa valdes bort och på vilka grunder. Hur kan man ta på sig ett sådant uppdrag och sedan tro att medborgarna inte vill ha en transparant process? Är det någon som vet om det är samma Lena Karlsson som även sitter som VD på Svepark? https://issuu.com/svepark/docs/pnytt_nr2_2014. Om så är fallet är det ofattbart att en person tror att hon ska kunna kombinera de bägge arbetena på ett bra sätt och hon visar verkligen att hon inte klarar av det eftersom hon vägrar komma och redogöra för oroliga personer i västerort för hur man tänkt och tänker att processen ska se ut framöver.

Hon är för i helvete värre än hitler. Jävla fähund.
Citera
2016-03-31, 21:44
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
gärdet är väl största gräsplätten i Stockholm, varför i helv*** inte bygga flyktingbostäder där???

Tror du inte innerstaden har sin beskärda del av dem som bor i alla förorter men vistas i stan dagar som nätter????
Citera
2016-03-31, 22:15
Citat:
Nja, tror staden pushar hårt för att driva igenom byggena.
På arrendevägen är det tydligen en lokal husägare som sökt bygglov på tomten, innan staden hann med
Man kanske skulle göra likadant i bäckborna: söka bygglov för baracker för studenter
Ja, det finns tydligen någon som redan sökt bygglov för "ödetomten" - vilken härligt överraskning för Staden.

Jag tror du kan vara lugn, jag har svårt att se att det blir något på Bäckbornas väg. Tomten är ju uppenbart olämplig. Tanten som berättade att man fångade gäddor i det träsket in på 30-talet var ju skön Härligt med lite perspektiv på tillvaron. Eftersom brf:en sökt bygglov för parkeringsplatser där men fått nej pga att marken är olämplig har jag svårt att se att man skulle våga driva igenom modulhus där.
Citera
2016-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det finns tydligen någon som redan sökt bygglov för "ödetomten" - vilken härligt överraskning för Staden.

Jag tror du kan vara lugn, jag har svårt att se att det blir något på Bäckbornas väg. Tomten är ju uppenbart olämplig. Tanten som berättade att man fångade gäddor i det träsket in på 30-talet var ju skön Härligt med lite perspektiv på tillvaron. Eftersom brf:en sökt bygglov för parkeringsplatser där men fått nej pga att marken är olämplig har jag svårt att se att man skulle våga driva igenom modulhus där.

Hmm, ett förslag om att öppna fiskecamp eller nått liknade vore nått.
Ska nog inventera träsket i helgen för att se om det inte finns nån groda eller nått annat kryp som är värt att bevara. Eller man kanske skulle sätta ut några hotade arter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in