2016-03-18, 02:25
Medlem
locationntvas avatar
Har en amerikansk bekant som gör business i USA, vi skall jobba ihop så jag har uppgett diverse bankinformation, IBAN, SWIFT code, kontonummer, bank-adress, och min nuvarande adress, och min email, då han skall skicka betalningar till mig lite nu och då.

Är det möjligt att han på något sätt kan ta ut pengar genom de uppgifter jag uppgett? Eller på annat sätt scamma mig, kanske genom att stjäla min identitet, någon som hört talas om detta? Han har inte mitt personnummer tack och lov.

Jag har, trots min enfaldhet, i alla fall varit så pass smart att jag öppnat ett nytt konto där inga pengar finns, och det är kontonummret till det bankkontot han fått, men går det kanske att med hjälp av all information jag uppgett ovan, komma åt mina andra bankkonton på samma bank?
Citera
2016-03-18, 05:13
Medlem
locationntvas avatar
Och för att komplettera, det finns anledning att tro att han eventuellt kan komma att scamma mig. Varför vill jag inte gå in på
Citera
2016-03-18, 05:38
Medlem
Nej, han kan inte ta en krona från dig. Det enda han kan göra är att sätta in pengar.
Citera
2016-03-18, 06:50
Bannlyst
Det är saker som ovanstående man bör tänka på innan man lämnade ut sina uppgifter. Är det droger inblandat och du har en dålig känsla stålar det mest troligt.
Citera
2016-03-18, 08:30
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula
Det är saker som ovanstående man bör tänka på innan man lämnade ut sina uppgifter. Är det droger inblandat och du har en dålig känsla stålar det mest troligt.

Nej inga droger inblandade. Inget olagligt.

Förstår inte detta "...du har en dålig känsla stålar det mest troligt", kan du förklara
Citera
2016-03-18, 08:34
Medlem
Han kan under inga som helst omständigheter på lagligt sätt ta ut pengar från kontot du gett honom information om.
Han kan inte heller på något lagligt vis ta ut pengar ifrån något av dina andra konton heller.

Det enda sättet för honom att ta ut pengar från dina konton är om han skulle tex. kapa din identitet och inte ens då är det säkert att han skulle lyckas.
Oroa dig inte!
Citera
2016-03-18, 09:21
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Han kan inte heller på något lagligt vis ta ut pengar ifrån något av dina andra konton heller.

nej, det skulle ju i såfall röra sig om något olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Det enda sättet för honom att ta ut pengar från dina konton är om han skulle tex. kapa din identitet och inte ens då är det säkert att han skulle lyckas.

Det är just det som jag oroar mig för, med hjälp av de uppgifter jag uppgivit ovan, kan det tänkas vara tillräckligt för att eventuellt skall kunna kapa min identitet, och kanske exempelvis "låtsats" vara jag, och komma åt mina andra bankkonton.
Citera
2016-03-18, 11:05
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Såhär är det va:

Citat:
Lämna aldrig ut ditt bankkontonummer. Du vet inte vem som sätter in pengarna och du kan bli återbetalningsskyldig.

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/...a-pa-Internet/
Citera
2016-03-18, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Nej inga droger inblandade. Inget olagligt.

Förstår inte detta "...du har en dålig känsla stålar det mest troligt", kan du förklara

Skrev på mobilen. Det jag menar var att.är det något fuffens ni pysslar med och du har en dålig känsla så lyssna på magkänslan.

Har varit inblandad i "snabba stålar och stora summor" förut och har jag ej varit i samma stad så har det oftast blivit skit av allt.
Citera
2016-03-18, 13:00
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula
Skrev på mobilen. Det jag menar var att.är det något fuffens ni pysslar med och du har en dålig känsla så lyssna på magkänslan.

Har varit inblandad i "snabba stålar och stora summor" förut och har jag ej varit i samma stad så har det oftast blivit skit av allt.

Nej, detta är helt lagligt, men jag har också fått uppfattningen om att han ibland kan tämja på sin moral, men till en början tänkte jag att det inte var mitt problem, men nu börjar jag inse att jag gett honom rätt mycket info om mig själv, och börjar bli lite orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in