2016-03-18, 01:00
Medlem
Hejsan, skulle uppskatta er syn på följande.

Har ansökt och fått beviljat lånelöfte baserat på förra årets taxerad inkomst som syns på uc, förra året hade jag hög inkomst pga firma och anställning. I år har jag bara en anställning och därför normal nivå på inkomst.

När jag blev beviljad lånelöfte frågade banken om min inkomst, då bad jag de kolla uc, men angav aldrig min nuvarande månadslön för jag visste att min taxerad inkomst är högre och skulle ge ett bättre lånelöfte. Sagt och gjort gjorde banken så (bättre bolån), ett uc utdrag gjordes som visade hög inkomst, och inget mer frågades om min inkomst idag.

Nu är jag nojig att jag har glidit på sanningen, och kan få problem om banken kan får reda på att min nuvarande inkomst är lägre än det som står i uc.finns det risker eller tänker jag för mycket?

Uppskattas med snar feedback. Tack.
Citera
2016-03-18, 01:13
Medlem
I min värld får du väl skylla dig själv om du inte klarar av att betala lånen.
Men eftersom att du verkar vara en flitig människa tror jag du skaffar ett extrajobb om så krävs.
Inga problem!
Citera
2016-03-18, 05:37
Medlem
Det är ju inte oriktiga uppgifter.
Är ju skillnad om du fyller i fel uppgifter.

Det där med lånetak är ju för att skydda idioter från sig själv.
Du ser ju själv vilka marginaler du har och vilka risker det innebär.
Citera
2016-03-18, 08:44
Medlem
Tack.

Jag har inga problem med att betala tillbaka lånet och liknande, det enda som stör mig är att jag ska anses ha fått mer pengar än jag borde eftersom min nuvarande inkomst och situation inte kom fram.

Banken frågade dock aldrig, och gick bara på uc. De brydde sig inte att fråga och inte jag och att ange den heller kan man säga, och antog helt enkelt att jag lever idag på samma inkomst som står på uc.

Är detta en petitess eller ska man vara rakare med de? Finns det konsekvenser om det "kommer fram" sen?
Citera
2016-03-18, 08:48
Medlem
Conceptions avatar
Ska du inte låna ditt maxbelopp så behöver du inte bry dig.
Citera
2016-03-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ska du inte låna ditt maxbelopp så behöver du inte bry dig.

Det kanske man ska tilläggab

Nu är situationen så att jag snart troligen vinner budgivning som ligger på mitt maxtak, och behöver då hantera med detta.
Citera
2016-03-18, 08:55
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shehrear
Tack.

Jag har inga problem med att betala tillbaka lånet och liknande, det enda som stör mig är att jag ska anses ha fått mer pengar än jag borde eftersom min nuvarande inkomst och situation inte kom fram.

Banken frågade dock aldrig, och gick bara på uc. De brydde sig inte att fråga och inte jag och att ange den heller kan man säga, och antog helt enkelt att jag lever idag på samma inkomst som står på uc.

Är detta en petitess eller ska man vara rakare med de? Finns det konsekvenser om det "kommer fram" sen?
Lånelöftet är prelliminärt besked. Jag tror man ska visa ett anställningsintyg med lönen angiven när man väl söka det riktiga lånet. Men som sagt, jag är lite osäker på det.
Citera
2016-03-18, 12:29
Medlem
Citat:
Tack.

Hur ska du ha det, först skriver du att de frågade om din inkomst och då bad du dem kolla UC, sen skriver du att de aldrig frågade... Du är skyldig att meddela om förutsättningarna ändrats i uppgifterna du lämnade när du fick lånelöfte och när lånet sen slutligen beviljas. Med det sagt så är ju det värsta som kan hända att du inte får lånet beviljat om de upptäcker det, något annat straff riskerar du väl knappast.
Citera
2016-03-18, 12:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nu är situationen så att jag snart troligen vinner budgivning som ligger på mitt maxtak, och behöver då hantera med detta.
Då tycker jag att du ska gå ur den budgivningen.

Maxtaket finns ju inte där för bankens skull utan för din skull. Det betyder att din ekonomi kan ha svårigheter med att hantera lånet om det överstiger maxtaket.

I min mening så är man dum i huvudet om man lånar sitt maxtak.
Citera
2016-03-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hur ska du ha det, först skriver du att de frågade om din inkomst och då bad du dem kolla UC, sen skriver du att de aldrig frågade... Du är skyldig att meddela om förutsättningarna ändrats i uppgifterna du lämnade när du fick lånelöfte och när lånet sen slutligen beviljas. Med det sagt så är ju det värsta som kan hända att du inte får lånet beviljat om de upptäcker det, något annat straff riskerar du väl knappast.

Banken frågade om min taxerade inkomst, inte min nuvarande inkomst.
Citera
2016-03-19, 14:13
Bannlyst
Citat:
Banken frågade om min taxerade inkomst, inte min nuvarande inkomst.
men dom lär ju garanterat fråga vad du har i inkomst nu när du väl ska teckna lånet.
Citera
2016-03-19, 22:12
Medlem
rebekks avatar
Äsch jag ser inte problemet, tar man ett lån ska man vara beredd på vad det innebär, oavsett storlek. Banken skiter fullständigt i dig, de vill bara tjäna sina pengar inom rimlig risk.

Om du vet vad det innebär och vet att du kan få ut mer värde av lånet än vad du tvingas betala för det, så absolut -snygga till de siffror som behövs snyggas till för att maxa dina chanser till högst möjliga summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in