2016-03-17, 19:04
Medlem
pandapowers avatar
Hej. Har hela mitt liv drömt om att plugga utomlands, helst i USA då. Stat spelar inte så stor roll. Har alltid kastat bort tanken eftersom det är ett stort steg, både livsmässigt och såklart finansmässigt.

Så min fråga är vad tror ni ungefär man kommer behöva lägga ut för att plugga på college i USA? Har ingen aning själv, men vad jag vet kostar skolan, eller?
Går i gymnasiet och tänkte då att jag skulle fortsätta plugga direkt då på något college (där man bor på skolan såklart eftersom jag inte har råd med boende).
Andra frågan är väl kanske den frågan som ska frågas först men är det teoretiskt sätt möjligt att göra det? Med tanke på att jag har svenska betyg och aldrig satt min fot i USA. (Visum vet jag måste fixas, språket är inget problem alls, pengarna jobbar jag ihop osv tänkte mer på helheten).
Citera
2016-03-17, 20:07
Medlem
ca 45 000 - 700 000 kr/år Då kan man även få låna max 50 000kr/år av CSN för att betala det. Sen tillkommer health insurance oftast. Så du bör ju först och främst fundera på var och vad du vill plugga innan du ens överväger det ekonomiska. 50 000 kr/år är ju hel lugnt, men måste du betala en halv miljon per år så kan det vara tyngre.

Inom Europa tex kommer du på bra mycket lägre summor, med ca 0-100 000 kr/år beroende på land och skola.

Sverige är dock aningen förmånligare med gratis utbildning. Sen så har många skolor även utbyten till tex USA, vilket du kan göra ett år om du blir antagen. Du är antagligen inte ensam om att vilja till USA dock..

Genomförbart är det verkligen. Brukar krävas SAT eller något sånt. Det svåraste är att ha råd.
Citera
2016-03-17, 22:56
Medlem
pandapowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
ca 45 000 - 700 000 kr/år Då kan man även få låna max 50 000kr/år av CSN för att betala det. Sen tillkommer health insurance oftast. Så du bör ju först och främst fundera på var och vad du vill plugga innan du ens överväger det ekonomiska. 50 000 kr/år är ju hel lugnt, men måste du betala en halv miljon per år så kan det vara tyngre.

Inom Europa tex kommer du på bra mycket lägre summor, med ca 0-100 000 kr/år beroende på land och skola.

Sverige är dock aningen förmånligare med gratis utbildning. Sen så har många skolor även utbyten till tex USA, vilket du kan göra ett år om du blir antagen. Du är antagligen inte ensam om att vilja till USA dock..

Genomförbart är det verkligen. Brukar krävas SAT eller något sånt. Det svåraste är att ha råd.

Hur stor konkurrens tror du att det är? Med intagningen på det specifika colleget då alltså. Förstår ju att det är olika beroende på hur "bra" colleget är, men menar i stora hela. Kommer antagligen inte gå ut med 20,0 utan mer omkring 16,0-18,0 så det är ju inte det högsta möjliga. Tänker om man jämför lite med högskolan i Sverige. Eller kollar dem på de svenska betygen alls eller omvandlar dem det på något sätt så de matchar de amerikanska?
Citera
2016-03-18, 10:19
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandapower
Hur stor konkurrens tror du att det är? Med intagningen på det specifika colleget då alltså. Förstår ju att det är olika beroende på hur "bra" colleget är, men menar i stora hela. Kommer antagligen inte gå ut med 20,0 utan mer omkring 16,0-18,0 så det är ju inte det högsta möjliga. Tänker om man jämför lite med högskolan i Sverige. Eller kollar dem på de svenska betygen alls eller omvandlar dem det på något sätt så de matchar de amerikanska?

Dom omvandlar det till deras GPA-system (A = 4, B = 3, C = 2 etc.).

Ditt 16,0-18,0 racker gott och val till de flesta skolorna, undantaget alla Ivies, Berkeley, Stanford, UCLA, USC, UCSB etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in