2016-03-17, 18:43
Medlem
Frostflakess avatar
Läser Filosofi 1 (Gymnasie nivå) på distans och har gjort det under 3 veckors tid nu.
Det är dags för slutprovet imorgon samtidigt som jag har slut prov i Psykologi precis innan, vilket gör att mitt hjärnkontor kommer kännas ganska trångt imorgon.

Jag är absolut inte ute efter något facit, eller svar på frågor som kan dyka upp. Det jag är ute efter, är vilken form provet kommer ta. Det är ett ganska brett ämne, rätt mycket att ta in och memorera om man säger så. Är det några frågor som är värda att fokusera lite extra på? (Det är stort fokus på Frued inom Psykologi provet har jag hört. Undrar om det är något liknande inom Filosofi)

Finns det något ni tycker man borde lägga mer fokus på i förberedande syfte inför slutprovet?
Just nu sitter jag o läser om allt jag redan läst / skrivit för att förfriska mitt minne, men jag känner att det är svårt att memorera alla namn o teorier.

Tack för svar.

///

En pratande apa.
Citera
2016-03-17, 19:17
Medlem
Kleops avatar
Jag fick inget prov utan snarare en rad uppsatser som skulle skrivas, men områdena vi berörde var etik och moral, kunskapsfilosofi, och existentialism. Inom dessa dök namn som Nietzsche, Kant, Locke och Hume upp.
Citera
2016-03-17, 21:45
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag fick inget prov utan snarare en rad uppsatser som skulle skrivas, men områdena vi berörde var etik och moral, kunskapsfilosofi, och existentialism. Inom dessa dök namn som Nietzsche, Kant, Locke och Hume upp.

Tack för svar!
Ja inom den här 3 veckors kursen så har vi varit tvungna att lämna in en uppsats i veckan inom de olika grenarna vi studerat. Uppsatserna betyg sätts, men i slutändan är det slutprovet som är avgörande. Jag pluggar även på distans, och alla uppsatser har jag gjort hemma. Men slutprovet skall skrivas på plats i skolan, det är alltså ingen uppsats likt de jag tidigare gjort hemifrån.
Citera
2016-03-18, 19:30
Medlem
Soxis avatar
Jag har ett knep jag kommit på själv för att minnas filosofiska axiom eller teser. Tänk i bilder!
Förknippa varje tanke med en speciellt mönster som du skapar i sinnet. Lite svårt att förklara, men kort sagt: Bilda ett sinnesfragment som du förknippar med tanken. Om någon nämner nihilism till exempel. Tänk då: Alla moraliska härledningar, och det du känner - Bortskalat. Du är ett djur i naturen. Se dig själv i 3:e person.

Efter det tänker du alltid på det scenariot när någon nämner det, och går vidare därifrån. Funkar prima.
Senast redigerad av Soxi 2016-03-18 kl. 19:35.
Citera
2016-03-19, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Finns det något ni tycker man borde lägga mer fokus på i förberedande syfte inför slutprovet? Just nu sitter jag o läser om allt jag redan läst / skrivit för att förfriska mitt minne, men jag känner att det är svårt att memorera alla namn o teorier.

Tack! Du ställer inga specifika frågor, det är bra eftersom det är fel att göra det. Vad gäller resten av din fråga:

Skit i namn och teorier, de är bara attribut/namn-lappar på en underliggande struktur. Om du lär dig strukturen kommer namnen, och namnen på teorierna, av sig själv. Syftet med din utbildning är inte att lära dig "flaggor" inom ditt ämne, det är att lära dig "geografin" i ditt ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in