2016-03-17, 06:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Hej!

Ni har rätt, jag har glömt att nämna att förmånen tas vid sidan av så att säga. Ingen förmånsbeskattning är således aktuell.

Under de förutsättningarna är det förmåligt. Om inte kronkalle kommer på det.
Citera
2016-03-17, 07:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hej!

Ni har rätt, jag har glömt att nämna att förmånen tas vid sidan av så att säga. Ingen förmånsbeskattning är således aktuell.

Det där kan vara enormt lurigt. Det är ju inte ditt företag som åker dit om du använder bilen. Det är du personligen.

Förmodligen kan det också bli svårt för dig att göra avdrag i deklarationen för resor till och från jobbet också. Åker du på en granskning så kan det bli jobbigt.

EDIT: Jag hade dock inte valt att skippa förmånsbeskattningen för skulle något hända kan det bli jobbigt. Med förmånsbeskattning så är det en bra deal när du skattar så lite. Dealen blir dock sämre ju mer du tjänar och skattar.

Du betalar 30% i skatt. En bruttosänkning av lönen på 2000kr innebär 1400kr i netto för dig. En ny bil i den klassen förmånsbeskattas du ca 5000kr per månad för. Det innebär i nettopengar ca 1500kr. Totalt innebär detta 2900kr per månad för dig exkl. drivmedel. Skulle du köpa en likadan bil själv så kostar den ca 5250kr per månad exkl. drivmedel.
Senast redigerad av Conception 2016-03-17 kl. 07:36.
Citera
2016-03-17, 07:19
Medlem
Citat:
Hej!

Hur går det till då? Vad händer vid en olycka på tillexempel en helgutflykt? Kan det inte bli problem då?

Är nog bara du själv som kan bestämma om det är värt det. Hade du lagt 2000 på en bil frivilligt?
Citera
2016-03-17, 07:46
Medlem
Goto10s avatar
Har du någon bil idag som du kan göra dig av med om du byter jobb? Annars tycker jag det är värre att gå ner i lön. Årligt lönepåslag är ofta i procent på nuvarande lön. Av erfarenhet vet jag att det kan vara stört omöjligt att komma ikapp om man går in på en lägre lön.

Med det sagt. Personligen hade jag funderat vad jag själv helst vill lära mig och vad jag vill jobba med och vilket av jobben som bäst stämmer in på det. Du kommer må bättre och göra ett bättre jobb om du jobbar med det du är intresserad av.
Citera
2016-03-17, 07:58
Medlem
I dagsläget har jag och familjen 1 bil - vi kommer behöva 2 st inom det närmsta halvåret.

Jag kommer ej få någon körersättning, så jag kommer aldrig ha någon kontakt med skatteverket öht angående den här bilen. Om det händer något med bilen så "löser" det sig, utan att gå in på några detaljer.
Citera
2016-03-17, 08:10
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag kanske är gammalmodig men, det är lurt att spara ihop till det man vill ha... Endast osunda människor ser ner på dig pga vilken bil du kör.
Citera
2016-03-17, 09:02
Medlem
Vem står før service osv? Du eller?

Ær det att du får byta bil efter 6 mån (ungefær) eller kan du få olika bilar varje vecka?
Citera
2016-03-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Vem står før service osv? Du eller?

Ær det att du får byta bil efter 6 mån (ungefær) eller kan du få olika bilar varje vecka?

Misstänker att det är en tjänst på en biluthyrning eller hos en bilhandlare. Ingen annan byter bil så ofta.
Citera
2016-03-17, 09:23
Medlem
Problem av allehanda slag kan givetvis uppstå eftersom det onekligen rör sig om en konstruktion som inte är laglig. Arbetsgivaren kan erbjuda detta eftersom det sänker dennes kostnad för löner och sociala avgifter, men kanske även pensionsavsättningar. Eftersom upplägget är skatterättsligt otillåtet lär inget avtal skrivas om det, alltså kan förmånen ändras eller dras in längre fram utan att det finns något att hänvisa till, då med bibehållen låg nivå på lönen.
Citera
2016-03-17, 09:29
Medlem
Hej!

Tack för all input, ni har nog fått mig att inse att det är lite risky med tanke på att det är en deal som är vid sidan av.

Återigen tack.
Citera
2016-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Hej!

Förmånsbeskatta måste du göra, däremot antar jag att förmånen läggs "uppe på" lönen?
Du kan inte bruka en företagsbil utan att förmånsbeskattas för den.
Citera
2016-03-17, 09:41
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Nja, tänk på att förmåner av denna typ är det första som tas tillbaka när det går mindre bra för företaget. Att däremot sänka lönen hos de anställda, är inte lika lätt.
Nu antar jag givetvis att du "leasar" bilen, men rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in