• 2
  • 3
2016-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Det finns nog ingen som dricker 20- årig maltwhisky, fina viner mm, om de inte hade sinnesförändrande egenskaper. Folk pratar i massmedier (matlagningsprogram...) om dessa produkters smak men jag lovar-

hade vinet, whiskyn osv EXAKT samma smak som den riktiga men helt utan "drogeffekt" skulle ganska få sitta och sniffa i glasen på provningar .. Vad tror ni?

Ingen tycker ju alkohol är gott i början - enda anledningen att lära sig tycka om det är ju för man vill bli full. De som gillar typ rödvin och whisky har bara krökat sönder sina smaklökar.
Citera
2016-03-18, 23:20
Medlem
Ludis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag o min pappa kommer bra överens, men när det gäller droger så har vi olika synsätt. Jag missbrukar inget regelbundet, men det har hänt att jag t.ex. tagit några bloss cannabis då o då. Nu i helgen tjafsade vi lite (mest på skoj), om att jag får hålla mig till alkohol om jag nu vill berusa mig. Han sa; -Alkohol har funnits sen mer än 5 000 år tillbaka. Men jag kontrade, att vissa växter, t.ex. opium, cannabis o koka-plantor också har använts i flera årtusenden.

Om man ska vara laglig, så bör man ju följa pappas rekommendation. Till på köpet så är min pappa apotekare o han klagar på att jag har allt för mycket mediciner (utskrivna av psykiater). En del narkotikaklassade.

Om vi bortser från huruvida det är lagligt eller inte, visst har jag rätt?

Tycker faktiskt farsan borde ha tagit dig i nacken.
kanske inget jag själv hade upskattat.
Citera
2016-03-18, 23:45
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Jag o min pappa kommer bra överens, men när det gäller droger så har vi olika synsätt. Jag missbrukar inget regelbundet, men det har hänt att jag t.ex. tagit några bloss cannabis då o då. Nu i helgen tjafsade vi lite (mest på skoj), om att jag får hålla mig till alkohol om jag nu vill berusa mig. Han sa; -Alkohol har funnits sen mer än 5 000 år tillbaka. Men jag kontrade, att vissa växter, t.ex. opium, cannabis o koka-plantor också har använts i flera årtusenden.

Om man ska vara laglig, så bör man ju följa pappas rekommendation. Till på köpet så är min pappa apotekare o han klagar på att jag har allt för mycket mediciner (utskrivna av psykiater). En del narkotikaklassade.

Rätt i vad?
Citera
2016-03-19, 00:00
Medlem
vasaduellers avatar
Jag förstår inte vilken relevans det har, hur länge en viss drog har använts av andra, i förhållande till om man själv skall, eller inte skall, använda sig av densamma idag.

Om man hårdrar din och din fars resonemang, så vlir det lite som att man skall köra den äldsta bilen, eller knulla den äldsta kvinnan, bara för att den/hon har funnits längst.

Svaret på din fråga är att det inte finns något svar, eftersom alla som levde i historien är döda nu. Din gissning är lika god som din fars.
Senast redigerad av vasadueller 2016-03-19 kl. 00:02.
Citera
2016-03-19, 00:19
Medlem
MrPokers avatar
Tillgång till rent vatten har inte varit en självklarhet genom historien. Öl och vin var länge de bästa sätten att släcka törsten utan att få sjukdomar i många delar av världen.

Du har rätt i att cannabis och opium också har brukats i tusentals år, men de har alltid brukats för att uppnå rus, exempelvis i religösa ceremonier. Öl och vin dracks också ibland för att festa till det, men till vardags drack varenda kotte det för att de var törstiga och brunnsvattnet blev man magsjuk av.

Romarna och grekerna spädde ut sitt vatten med en tredjedel vin, tillräckligt för att alkoholen ska döda bakterierna. Däremot så såg de ner på folk som berusade sig till vardags. Svenska bönder under 1500 till 1700-talet drack kopiösa mängder 2,8 - 3,5% öl när de arbetade på åkern. De delade dock inte Romarnas syn på dagsfyllor

TLDR
Även fast många droger har brukats lika länge som alkohol så betraktas alkohol mer vardaglig och "okej". Detta eftersom den länge framförallt användes som vardagsdryck och inte rusmedel.

Nuförtiden då rent vatten har blivit vanligare och alkohol inte fyller samma funktion kan man däremot fråga sig hur man borde ha det.
Citera
2016-03-20, 01:14
Medlem
Jellohs avatar
Alkohol är inte en drog utan ett lösningsmedel, mer jämförbart med att sniffa bensin än med droger.
Med tanke på vissa mediciner ts äter så hade jag tagit det väldigt lugnt med spriten då man kan fulsnea rätt friskt på den kombinationen. Ett par bloss cannabis är att föredra.
Citera
2016-03-20, 11:26
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Frågan har ju fler aspekter i sig, och utan närmare definition kring varför alkohol skulle vara okej så kan man bemöta det på fler sätt.
Antingen så som du gjort, att om huvudargumentet är att alkohol har en lång historia, då finns det ju även andra droger som också gjort det. Som de du nämner.
Om huvudargumentet är att det är lagligt, då finns det ju RC-droger som också är lagliga. Eller typ änglatrumpet.
Det enda argumentet som håller är ju egentligen att alkohol är socialt accepterat i just vårt samhälle. Men det har ju ingenting med historia, farlighet eller laglighet att göra. Det man säger då är ju i princip att man bara får bruka de droger som de i ens absoluta omgivning tycker är okej utav vana. Vilket är ett pissdåligt argument.

Din far vill antagligen inte att du ska, enligt hans definition, "knarka", och det är därför han opponerar sig mot detta. Det är dock en fråga om det sociala låter det som. Gällande att du har för mycket medicin så kan han ju tycka det. Men det är ju inte du som bestämt vilken medicin du ska ha, utan en psykiatriker.
Citera
2016-03-20, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Alkohol är inte en drog utan ett lösningsmedel, mer jämförbart med att sniffa bensin än med droger.
Med tanke på vissa mediciner ts äter så hade jag tagit det väldigt lugnt med spriten då man kan fulsnea rätt friskt på den kombinationen. Ett par bloss cannabis är att föredra.

Din idiot. Självklart är alkohol en drog, folk DÖR AV DET VARJE DAG.

Är du helt jävla hjärntvättad?
Citera
2016-03-20, 14:17
Medlem
Citat:

Hej Mulla!

Vissa personer är irrationella och helt ovärda att gå in i diskussion med. Oavsett syn så borde man iaf kunna argumentera och lyssna på varandra. Tex. skulle du kunna argumentera för cannabis med hög CBD som är antipsykotisk. Du åt väll antipsykotiska mediciner ? Jag använder CBD, men jag gillar inte THC tex. skulle det bli lagligt så skulle man kunna hitta en strain som passar perfekt för ens besvär. Jag har inte rökt på 4 år, men argumenterar för medicinsk cannabis. Att stänga ute den svarta marknaden och låta folk veta vad dem köper. Det är en win/win situation tycker jag.
Citera
2016-03-20, 15:52
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det spelar väl ingen roll hur länge något har funnits? Cancer har funnits sedan livet på jorden uppstod.

Jag ser alkohol som en mycket värre drog än cannabis. Och det är av den enkla anledningen att skadorna det för med sig inte är i närheten av så illa som de skador alkoholen orsakar, ur i princip alla perspektiv.

Alkohol är en jävla smutsdrog egentligen. Det är sinnessjukt att det är så hyllat och mildare droger är så hatade. Lika sunkigt som typ GHB. Ja, det är ju faktiskt till och med ganska likt GHB. Vidrigt.

Men ja, jag är människa precis som er och dricker alkohol. Ska inte hymla med det. Jag önskar dock att jag hade fått köpa en joint eller något liknande på Systembolaget istället för någon jävla GHB-liknande smutsdrog när jag vill mysa till det.

Ta du din cannabis istället för en öl någon gång emellanåt, att din pappa oroar sig är förmodligen bara för att det är olagligt.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-03-20 kl. 16:05.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in