Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Jag o min pappa kommer bra överens, men när det gäller droger så har vi olika synsätt. Jag missbrukar inget regelbundet, men det har hänt att jag t.ex. tagit några bloss cannabis då o då. Nu i helgen tjafsade vi lite (mest på skoj), om att jag får hålla mig till alkohol om jag nu vill berusa mig. Han sa; -Alkohol har funnits sen mer än 5 000 år tillbaka. Men jag kontrade, att vissa växter, t.ex. opium, cannabis o koka-plantor också har använts i flera årtusenden.
Om man ska vara laglig, så bör man ju följa pappas rekommendation. Till på köpet så är min pappa apotekare o han klagar på att jag har allt för mycket mediciner (utskrivna av psykiater). En del narkotikaklassade.
Om vi bortser från huruvida det är lagligt eller inte, visst har jag rätt?
Frågan har ju fler aspekter i sig, och utan närmare definition kring varför alkohol skulle vara okej så kan man bemöta det på fler sätt.
Antingen så som du gjort, att om huvudargumentet är att alkohol har en lång historia, då finns det ju även andra droger som också gjort det. Som de du nämner.
Om huvudargumentet är att det är lagligt, då finns det ju RC-droger som också är lagliga. Eller typ änglatrumpet.
Det enda argumentet som håller är ju egentligen att alkohol är socialt accepterat i just vårt samhälle. Men det har ju ingenting med historia, farlighet eller laglighet att göra. Det man säger då är ju i princip att man bara får bruka de droger som de i ens absoluta omgivning tycker är okej utav vana. Vilket är ett pissdåligt argument.
Din far vill antagligen inte att du ska, enligt hans definition, "knarka", och det är därför han opponerar sig mot detta. Det är dock en fråga om det sociala låter det som. Gällande att du har för mycket medicin så kan han ju tycka det. Men det är ju inte du som bestämt vilken medicin du ska ha, utan en psykiatriker.