• 1
  • 2
2016-03-16, 11:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Okej. Då blir det med andra ord inte kul för folk som köper hus o lägenheter i storstäderna idag om boverkets analytiker får rätt och priserna sjunker med 30 procent på sikt och de sen inte har råd att betala.
Det är det fetmarkerade som är det viktiga.

Kraschen på 90-talet fördes av att vi gick från en arbetslöshet på 2% till 10% på väldigt kort tid. 320 000 människor blev av med sina arbeten samtidigt som ränteavdragen minskades från 50 till 30% över en natt. Detta tillsammans med att räntorna gick upp. Detta i sin tur innebar att människor tvingades att sälja och huspriserna gick ner. Som du ser var det inte bara en faktor som orsakade kraschen.

Att samma scenario skulle hända inom en överskådlig framtid kan man bara spekulera i men jag tror att sannolikheten är låg. Att bara huspriserna går ner 30% kommer inte att påverka så mycket.
Citera
2016-03-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är det fetmarkerade som är det viktiga.

Kraschen på 90-talet fördes av att vi gick från en arbetslöshet på 2% till 10% på väldigt kort tid. 320 000 människor blev av med sina arbeten samtidigt som ränteavdragen minskades från 50 till 30% över en natt. Detta tillsammans med att räntorna gick upp. Detta i sin tur innebar att människor tvingades att sälja och huspriserna gick ner. Som du ser var det inte bara en faktor som orsakade kraschen.

Att samma scenario skulle hända inom en överskådlig framtid kan man bara spekulera i men jag tror att sannolikheten är låg. Att bara huspriserna går ner 30% kommer inte att påverka så mycket.

Inte om, men när, denna lågräntepolitik når sitt slut så lär vi ha en ännu värre kris än 90. Priserna idag är högre än någonsin och det är många som inte ens klarar en normal räntenivå. Lägg därtill att de vill sänka ränteavdragen ytterligare, och pratar också om att sänka eller ta bort reavinstskatten. Då har vi inte endast folk som inte kan betala, utan även de som vill realisera en prisuppgång kan plötsligt vilja sälja. Om dessa två sammanträffar kan det bli riktigt illa...
Citera
2016-03-16, 12:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
och pratar också om att sänka eller ta bort reavinstskatten. Då har vi inte endast folk som inte kan betala, utan även de som vill realisera en prisuppgång kan plötsligt vilja sälja. Om dessa två sammanträffar kan det bli riktigt illa...
Den stora majoriteten har väl ändå sitt boende primärt för att bo i. Sen skattar man ju bara 22% på vinsten och jag tror inte att det ska vara avgörande för att man säljer. Det skulle i det i varje fall inte vara för mig.

Ska vi leka lite med genomsnittet och siffror så ligger medianlönen på Sverige på ca 18600kr efter skatt. Det genomsnittliga bolånet per person ligger på ca 825 000kr.

Räknar vi då med en "normalränta" på 7% så hamnar vi på en månadskostnad på ca 4800kr.

Det är ca 26% av medianinkomsten.

Sedan vågar jag nästan tro att många har höga bolån bara för att man kan tjäna mer pengar någon annanstans när räntan är så låg. Skulle räntan stiga så kan vi nog se mer människor som säljer exempelvis sina värdepapper och betalar av bolånen istället.

Jag tycker inte det låter så hemskt farligt som du förespråkar.
Citera
2016-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Ingen höjdare naturligtvis men kanske ändå bättre jämfört med att ha miljoner i skuld resten av livet.

Man ska också komma ihåg att det krävs att man sålt av allt lösöre av värde, inte får äga någonting t ex bil m m.
Kan man inte visa att man själv gjort allt man kan för att kunna betala, så blir det ingen skuldsanering.
Att bo kvar i huset blir ju också väldigt svårt då man inte har ekonomi till t ex löpande underhåll av fastigheten m m.
Då förfaller huset ganska snabbt.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in