• 1
  • 2
2016-03-16, 11:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Okej. D blir det med andra ord inte kul fr folk som kper hus o lgenheter i storstderna idag om boverkets analytiker fr rtt och priserna sjunker med 30 procent p sikt och de sen inte har rd att betala.
Det r det fetmarkerade som r det viktiga.

Kraschen p 90-talet frdes av att vi gick frn en arbetslshet p 2% till 10% p vldigt kort tid. 320 000 mnniskor blev av med sina arbeten samtidigt som rnteavdragen minskades frn 50 till 30% ver en natt. Detta tillsammans med att rntorna gick upp. Detta i sin tur innebar att mnniskor tvingades att slja och huspriserna gick ner. Som du ser var det inte bara en faktor som orsakade kraschen.

Att samma scenario skulle hnda inom en verskdlig framtid kan man bara spekulera i men jag tror att sannolikheten r lg. Att bara huspriserna gr ner 30% kommer inte att pverka s mycket.
Citera
2016-03-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det r det fetmarkerade som r det viktiga.

Kraschen p 90-talet frdes av att vi gick frn en arbetslshet p 2% till 10% p vldigt kort tid. 320 000 mnniskor blev av med sina arbeten samtidigt som rnteavdragen minskades frn 50 till 30% ver en natt. Detta tillsammans med att rntorna gick upp. Detta i sin tur innebar att mnniskor tvingades att slja och huspriserna gick ner. Som du ser var det inte bara en faktor som orsakade kraschen.

Att samma scenario skulle hnda inom en verskdlig framtid kan man bara spekulera i men jag tror att sannolikheten r lg. Att bara huspriserna gr ner 30% kommer inte att pverka s mycket.

Inte om, men nr, denna lgrntepolitik nr sitt slut s lr vi ha en nnu vrre kris n 90. Priserna idag r hgre n ngonsin och det r mnga som inte ens klarar en normal rnteniv. Lgg drtill att de vill snka rnteavdragen ytterligare, och pratar ocks om att snka eller ta bort reavinstskatten. D har vi inte endast folk som inte kan betala, utan ven de som vill realisera en prisuppgng kan pltsligt vilja slja. Om dessa tv sammantrffar kan det bli riktigt illa...
Citera
2016-03-16, 12:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
och pratar ocks om att snka eller ta bort reavinstskatten. D har vi inte endast folk som inte kan betala, utan ven de som vill realisera en prisuppgng kan pltsligt vilja slja. Om dessa tv sammantrffar kan det bli riktigt illa...
Den stora majoriteten har vl nd sitt boende primrt fr att bo i. Sen skattar man ju bara 22% p vinsten och jag tror inte att det ska vara avgrande fr att man sljer. Det skulle i det i varje fall inte vara fr mig.

Ska vi leka lite med genomsnittet och siffror s ligger medianlnen p Sverige p ca 18600kr efter skatt. Det genomsnittliga bolnet per person ligger p ca 825 000kr.

Rknar vi d med en "normalrnta" p 7% s hamnar vi p en mnadskostnad p ca 4800kr.

Det r ca 26% av medianinkomsten.

Sedan vgar jag nstan tro att mnga har hga boln bara fr att man kan tjna mer pengar ngon annanstans nr rntan r s lg. Skulle rntan stiga s kan vi nog se mer mnniskor som sljer exempelvis sina vrdepapper och betalar av bolnen istllet.

Jag tycker inte det lter s hemskt farligt som du fresprkar.
Citera
2016-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Ingen hjdare naturligtvis men kanske nd bttre jmfrt med att ha miljoner i skuld resten av livet.

Man ska ocks komma ihg att det krvs att man slt av allt lsre av vrde, inte fr ga ngonting t ex bil m m.
Kan man inte visa att man sjlv gjort allt man kan fr att kunna betala, s blir det ingen skuldsanering.
Att bo kvar i huset blir ju ocks vldigt svrt d man inte har ekonomi till t ex lpande underhll av fastigheten m m.
D frfaller huset ganska snabbt.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in