2016-03-15, 00:48
Medlem
Jag har jobbat i vårt grannland för många år sen och hade pengar på kontot givetvis som jag fick ränta för. Flytta hem sen, förde över alla pengar till Sverige och sen dess alltid haft några kronor på kontot som gett ränta typ 2 kr.

Sen förra året har jag ca 30 000 på sparkonto där som jag skulle ha som deposition till lägenhet men någon flytt blev aldrig av.

Nu läser jag att man ska deklarera pengar på konton utomlands, grovt skattebrott, skattebrott bla bla.

Jag har aldrig deklarerat detta på min deklaration och hoppas man inte behöver det? Aldrig sett någon ruta där man kan kryssa i tillgångar utomlands.
Ska man deklarera detta?

Är jag en brottsling nu och riskerar dömas för skattebrott?! Dom där 30 000 kr satte jag in förra året så det kan man ju deklarera på årets deklaration iaf om man nu måste deklarera det?

Det låter ju helt sjukt att man ska skatta fjuttiga ränteinkomster i Sverige när jag redan skattar i deras land.
Citera
2016-03-15, 02:12
Medlem
Är du skriven i Sverige så ska du skatta här.
Bor du utomlands i minst 6 månader(?) så ska du skatta i det land där du bor.

Det är inte speciellt konstigt att du ska skatta för din inkomst.

Fyll i en speciell blankett hos skatteverket o deklarera din inkomst så blir du inte åtalad, väldigt enkelt
Citera
2016-03-15, 10:49
Medlem
Det är inkomster i utlandet som behöver deklareras.
Att sätta in pengar på ett utlandskonto är ingen inkomst i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in