2008-11-20, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Under Skeppsholmen fanns det bla krigsjukhus + annat smtt o gott, flyttades till Musk nr marinbasen flyttades dit
Du har fel.
Citera
2008-11-20, 12:11
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Var r de konkreta bevisen d?

Bevis p just detta r nog svrt att f. Min klla samarbetar med frsvaret och har p s stt beskt flera platser i Sthlms skrgrd som varit avstngda fr allmnheten. Dock brjar dessa frbud frsvinna mer och mer nu, och arna ppnas upp fr sommarturister och andra. Vissa innehller bara en kaj med frrdsbyggnader medan andra har bergrum inuti sig, som Ldna till exempel.

Jadu, behver du bevis nd s rder jag dig till att arbeta inom marinen eller liknande.
Citera
2008-11-21, 13:04
Medlem
Frn wikipedia:
Skyddssymbol i krig
Det rda korset p vit botten som anvnds som skyddssymbol r schweiziska flaggan inverterad och anses vara en hedersbetygelse infr Henry Dunant som var schweizare *(Och ses som Rda Korsets grundare(Organisationen)).

Symbolen ska egentligen bara anvndas i krig men varje lands regering kan i fredstid ge tillstnd till sjukvrdande institutioner, som har funktion ven i krigstid, att anvnda symbolen. Sjukhus och vrdcentraler samt ambulanser har normalt tillstnd till att anvnda symbolen. Dessutom ges landets nationella rdakorsfrening tillstnd att anvnda symbolen. D Rda Korset anvnder symbolen r den normalt mindre och har en text med namnet p den nationella freningen eller lokala rdakorsavdelningen.

Alternativa symboler
De erknda symbolerna enligt Genvekonventionen 1949 r rda korset, rda halvmnen *((och rda lejonet och solen) fanns tidigare, nu officiellt borta). Efter decennier av tvister kring emblemet ville rrelsen skapa ett emblem fri frn varje politisk eller konfessionell konnotation *("Religist beslktade/laddade"), varvid rda kristallen utarbetades. Rda kristallen antogs av Internationella konferensen i Genve 22 juni 2006.

*Jag har lagt till som frtydling.

//Wikipedia slut.

Icke sjukhus men vl frbandsstation bl annat...
I ett av mina tidigare!?! liv utfrde jag arbete p ett av Gteborgs raffinaderier. Innanfr deras vlbevakade omrde (staket, taggtrd, vktare, kameror) finns ett gammalt skyddsrum DJUPT (Brant trappa och gng cirka 20 till 30 m) under markniv.
Ingngen finns i ostlig/sydostlig riktning i ett berg som sticker upp ovan jord lite smmrkligt. Tjocka drrar och vl nere fanns ldre sjukhussngar, droppstllningar och viss utrustning som pekar t "frbandsplats"/skyddsrum. Gamla (mgliga och ruttna) skyddsmasker och liknande utrustning lg dr ocks och skrpade. Allt var fuktigt och mgligt.
Gissar att mnga ldre skyddsrum och liknande hade flera olika anvndningsomrden (varav sjukvrd r ett).
Citera
2008-11-21, 15:19
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Bevis p just detta r nog svrt att f. Min klla samarbetar med frsvaret och har p s stt beskt flera platser i Sthlms skrgrd som varit avstngda fr allmnheten. Dock brjar dessa frbud frsvinna mer och mer nu, och arna ppnas upp fr sommarturister och andra. Vissa innehller bara en kaj med frrdsbyggnader medan andra har bergrum inuti sig, som Ldna till exempel.

Jadu, behver du bevis nd s rder jag dig till att arbeta inom marinen eller liknande.
Det enda du bevisar r att du inte frsttt avsikten med trden. Men tack fr nnu en klla som r pappas kompis brylling.
Citera
2008-11-21, 16:10
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Det enda du bevisar r att du inte frsttt avsikten med trden. Men tack fr nnu en klla som r pappas kompis brylling.

Varfr s lttretad? Kan du inte diskutera p ett normalt stt?

Gr man via den hr trden (http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37027) s finns det referat frn en bok som beskriver sjukhusliknande miljer i Musk. Det bergrum jag avser p Ldna r sannolikt en strre sjukstuga men har skert kapacitet fr att fungera som ett normalstort sjukhus.
Citera
2008-11-22, 13:25
Bannlyst
Citat:
Varfr s lttretad? Kan du inte diskutera p ett normalt stt?

Gr man via den hr trden (http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37027) s finns det referat frn en bok som beskriver sjukhusliknande miljer i Musk. Det bergrum jag avser p Ldna r sannolikt en strre sjukstuga men har skert kapacitet fr att fungera som ett normalstort sjukhus.

Ldna ?

Ligger det inte p Lren eller r det ett annat?
Citera
2008-11-22, 13:55
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Ldna ?

Ligger det inte p Lren eller r det ett annat?

Kan mycket vl stmma. I trakterna runt Ldna i alla fall. Den n verkar mer bebodd n Lren dessutom. Man stannar ju alltid dr och tankar bten och det finns vl t.o.m ret-runt boende dr?
Citera
2008-11-22, 19:37
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Bda dina exempel tcks in av det TS refererar till som "Mnga strre militra bergsanlggningar har ven sjukavdelningar, i vissa fall s pass avancerade att dr finns operationsavdelning."
Citera
2008-11-23, 04:26
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Bda dina exempel tcks in av det TS refererar till som "Mnga strre militra bergsanlggningar har ven sjukavdelningar, i vissa fall s pass avancerade att dr finns operationsavdelning."

Och det klassar inte du som sjukhus? Frgan r vad du klassar sdana som i s fall? Lekstugor? Bollhav?
Citera
2008-11-23, 11:18
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Och det klassar inte du som sjukhus? Frgan r vad du klassar sdana som i s fall? Lekstugor? Bollhav?
Det r antagligen helt bortkastat att ytterligare en gng frklara vad trden handlar om fr personer som uppebarligen inte ens frsttt frsta inlgget.

Trden handlar inte om delar av andra anlggningar med viss sjukvrdskapacitet utan om speciella underjordiska militrsjukhus med detta som primra syfte. Om du hngt med ett tag hade du vetat att rykten om stora sdana speciella underjordiska sjukhus funnits om var och varannan anlggning i varenda stad i Sverige. Nr anlggningens riktiga syfte kommit i dagen har dessa rykten visat sig vara helt felaktiga.

Det lutar t att denna ryktesspridning varit medveten frn frsvarsmaktens sida. Byggarna och vrig personal som ftt uppdraget att stta upp en berganlggning har helt enkelt frsetts med fel information om vad de byggt. Vi talar allts om anlggningar som funnits p en plats i flera decennier dr boende i nrheten p ett framgngsrikt stt kunnat hllas bakom ljuset.
Citera
2008-11-23, 14:09
Medlem
L*c*s***
Citera
2008-11-23, 14:12
Medlem
organizms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
L*c*s***

Vilket betyder??