2016-04-23, 15:50
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nej, det är det som är problemet (bristen på definitioner och regler i ölvärlden alltså, men det har även sina ljusa sidor). Enligt min privata definition så kan man dock inte kalla det öl när man genom någon form av teknisk process avskiljt vatten för att göra det alkoholstarkare, då är det sprit oavsett om man gjort det genom värme eller kyla.

Det är intressant, en sak jag funderat på är om det går att lagra något upp i sprithalt. Alltså göra ett vin/öl sedan lagra den i ekfat i kallt rum med väldigt låg luftfuktighet tills mer vatten dunstat än alkohol. Hursomhelst blir det lite luddigt i definitionerna. Det går ju också att jäsa högre än de flesta tror (upp till 28 % har jag hört) och det finns massor av tekniker för att öka sockerhalten innan jäsning, t.ex. att torka druvorna, låta frost kristallisera lite av vattnet i druvorna, etc.
Citera
2016-04-23, 16:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Över 10% smakar det ändå bara som om nån hällt sprit i ölen så du missar inget, jag lovar.
Har provat det mesta i olika sammanhang o länder.

Testa Samichlaus.
Citera
2016-04-23, 19:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det är intressant, en sak jag funderat på är om det går att lagra något upp i sprithalt. Alltså göra ett vin/öl sedan lagra den i ekfat i kallt rum med väldigt låg luftfuktighet tills mer vatten dunstat än alkohol. Hursomhelst blir det lite luddigt i definitionerna. Det går ju också att jäsa högre än de flesta tror (upp till 28 % har jag hört) och det finns massor av tekniker för att öka sockerhalten innan jäsning, t.ex. att torka druvorna, låta frost kristallisera lite av vattnet i druvorna, etc.

Alkoholhalten påverkas nästan alltid av lagring i ekfat, däremot tror jag det fungerar tvärt emot mot vad du tror. Skotsk whisky sjunker i alkoholstyrka medan exv. Indisk whisky som lagras i väldigt varma, fuktiga förhållanden oftast stiger. Med öl eller vin skulle det nog inte vara så praktiskt eftersom de generellt inte håller för så lång lagring, samt att jag tror att förändringen blir mindre vid lägre alkoholhalt än exv. whisky som fylls på fat kring 60-65% vol.

Som nämnt håller jag Utopias som världens starkaste öl eftersom det är den starkaste som bara jäst naturligt och inte destillerats på något sätt. Den ligger kring 28-32% vol. beroende på batch. Högre alkoholhalt än så är nog helt omöjligt att få då alkoholen dödar jästen. De viner du pratar om brukar inte jäsas ut så allt socker omvandlas. Det kanske skulle gå men det skulle kräva specialjäst och det är nog ingen som är intresserad av en sådan dryck. Sen får det nog inte bli alldeles för sött heller. De allra sötaste Tokaji Essencia-vinerna får jäsa i flera år och lyckas oftast ändå bara komma upp i ett 1-2% vol, som denna 100-poängare: https://www.wilsondaniels.com/our-po...07/review/8075
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in