2016-03-14, 11:14
Medlem
Ibiza80s avatar
Antag att jag sätter fast ett gevär i marken och riktar pipan rakt upp - verkligen rakt upp, på mikromillimetern rakt upp.

Sedan skjuter jag ett skott.

Det är helt vindstilla, blåser inte en enda sekundmillimeter. Kulan går rakt upp innan den till sist tappar fart och börjar falla mot jorden igen.

Eftersom geväret är riktat rakt upp kommer kulan att fara ner i pipan igen.

Men jorden snurrar ju. Innan kulan kommer tillbaka till gevärsmynningen hinner jorden snurra någon grad. Innebär det att kulan hamnar på marken bredvid geväret? Eller följer luften med då jorden snurrar, så att kulan trots allt far ned i gevärspipan.

(Jag kan väl för ordningens skull tillägga att detta är ett teoretiskt resonemang. )
Senast redigerad av Ibiza80 2016-03-14 kl. 11:19.
Citera
2016-03-14, 11:23
Medlem
Det är lättare att resonera om det om du helt ignorerar atmosfären istället för att bara förutsätta att det är vindstilla.

Jordens rotation kommer att påverka kulbanan.
Citera
2016-03-14, 11:26
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är lättare att resonera om det om du helt ignorerar atmosfären istället för att bara förutsätta att det är vindstilla.

Jordens rotation kommer att påverka kulbanan.
Så vad är svaret på frågan? Kulan kommer att landa bredvid geväret?
Citera
2016-03-14, 11:31
Medlem
Dr Wolfs avatar
Jorden snurrar ju redan då kulan avfyras.
Borde landa på hyfsat nära.
Citera
2016-03-14, 11:32
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80

Ja. En gevärspipa är räfflad vilket gör att Magnuseffektn gör att kulan kommer landa brevid geväret.

Är kulan uppe i luften i ~30 sek gör Corioliseffekten en avdrift på cirka 4-5 meter (står du vid ena polen gör Corioliseffekten ingen skillnad dock).
Senast redigerad av Aimbert 2016-03-14 kl. 11:44.
Citera
2016-03-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, det kommer den. Så fort kulan lämnar loppet kommer den att sluta följa med jordrotationen.

Däremot vågar jag faktiskt inte ge ett rakt svar på vad som händer om vi förutsätter att det är totalt vindstilla.
Citera
2016-03-14, 11:56
Medlem
Det är Corioliseffekten du letar efter. Enkel förklaring är att kulan behåller sina hastigheten åt sida hela tiden (om man bortse från eventuellt luftmotstånd effekter och lika), men man behöver röra sig sidledes snabbare på höjden för att hinna upp med jordens rotation ("omkretsbanan" är ju längre desto högre ligger den). Då kullan tappar bort lite och den skulle teoretisk hamna pytteliten bit bredvid pipan. (Det är inte svart att räkna hur lång borta precis, men jag är för lat. )
Senast redigerad av Martin.42 2016-03-14 kl. 12:06.
Citera
2016-03-14, 12:30
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.42
Det är Corioliseffekten du letar efter. Enkel förklaring är att kulan behåller sina hastigheten åt sida hela tiden (om man bortse från eventuellt luftmotstånd effekter och lika), men man behöver röra sig sidledes snabbare på höjden för att hinna upp med jordens rotation ("omkretsbanan" är ju längre desto högre ligger den). Då kullan tappar bort lite och den skulle teoretisk hamna pytteliten bit bredvid pipan. (Det är inte svart att räkna hur lång borta precis, men jag är för lat. )

Det är sant att rotationsmomentets bevarande gör att kulan under uppvägen gradvis halkar efter lite och inte befinner sig vertikalt ovan mynningen. Men på nervägen så blir väl effekten den omvända och om jag inte tänker fel så bör kulan precis hinna ikapp igen och hamna i mynningen.
(jag ignorerar atmosfärens inverkan).
Citera
2016-03-14, 12:32
Medlem
Gaffelpärms avatar
Om du kör med din bil i 130km/h på motorvägen måste då flugan som lyfte från ratten flyga och flaxa så inihelvete och komma upp isamma hastighet som bilen för att inte riskera att splashas mot bakrutan?

För att svara på din fråga så finns det en enorm massa mer information man måste få fram för att kunna räkna ut någorlunda var kulan kommer att hamna. Vilket gevär och utgångshastighet är en. Luftgevär ca 180m/s, Hagelgevär ca 400m/s, Höghastighetsvapen +900m/s.

Skjuter du rakt upp i ett vakumm kontrollerat utrymme med ett hagelgevär så är det större chans att en hagel kommer nära än en kula
Citera
2016-03-14, 12:46
Medlem
droppas avatar
Citat:
Antag att jag sätter fast ett gevär i marken och riktar pipan rakt upp - verkligen rakt upp, på mikromillimetern rakt upp.

Sedan skjuter jag ett skott.

Det är helt vindstilla, blåser inte en enda sekundmillimeter. Kulan går rakt upp innan den till sist tappar fart och börjar falla mot jorden igen.

Eftersom geväret är riktat rakt upp kommer kulan att fara ner i pipan igen.

Men jorden snurrar ju. Innan kulan kommer tillbaka till gevärsmynningen hinner jorden snurra någon grad. Innebär det att kulan hamnar på marken bredvid geväret? Eller följer luften med då jorden snurrar, så att kulan trots allt far ned i gevärspipan.

(Jag kan väl för ordningens skull tillägga att detta är ett teoretiskt resonemang. )

Har för mig att Mytbusters prova det i ett av sina avsnitt men hittar inte avsnittet nu.
Citera
2016-03-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det är sant att rotationsmomentets bevarande gör att kulan under uppvägen gradvis halkar efter lite och inte befinner sig vertikalt ovan mynningen. Men på nervägen så blir väl effekten den omvända och om jag inte tänker fel så bör kulan precis hinna ikapp igen och hamna i mynningen.
(jag ignorerar atmosfärens inverkan).

Kulans bana kan inte bli kortare än pipans bana när kulan är högre upp, oavsett om den färdas uppåt eller neråt, alltså blir effekten inte den omvända.
Citera
2016-03-14, 13:06
Medlem
Gaffelpärms avatar
En annan sak är att om du skjuter med en räfflad pipa kommer kulan sluta snurra efter ett tag när den är påväg ner. Då försvinner all stabilitet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in