2016-03-14, 09:14
Medlem
Jag rökte en del i helgen med några vänner och fick en sådan grov deja vu som jag inte kan släppa. Hela rörelsen, konversationen och platsen. Någon annan som upplever detta extra starkt när man röker weed/liknande och vet vad det beror på? Kan det vara att hjärnan bara är allmänt efter?
Citera
2016-03-14, 09:31
Medlem
Coco-jambos avatar
Mycket intressant fråga! Har inte märkt något sånt själv, däremot upplever jag deja vu mycket mer då jag är tillsammans med folk som är "nära" mig, eller på platser som (kanske undermedvetet) betyder mycket för mig.
Citera
2016-03-14, 09:39
Medlem
entheogxns avatar
intressant ämne, händer mig rätt ofta. kan direkt få sjuka deja vu känslor när jag rökt, det som är det sjuka är att jag vet att jag upplevt samma ögonblick tidigare, men lyckas aldrig "fånga tanken".

sure, jag kan få deja vu när jag är nykter också, men det händer som absolut mest när jag röker. jag tror att eftersom cannabis höjer hjärnaktiviteten bland nerver osv kan den få lättare att associera ett minne med ett annat. (?)
Citera
2016-03-14, 14:37
Medlem
Man tenderar till att glömma mycket snabbare under rus, därför upplevs tiden som skum, den går långsammare. Det kan även leda till deja vu-upplevelser. Du glömde nästan helt bort det du upplevde nyss. Bara ett litet deja vu-minne kvar.
Citera
2016-03-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entheogxn
intressant ämne, händer mig rätt ofta. kan direkt få sjuka deja vu känslor när jag rökt, det som är det sjuka är att jag vet att jag upplevt samma ögonblick tidigare, men lyckas aldrig "fånga tanken".

sure, jag kan få deja vu när jag är nykter också, men det händer som absolut mest när jag röker. jag tror att eftersom cannabis höjer hjärnaktiviteten bland nerver osv kan den få lättare att associera ett minne med ett annat. (?)

Precis så blir det för mig också... Ofta glömmer jag bort mina deja vuer men denna kommer jag fortfarande ihåg i detalj.
Citera
2016-03-14, 21:21
Medlem
Det där känns igen, det händer rätt ofta. Men för mig känns det inte som en riktig deja vu. Jag brukar mer känna lite:

- Hmmm vänta nu, det här kommer jag ihåg.. eller gör jag det!?

Riktig deja vu känns situationen igen till 100 %, detta pendlar mellan säker och lite osäker.
Citera
2016-03-14, 22:37
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielssson
Jag rökte en del i helgen med några vänner och fick en sådan grov deja vu som jag inte kan släppa. Hela rörelsen, konversationen och platsen. Någon annan som upplever detta extra starkt när man röker weed/liknande och vet vad det beror på? Kan det vara att hjärnan bara är allmänt efter?

Det där hände mig jämt förr i tiden! Så ofta att det enna blev jobbigt, rentav. Ständigt "fan, jag visste att det här skulle hända / att han skulle säga så där" osv, även när jag inte var pårökt.

Aldrig nu för tiden, dock. Blir fortfarande gott stenad - har inte med tolerans att göra iaf, mer som att den effekten har försvunnit.

Har hört att deja vu är en effekt av att hjärnan hinner lagra undan en minnesbild bråkdelen av en sekund innan den faktiskt tolkar intrycket, vilket gör att hjärnan känner igen händelsen (den förflutna tiden spelar lika lite roll som på en DMT-tripp, uppenbarligen). Tolkade det som att det var en effekt av cannabisen, att detta lättare hände.
Citera
2016-03-15, 00:39
Medlem
Inte på gräs. Däremot har jag känt deja-vu när jag intagit lustgas, har också känt att jag kommit på något revolutionerande. Såklart inte, syrebristen gör mig väl både korkad och övermodig. De flesta blir väl glada och lugna på gräs o lustgas und so weiter, men jag blir bara extremt depp.
Citera
2016-03-15, 01:13
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Efter flera års rökning är det ju klart man gör samma saker på samma platser. I början är det olika tillfällen, olika platser, nya samtal men efter att rökt så länge hamnar man på ruta 1 igen och det är inte ens i närheten av skoj som det varit innan.

Tonårs drog eller något man ska använda lika ofta som svamp känner jag nu.
Citera
2016-03-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Det där hände mig jämt förr i tiden! Så ofta att det enna blev jobbigt, rentav. Ständigt "fan, jag visste att det här skulle hända / att han skulle säga så där" osv, även när jag inte var pårökt.

Aldrig nu för tiden, dock. Blir fortfarande gott stenad - har inte med tolerans att göra iaf, mer som att den effekten har försvunnit.

Har hört att deja vu är en effekt av att hjärnan hinner lagra undan en minnesbild bråkdelen av en sekund innan den faktiskt tolkar intrycket, vilket gör att hjärnan känner igen händelsen (den förflutna tiden spelar lika lite roll som på en DMT-tripp, uppenbarligen). Tolkade det som att det var en effekt av cannabisen, att detta lättare hände.

Antagligen bara hjärnan som spökar, men skumt var det iallafall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in