2016-03-13, 16:49
Medlem
En sak jag har funderar på är varför merparten av anrika svenska universitet på engelska heter 'Uppsala University', 'Lund University eller 'Stockholm University'? Är det språkligt korrekt? Borde det inte vara 'University of Uppsala', 'University of Stockholm' och så vidare?

I engelsktalande länder har jag sällan hört '[Stad] University' istället verkar det nästan alltid vara 'University of [Stad]'. Exempel nedan. Undantaget är dock när ett universitet är det dominerande i en stadsdel.

University of Manchester
University of Edinburgh
University of Sydney
University of Chicago
University of Birmingham
University of Oxford
University of Cambridge
University of Toronto
University of Houston

Då återstår frågan. Blir det språkligt korrekt att översätta Lunds universitet till 'Lund University' istället för 'University of Lund' eller 'Lund's University'? Varför valdes 'Lund University', 'Uppsala University' och 'Stockholm University' som översättningar?
Senast redigerad av ObelixBlixt 2016-03-13 kl. 16:55.
Citera
2016-03-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObelixBlixt
En sak jag har funderar på är varför merparten av anrika svenska universitet på engelska heter 'Uppsala University', 'Lund University eller 'Stockholm University'? Är det språkligt korrekt? Borde det inte vara 'University of Uppsala', 'University of Stockholm' och så vidare?

I engelsktalande länder har jag sällan hört '[Stad] University' istället verkar det nästan alltid vara 'University of [Stad]'. Exempel nedan. Undantaget är dock när ett universitet är det dominerande i en stadsdel.

University of Manchester
University of Edinburgh
University of Sydney
University of Chicago
University of Birmingham
University of Oxford
University of Cambridge
University of Toronto
University of Houston

Då återstår frågan. Blir det språkligt korrekt att översätta Lunds universitet till 'Lund University' istället för 'University of Lund' eller 'Lund's University'? Varför valdes 'Lund University', 'Uppsala University' och 'Stockholm University' som översättningar?
https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_University
Citera
2016-03-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3
https://en.wikipedia.org/wiki/New_York_University

Jag är medveten om att det finns. Princeton University och Seattle University är två andra exempel. Men den stora merparten använder University of [stad], särskilt om det är det dominerande universitetet i den staden.

Göteborgs universitet fick namnet 'University of Gothenburg'. I våra grannländer heter de stora universiteten 'University of Copenhagen, 'University of Oslo' och 'University of Helsinki'. Borde inte den språkligt korrekta översättningen av Lunds universitet vara 'Lund's University' eller 'University of Lund'? Lund University låter mer intetsägande i mina öron.
Senast redigerad av ObelixBlixt 2016-03-13 kl. 17:03.
Citera
2016-03-13, 17:03
Medlem
Citat:

University of Manchester
University of Edinburgh
University of Sydney
University of Chicago
University of Birmingham
University of Oxford
University of Cambridge
University of Toronto
University of Houston

Då återstår frågan. Blir det språkligt korrekt att översätta Lunds universitet till 'Lund University' istället för 'University of Lund'? Varför valdes 'Lund University', 'Uppsala University' och 'Stockholm University' som översättningar?

för några år sedan så försökte rektor och co vid göteborgs universitet ändra från university of gothenburg till göteborg university. alla loggor byttes bla ut så kostnaderna blev ju betydande.
efter ett par år bytte man så tillbaka till university of gothenburg. det enda skälet som jag fick höra var att det tyfligen fanns ett göteborg university i usa och att det uppstod förväxlingar. jag har dock aldrig sett till det där amerikanska unversitet.

här finns en logga där det står göteborg university:

http://www.best-masters.com/assets/img/logo_ecole/938.gif
Citera
2016-03-13, 18:43
Medlem
Jag föredrar verkligen "University of [stad]" framför "[Stad] University". Har dessvärre inget svar på din fråga.
Citera
2016-03-13, 18:47
Medlem
krillebois avatar
Citat:

University of Manchester
University of Edinburgh
University of Sydney
University of Chicago
University of Birmingham
University of Oxford
University of Cambridge
University of Toronto
University of Houston

Kika på Ivy League där är merparten "..... University". Vad spelar det för roll?
Citera
2016-03-13, 18:50
Medlem
VonFanderblads avatar
Det låter väl mer "direkt", vetenskap skall ju skrivas koncist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in