Citat:
Ursprungligen postat av
OneUp
Jag har läst etik/moralfilosofi på akademisk nivå men har ändå aldrig förstått anledningen till att fokusera på moralfilosofiska teorier à la dygdetik, utilitarism och kantiansk/deontoligisk etik. Trots att jag har frågat föreläsarna har jag aldrig fått ett bra svar på den viktiga frågan "varför?". De verkar acceptera att det är som det är och det ska man inte ifrågasätta.
Varför tror du dina lärare lät dig komma undan med det?
Citat:
De moralfilosofiska teorerierna har ingenting med verkligheten att göra. Om en person skulle basera hela sitt liv på att enbart tillämpa en teori skulle jag betrakta den människan som psykiskt sjuk. Alla följer en kontextualistisk moralisk värdegrund. Frågor av typen "skulle du döda en människa för att rädda tusen" är helt avskild från verkligheten och helt och hållet kontextuell. Svarar man inte "det beror på" har man antingen inte förstått allvaret i frågan eller så ljuger man (eller är psykopat). Du dödar inte ditt barn för att tusen våldtäktsmän ska få leva. Om du ändå tvekar, säg att de tusen personerna har våldtagit dig och din familj utan att du har gjort dem något ont.
Här har vi svaret, du hänvisar till moralfilosofiska teorier/impulser i ditt svar.
Citat:
Motalfilosofiska teorier undervisas det om i gymnasiet. Varför? För att man ska analysera sitt eget beteende? Finns det inte bättre, praktiskt fokuserade, teorier som är kopplade till faktiskt mänskligt beteende?
Har du något förslag?
Citat:
Allt annat än praktisk moralfilosofi är "bortslösad tid" på människor som inte uppskattar eller har den kognitiva förmågan att förstå och ta lärdom av rent teoretiska filosofiska teorier och anledningen till att diskutera dessa.
Låt mig vara ärlig; du är en idiot. Du använder de verktyg du förväntats förstå till ett angrepp mot verktygen och tankarna bakom verktygen.