Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-12, 21:26
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Misstänkt ekonomisk brottslighet inom ledningen på Bodafors Behandlingshem & Utslussningsenhet AB.

Skulle behöva hjälp att granska denna suspekta verksamhet. Ägarna kommer i flådiga nya bilar, som byts ut med jämna mellanrum. Verksamheten påstås att INTE vara vinstdrivande. De intagna får arbeta ideellt i arbetslag för att underhålla verksamheten (bära ved, städa fastigheter etc) detta är ju givetvis rimligt, men det som gör att man drar öronen åt sig är deras pallfabrik. ((1) Skulle behöva hjälp med att kolla upp om denna pallfabrik (som också ligger i Bodafors), är ett enskilt bolag.) i pallfabriken arbetar de intagna ideellt, pengarna sägs gå till en biståndsförening till förmån för ryska barnhemsbarn. Pallarbetet arbetar de intagna i 14 dagar på raden, för att sedan cirkulera till två andra arbetslag.

De som ansvarar för den dagliga verksamheten i pallfabriken är också intagna och har därmed ingen betalning.

Jag skulle behöva hjälp med att granska deras bokslut, årsredovisning etc eftersom jag inte är speciellt insatt själv. Jag har en nära anhörig intagen just nu, så ställ era frågor så ska jag vidarebefodra dem!

Jag är delvis orolig över min anhöriges tillvaro, men tycker också att rätt ska vara rätt. Verksamheten påstås alltså att inte vara vinstdrivande, kan detta stämma? Hur ser man det?

Tack på förhand!

EDIT: http://www.allabolag.se/5563439958/Bodafors_Behandlings_och_utslussningsenhet_AB
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2016-03-12 kl. 21:30.
Citera
2016-03-12, 21:40
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Här är alla registrerade bolag på adressen.

http://www.ratsit.se/BC/SearchCompany.aspx?address=UDDEBERG&zipcode=57166
Citera
2016-03-13, 09:24
Medlem
Nennenes avatar
Det här företaget är stabilt och går med vinst varje år utan några som helst problem. Vinsten ligger på ca 80-100.000 i månaden efter att ALLT annat är betalt. Det finns ca 4 miljoner i eget kapital. Aktieutdelningar mellan 200-500.000 dom senaste åren.
Citera
2016-03-14, 17:02
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Så att det inte skulle vara vinstdrivande är rena skitsnacket mao?
Citera
2016-03-14, 18:13
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point

Yes. Bolaget hade ett resultat efter finansiella poster på 1 219 068 kr, som kan läsas i årsredovisningen för 2014. Ägarna plockade i samband med det ut 200 000 kr i utdelning, utöver löner.
Citera
2016-03-20, 08:46
Medlem
neurobotics avatar
Citat:

Har du fått för dig att det inte får vara vinstdrivande? Var har du fått den informationen från? Finns väl inga som skulle driva behandlingshem om de inte fick ta ut vinst?

Att driva ett hem för patrask till individer som aldrig skärper sig skall de ha bra betalt för. Jag var själv som anhörig på ett behandlningshem förra sommaren. De fick kring 4300kr per person och dag för varje person. Det blir lite pengar det om du slår ut det. Men jag skulle nog krävt det dubbla per person för att få ordning av dessa individer.

Så, tror du fått detta om vinster om bakfoten. Med eller utan pallfabrik. Dessa verksamheter skall i verksamheten ha andra moment som får de intagna att tänka på annat och i detta fall är nog pallfabriken en del i detta. Som att få de intagna till att följa rutiner (så som vi som jobbar har) och få upp ögonen hur det är att följa tider och utföra uppgifter vi vanliga människor måste göra i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in