Citat:
Ursprungligen postat av
skidfantom
finns inga obundna bolån, antagligen har du det på tremånadersbasis, då gäller det att tajma in bytet vid slutet av perioden, dock skulle det antagligen inte bli så dyrt om du skulle behöva lösa in lånet om det är två månader kvar.
Varför måste du byta bank?
Får man fråga hur det kan komma sig att du fått köpa lägenheten så billigt? Vem har värderat den till 2,1 finns det värderingsintyg?
Menade självklart att jag har räntan satt till rörlig - så jag inte får nån ränteskillnad att betala.
Jag blev tipsad om lägenheten av en vän som sitter i bostadsrättsföreningens styrelse att lägenheten skulle komma ut, och med ett lågt acceptpris då säljaren behövde bli av med den snabbt. Gav ett skambud som säljaren tog innan visning mo all odds. köpte den för 20 000/m2 - dom lägenheter som sålts i huset senaste (december 2015) gick för 28 000/m2 och det var lågt räknat redan där.
Dessutom har vi den finaste och mest renoverade lägenheten i huset.
Har gjort värderingar via SBAB´s app, Nordeas betalvärdering och fått en muntlig värdering av mäklaren jag köpte av. Alla hamnar runt 2.1.
Varför jag vill byta bank? Well - jag hade ett väldigt kort fönster att köpa den här lägenheten så här billigt - hade den gått till visning hade det vart kört. Jag behövde få bolånet godkänt på en dag, och då jag behövde ett blancolån för en del av insatsen så började vi med SBAB - men dom krånglade lite och kunde inte ordna det så snabbt jag ville. Dom flesta banker hjälper ju inte till med instatsen, men Swedbank ordnade detta för oss så fort vi behövde, så vi hade inte mycket annat val.
Byter jag bank, uppvärderar och bakar in blancolånet så har jag efter att lagt in 80 000 själv en lägenhet värd 2.1 med nästan hela topplånet borta redan från början...