2016-03-12, 21:11
Medlem
Hej!

Jag har köpt en lägenhet för 1.6 miljoner tillsammans med min sambo, vi la 80 000 själva, 160 000 i blancolån och resterande som bolån. Att vi tog blancolån på kontantinsatsen är för att vi fick ett guldläge på en lägenhet under marknadsvärde - samt att jag får ett arv där ja kan betala av åtminstonde halva balcolånet.

Lägenheten ligger i centrala Göteborg på 80 kvadrat, och är värderad till 2.1 miljoner.

Så fort jag flyttat in vill jag byta från Swedbank till Handelsbanken eller Skandiabanken, och baka in blancolånet i bolånet.

Kan man göra det direkt efter att jag tagit ett lån hos Swedbank, eller finns det nån form av "karens" tid? Bolånet är obundet.
Citera
2016-03-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Hej!

Jag har köpt en lägenhet för 1.6 miljoner tillsammans med min sambo, vi la 80 000 själva, 160 000 i blancolån och resterande som bolån. Att vi tog blancolån på kontantinsatsen är för att vi fick ett guldläge på en lägenhet under marknadsvärde - samt att jag får ett arv där ja kan betala av åtminstonde halva balcolånet.

Lägenheten ligger i centrala Göteborg på 80 kvadrat, och är värderad till 2.1 miljoner.

Så fort jag flyttat in vill jag byta från Swedbank till Handelsbanken eller Skandiabanken, och baka in blancolånet i bolånet.

Kan man göra det direkt efter att jag tagit ett lån hos Swedbank, eller finns det nån form av "karens" tid? Bolånet är obundet.
finns inga obundna bolån, antagligen har du det på tremånadersbasis, då gäller det att tajma in bytet vid slutet av perioden, dock skulle det antagligen inte bli så dyrt om du skulle behöva lösa in lånet om det är två månader kvar.
Varför måste du byta bank?
Får man fråga hur det kan komma sig att du fått köpa lägenheten så billigt? Vem har värderat den till 2,1 finns det värderingsintyg?
Citera
2016-03-13, 02:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Hej!

Det går att göra men du kommer få betala en avgift till din förening för att ändra belåningen av din bostadsrätt. Vet inte om det finns någon standard avgift men för mig kostar det ca 1000kr.
Citera
2016-03-13, 07:47
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidfantom
finns inga obundna bolån, antagligen har du det på tremånadersbasis, då gäller det att tajma in bytet vid slutet av perioden, dock skulle det antagligen inte bli så dyrt om du skulle behöva lösa in lånet om det är två månader kvar.
Får man fråga hur det kan komma sig att du fått köpa lägenheten så billigt? Vem har värderat den till 2,1 finns det värderingsintyg?

Helt fel. På Swedbank kan du lösa lånet vilken dag du vill utan att det kostar något extra, under förutsättning att det ligger med 3-månaders ränta.
Citera
2016-03-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidfantom

Menade självklart att jag har räntan satt till rörlig - så jag inte får nån ränteskillnad att betala.

Jag blev tipsad om lägenheten av en vän som sitter i bostadsrättsföreningens styrelse att lägenheten skulle komma ut, och med ett lågt acceptpris då säljaren behövde bli av med den snabbt. Gav ett skambud som säljaren tog innan visning mo all odds. köpte den för 20 000/m2 - dom lägenheter som sålts i huset senaste (december 2015) gick för 28 000/m2 och det var lågt räknat redan där.

Dessutom har vi den finaste och mest renoverade lägenheten i huset.

Har gjort värderingar via SBAB´s app, Nordeas betalvärdering och fått en muntlig värdering av mäklaren jag köpte av. Alla hamnar runt 2.1.

Varför jag vill byta bank? Well - jag hade ett väldigt kort fönster att köpa den här lägenheten så här billigt - hade den gått till visning hade det vart kört. Jag behövde få bolånet godkänt på en dag, och då jag behövde ett blancolån för en del av insatsen så började vi med SBAB - men dom krånglade lite och kunde inte ordna det så snabbt jag ville. Dom flesta banker hjälper ju inte till med instatsen, men Swedbank ordnade detta för oss så fort vi behövde, så vi hade inte mycket annat val.

Byter jag bank, uppvärderar och bakar in blancolånet så har jag efter att lagt in 80 000 själv en lägenhet värd 2.1 med nästan hela topplånet borta redan från början...
Senast redigerad av Jayboy 2016-03-13 kl. 10:19.
Citera
2016-10-16, 00:36
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Hej!

Du kan byta bank när du vill, men eventuellt kommer din nuvarande bank att ta en avgift för detta. Det beror på vad som står i ditt kontrakt. Den bank som du tänker byta till kan eventuellt vara beredd att kompensera dig för denna kostnad om de ser dig som en god framtida långsiktig kund.
Citera
2016-10-16, 16:48
Medlem
mr-virros avatar
Det nuvarande värdet på bostaden är 1.6 miljoner och en ny omvärdering får göras om fem år. Jag hoppas du har marginal att betala blancolånet!
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelan...pa-nya-bolan1/
Citera
2016-12-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Det nuvarande värdet på bostaden är 1.6 miljoner och en ny omvärdering får göras om fem år. Jag hoppas du har marginal att betala blancolånet!
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelan...pa-nya-bolan1/

Marginal att betala blancolånet finns, om det hade behövts.. Du är lite sen på bollen.

Fick en värdering på 2.2 miljoner, med detta bytte jag bank till Skandiabanken innan amorteringskravet gick igenom - bakade in blancolånet och sänkte mina månadskostnader med ca 7000. Har dessutom lånet amorteringsfritt nu.
Citera
2016-12-14, 18:52
Medlem
Citat:
Marginal att betala blancolånet finns, om det hade behövts.. Du är lite sen på bollen.

Fick en värdering på 2.2 miljoner, med detta bytte jag bank till Skandiabanken innan amorteringskravet gick igenom - bakade in blancolånet och sänkte mina månadskostnader med ca 7000. Har dessutom lånet amorteringsfritt nu.

Amortering brukar man räkna som en form av sparande och inte en kostnad. Även om du inte måste amortera så hoppas jag att ni sparar åtminstone motsvarande belopp som nuvarande amorteringskrav. Alltid bra att ha marginal. Kolla upp skuldsättningen i föreningen också, underhållsplan och dylikt. Viss föreningar kan ha en högre risk än andra. Är riskerna för höga så försök casha ut och byt till en lägenhet med lägre risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in