2016-03-12, 19:28
Medlem
Hej
Köpte en lägenhet i malmö för 1 år sen för 1,4 miljoner, la 70 000 själv i kontantinsats och låna ressterande 140 000 av mina föräldrar.
Betalar av 4000 kr som jag ska göra i 3 år och det funkar okej med min inkomst.
Har nu betalat av 48 000 till av dom 140 så nu återstår 92 000.

sen nu såldes en likadan lägenhet en trappa upp i sämre skick men större för 1 895 000 och jag fick min lägenhet muntligt värderad av en mäklare igår som sa utgångspriset kommer ligga på 1,6 miljoner ifall jag vill sälja, är sugen på att sälja och köpa en ny bara för att kunna betala tillbaka kontantinsatsen till mina föräldrar och sen leva med billigare månadsavgift

Men min fråga är om man får den skriftligt värderad på 1,6 miljoner kan man då ta ett lån hos banken på 90 000 på bostaden/eller slår ihop med bostadslånet och betala tillbaka mina föräldrar med dom, sen bo kvar med minimalt högre avgift varje månad?
Eller gäller det bara topplån på samma bostad hos samma bank?

För att förtydliga är det inget riktigt topplån utan privatlån av mina föräldrar räntefritt
Citera
2016-03-12, 19:37
Medlem
Ja du kan höja ditt bolån. Och du bör få den värderad till mer än 1.6. Utgångspris är inte samma som marknadsvärde.
Citera
2016-03-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ja du kan höja ditt bolån. Och du bör få den värderad till mer än 1.6. Utgångspris är inte samma som marknadsvärde.

Hej!

Nej jag vet men ville bara ge er en tanke om höjningen

Men funkar det då att få ut 100 000 kr som ja kan betala av mina föräldrar för? Som sedan är på bolånet
Citera
2016-03-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeRoue
Hej!

Men funkar det då att få ut 100 000 kr som ja kan betala av mina föräldrar för? Som sedan är på bolånet
Japp.
Citera
2016-03-12, 19:48
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Hej!

Jajamän det går finfint.
Citera
2016-03-12, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Jajamän det går finfint.
men säg inte att du ska göra det med pengarna säg du ska renovera eller köpa en bil eller nått :P
Citera
2016-03-13, 12:46
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
men säg inte att du ska göra det med pengarna säg du ska renovera eller köpa en bil eller nått :P

Det var ett "intressant" råd du kommer med. Massvis med ungdomar lånar av föräldrar till kontantinsatsen och det vet naturligtvis banken.
Citera
2016-03-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Det var ett "intressant" råd du kommer med. Massvis med ungdomar lånar av föräldrar till kontantinsatsen och det vet naturligtvis banken.

Citat:
Ursprungligen postat av tokconny

Jag förstår att ur bankens perspektiv är det bättre att fortsätta betala av 4000 varje månad till mina föräldrar och ha ett "tvingat" sparande, men kan dom på något sätt neka lånet av det skälet? 🤔
Skulle kunna säga att av privata skäl vill ja inte längre ha ett lån hos mina föräldrar liksom 🤔

Och kan dom själva bedöma marknadsvärdet eller borde ja be mäklaren göra det skriftligt till mig mot avgift?
Citera
2016-03-13, 16:18
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Jag förstår att ur bankens perspektiv är det bättre att fortsätta betala av 4000 varje månad till mina föräldrar och ha ett "tvingat" sparande, men kan dom på något sätt neka lånet av det skälet? 🤔
Skulle kunna säga att av privata skäl vill ja inte längre ha ett lån hos mina föräldrar liksom 🤔

Och kan dom själva bedöma marknadsvärdet eller borde ja be mäklaren göra det skriftligt till mig mot avgift?

Nej, banken nekar inte av det skälet. Banken tittar på ditt ekonomisk utrymme utifrån din familjesituation, inkomst med mera. Samt även värdet på bostaden. Sen räknar banken på att du ska klara en högre ränta än idag.

Ibland kan banken bedöma värdet efter ett samtal till mäklaren. Ibland behöver mäklaren komma ut och göra en skriftlig värdering mot en kostnad. Ibland kan mäklaren komma ut och göra en kostnadsfri muntlig värdering. Vad som gäller i just ditt fall kan inte Flashback svara på.

Mitt tips är att prata med banken gällande värdering. Om du anlitats bankens egen mäklarbyrå för en muntlig värdering så passa på att berätta detta för banken. Då kanske det räcker med ett samtal/mail till mäklaren och du slipper betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in