Citat:
Ursprungligen postat av
LeRoue
Jag förstår att ur bankens perspektiv är det bättre att fortsätta betala av 4000 varje månad till mina föräldrar och ha ett "tvingat" sparande, men kan dom på något sätt neka lånet av det skälet? 🤔
Skulle kunna säga att av privata skäl vill ja inte längre ha ett lån hos mina föräldrar liksom 🤔
Och kan dom själva bedöma marknadsvärdet eller borde ja be mäklaren göra det skriftligt till mig mot avgift?
Nej, banken nekar inte av det skälet. Banken tittar på ditt ekonomisk utrymme utifrån din familjesituation, inkomst med mera. Samt även värdet på bostaden. Sen räknar banken på att du ska klara en högre ränta än idag.
Ibland kan banken bedöma värdet efter ett samtal till mäklaren. Ibland behöver mäklaren komma ut och göra en skriftlig värdering mot en kostnad. Ibland kan mäklaren komma ut och göra en kostnadsfri muntlig värdering. Vad som gäller i just ditt fall kan inte Flashback svara på.
Mitt tips är att prata med banken gällande värdering. Om du anlitats bankens egen mäklarbyrå för en muntlig värdering så passa på att berätta detta för banken. Då kanske det räcker med ett samtal/mail till mäklaren och du slipper betala.