2016-03-11, 09:22
Medlem
R.Raskolnikovs avatar
Människor som lider av derealisation/depersonaliserings syndrom är ofta människor som har en stor själviakttagelse. Man observerar inte bara sig själv och sina handlingar utan även människor runtomkring en själv.

Vad ett DR/DP syndrom beror på är väldigt individuellt, det kan hänga ihop med exempelvis ångest eller för mycket stress. Ni som har DP/DR vet känslan, ni som inte vet; Var glada.

Ordet psykos slängs runt som om det vore en vante och många som får snetändning på just CB får inslag av DR/DP syndrom, oftast är det inget farligt även om det känns obehagligt. Man blir insnöad i en och samma tanke och man ifrågasätter allt från varför folk stirrar på dig till om du verkligen existerar. DR/DP syndrom är lite samma sak fast i nyktert tillstånd.

Hur farligt är det egentligen att röka CB när man då och då får inslag av DR/DP syndrom? Är det någon som upplevt att CB hjälpt mot sådana inslag?
Citera
2016-03-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Raskolnikov
Människor som lider av derealisation

Hur farligt är det egentligen att röka CB när man då och då får inslag av DR/DP syndrom? Är det någon som upplevt att CB hjälpt mot sådana inslag?

Jag har haft derealisation sedan småskolan, vet ej varför men det kan ju bero på som du skriver stress, har haft pts ångest deppis från 6 års ålder och senare utvecklat social fobi.

Rökte i nästan 20 års tid, så farligt är det inte, men om man har tendens till psykossjukdomar så kan ju kanske cannabis utlösa en psykos, vad jag har förstått.

Om CB hjälper mot DR? Eh nä
Jag går raka vägen in i en DR när jag röker, och det skulle bli likadant om jag rökte nu.

*jag vet inget om just DP
Citera
2016-03-11, 10:14
Medlem
R.Raskolnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag har haft derealisation sedan småskolan, vet ej varför men det kan ju bero på som du skriver stress, har haft pts ångest deppis från 6 års ålder och senare utvecklat social fobi.

Rökte i nästan 20 års tid, så farligt är det inte, men om man har tendens till psykossjukdomar så kan ju kanske cannabis utlösa en psykos, vad jag har förstått.

Om CB hjälper mot DR? Eh nä
Jag går raka vägen in i en DR när jag röker, och det skulle bli likadant om jag rökte nu.

*jag vet inget om just DP

Men hur orkar du med att röka i nästan 20 år om du går raka vägen in i en DR? Tycker du inte det är obehagligt? Hur lugnar du ner dig?
Citera
2016-03-11, 10:22
Medlem
Citat:
Men hur orkar du med att röka i nästan 20 år om du går raka vägen in i en DR? Tycker du inte det är obehagligt? Hur lugnar du ner dig?

Jag rökte alltid hasch och i pipa, hur stressad tror du jag var?

Men alltså när jag får derealisation så känns det som verkligheten blir drömlik, Unreal, jag blir inte stressad utav det, det är bara en overklighetskänsla, ingen stress eller ångest pga det.
Citera
2016-03-11, 10:28
Medlem
R.Raskolnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag rökte alltid hasch och i pipa, hur stressad tror du jag var?

Men alltså när jag får derealisation så känns det som verkligheten blir drömlik, Unreal, jag blir inte stressad utav det, det är bara en overklighetskänsla, ingen stress eller ångest pga det.

Ja, samma här, men jag tycker det är fett obehagligt. Blir helt jävla frånkopplad och jag röker inte ens. Man känner sig mongo och för jävla analytisk över småsaker.
Citera
2016-03-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ja, samma här, men jag tycker det är fett obehagligt. Blir helt jävla frånkopplad och jag röker inte ens. Man känner sig mongo och för jävla analytisk över småsaker.

Ja men det är ju helt sanningsenligt, men det är bara att åka med
Jag har spenderat åtskilliga timmar med att bara sitta och stirra rakt genom datorskärmen och tänka på olika saker och människor.
Men jag brukade se fram emot att hamna i just det läget, jag rökte oftast, och helst, helt själv ensam, mobben avstängd osv.
Citera
2016-03-11, 10:50
Medlem
Flusons avatar
Trots att cannabis ses som en lättare drog så kan det faktiskt bli lite "trippigt" och ge ett rätt så intensivt rus, speciellt för personer som inte röker så ofta eller haft ett längre uppehåll. Slå ihop ett cannabis rus med DR så har du ett recept för ännu mer negativitet. Overklighetskänslorna förvärras mest tycker jag, och bieffekterna man kan få av cannabis gör sig ännu tydligare. Det är som att cannabis inte får något övertag över derealisationen, oavsett potens eller strain. Så har det iallafall varit för mig.
Citera
2016-03-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Trots att cannabis ses som en lättare drog så kan det faktiskt bli lite "trippigt" och ge ett rätt så intensivt rus, speciellt för personer som inte röker så ofta eller haft ett längre uppehåll. Slå ihop ett cannabis rus med DR så har du ett recept för ännu mer negativitet. Overklighetskänslorna förvärras mest tycker jag, och bieffekterna man kan få av cannabis gör sig ännu tydligare. Det är som att cannabis inte får något övertag över derealisationen, oavsett potens eller strain. Så har det iallafall varit för mig.

Ja effekten av DR blir ju starkare med cannabis, men det är också väldigt individuellt.
Citera
2016-03-11, 17:34
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Hmm... Kan någon som har/får detta ibland förklara vad det innebär för er?
Citera
2016-03-12, 10:12
Medlem
Jag hade DS/DP i några år efter en trip på syra som gick åt pipan. Men med tiden försvann det eller så accepterade jag det mer. Jag fortsatte dock röka vilket hindrade mig att bearbeta känslorna, antaligen späde på dem med.

När jag väl tog ett break från rökat och satsade på karriär osv blev jag mer fokuserad på det och känslorna föll i skuggan. Tog sedan upp rökat igen och känslorna blev inte värre, röker fortfarande dock mycket mer ansvarsfullt. Så testa ta en paus, gör något nytt sen kanske ta upp rökat igen ifall känslorna minskat.

Om du vill röka och undvika dessa känslor skulle jag rekommendera en vaporizer. Jag tycker ångest, anlysering och andra jobbiga saker som kan dyka upp i samband med cannabis försvinner eller blir markant mindre med en vape.

Exempelvis mitt ex, hon hade stora kontrollbegär och fick alltid fått noja när vi rökt joppe eller bong men hon hade inga problem med vape och tyckte det var väldigt soft då hon slapp analysera allt runt om henne. Kan vara något att testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in