Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-10, 10:29
  #1
Medlem
Med några års mellanrum ska ett av mina bankkort aktiveras.
Det är inte det jag använder till vardags utan mer sällan och nu fick jag göra det manuellt då jag inte har koden dvs ringa upp .

Hursomhelst har jag aldrig varit med om så integritetskränkande frågor så därför överväger jag att säga upp kortet nu

Jag bli tillfrågad om min exakta lön. Den som frågade nämnde en summa som var rent av löjlig som de hade registrerad på mig.
Jag blir tillfrågad om jag eller nån i mitt hushåll arbetar på nått typ toppjobb inom svensk förvaltning som regering, departement eller som domare.
Mitt telefonnummer efterfrågas och jag får veta att jag även måste svara på dessa frågor. Min spontana reaktion är att ta ut samtliga pengar som finns på kontot ca nån tusenlapp och säga upp kortet på studs.
Har startat upp konton för att spara och fört över pengar senast förra året men aldrig blivit utsatt för en liknande inkvisition.
Är det nya direktiv som är ute nu ? Ännu löjligare blir det av att jag haft bankkortet i åratal och aldrig haft några större summor på det.
Citera
2016-03-10, 10:35
  #2
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Med några års mellanrum ska ett av mina bankkort aktiveras.
Det är inte det jag använder till vardags utan mer sällan och nu fick jag göra det manuellt då jag inte har koden dvs ringa upp .

Hursomhelst har jag aldrig varit med om så integritetskränkande frågor så därför överväger jag att säga upp kortet nu

Jag bli tillfrågad om min exakta lön. Den som frågade nämnde en summa som var rent av löjlig som de hade registrerad på mig.
Jag blir tillfrågad om jag eller nån i mitt hushåll arbetar på nått typ toppjobb inom svensk förvaltning som regering, departement eller som domare.
Mitt telefonnummer efterfrågas och jag får veta att jag även måste svara på dessa frågor. Min spontana reaktion är att ta ut samtliga pengar som finns på kontot ca nån tusenlapp och säga upp kortet på studs.
Har startat upp konton för att spara och fört över pengar senast förra året men aldrig blivit utsatt för en liknande inkvisition.
Är det nya direktiv som är ute nu ? Ännu löjligare blir det av att jag haft bankkortet i åratal och aldrig haft några större summor på det.
Samma sak hände min gamle far (som bara har pension sedan 8 år). Det hävdas att det är staten som kräver detta vilket är delvis sant men det underlättar i bankernas kartläggning också...
Citera
2016-03-10, 10:43
  #3
Medlem
Ja de har börjat ställa lite underliga frågor nu när det har blivit allt vanligare att "svenskar" forslar pengar till terroristorganisationer... och eftersom det egentligen bara berör "svenskar" så måste samma frågor även ställas till svenskar, annars skulle det vara rasism.
Citera
2016-03-10, 10:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Samma sak hände min gamle far (som bara har pension sedan 8 år). Det hävdas att det är staten som kräver detta vilket är delvis sant men det underlättar i bankernas kartläggning också...

Kommer det liknande frågor från annat håll så ljuger jag om min lön, mitt arbete visst jag jobbar på en hög förvaltning och naturligtvis hittar jag på nått telefonnummer.
Citera
2016-03-10, 10:47
  #5
Medlem
Lagen om penningtvätt. Du har ett kort som du måste arkivera regelbundet, för att du inte använder det? Klart som fan att dom frågar dig. Skaffa E-leg, så slipper du sånt trams.
Citera
2016-03-10, 10:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ja de har börjat ställa lite underliga frågor nu när det har blivit allt vanligare att "svenskar" forslar pengar till terroristorganisationer... och eftersom det egentligen bara berör "svenskar" så måste samma frågor även ställas till svenskar, annars skulle det vara rasism.

Så frågor om exakt lön och om man eller någon i hushållet jobbar i toppen inom svensk förvaltning och mitt telefonnummer kan avslöja om jag forslar över pengar till nån terroristorganisation .
Ha, ha, ha...
Citera
2016-03-10, 11:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lagen om penningtvätt. Du har ett kort som du måste arkivera regelbundet, för att du inte använder det? Klart som fan att dom frågar dig. Skaffa E-leg, så slipper du sånt trams.

Fick ett nytt i slutet på förra året och innan dess använde jag det nån gång i månaden och har en mindre summa på det och har därför inte behövt aktivera det och nu när jag aktiverar det så får jag en massa märkliga frågor. Påpekade att jag av säkerhetsskäl inte har app/ e-leg för bank på min mobil .Känner nämligen folk som fått sina mobiler hackade. Har bankid på datorn men pga nyligen fått göra en uppstart från scratch är det inte ominstallerat.
Citera
2016-03-10, 12:42
  #8
Medlem
Men ja. Det är helt vanliga frågor. Man kan också få frågor om varför man har så mycket pengar och var de kommer från, om man har rest till USA nyligen och om någon i ens närhet har ett toppjobb (som du nämnde).
Citera
2016-03-10, 16:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Så frågor om exakt lön och om man eller någon i hushållet jobbar i toppen inom svensk förvaltning och mitt telefonnummer kan avslöja om jag forslar över pengar till nån terroristorganisation .
Ha, ha, ha...

Nej, det kommer inte att avslöja dig. Däremot får det dig att känna dig bevakad. Det är ett psykologiskt trick. De flesta beter sig annorlunda när de känner sig bevakade och är då är sannolikheten avsevärt lägre, att de gör något de vet är otillåtet.
Citera
2016-03-10, 16:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Nej, det kommer inte att avslöja dig. Däremot får det dig att känna dig bevakad. Det är ett psykologiskt trick. De flesta beter sig annorlunda när de känner sig bevakade och är då är sannolikheten avsevärt lägre, att de gör något de vet är otillåtet.

Eftersom den här banken dessutom inte längre tillhandahåller det som gjorde att jag blev kund kommer jag att ta ut mina pengar från kontot och avsluta det och bli kund någon annanstans.
Bra jobbat att få kunder att känna obehag och inte längre vilja vara kunder.
Om de undrar kommer jag också att förklara varför.
Citera
2016-03-10, 17:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Eftersom den här banken dessutom inte längre tillhandahåller det som gjorde att jag blev kund kommer jag att ta ut mina pengar från kontot och avsluta det och bli kund någon annanstans.
Bra jobbat att få kunder att känna obehag och inte längre vilja vara kunder.
Om de undrar kommer jag också att förklara varför.
Får man fråga vilken bank det är? Jag fick samma typ av frågor på Förnedringssparbanken när jag satte in en del kontanter.

Kan tänka mig att samtliga banker är instruerade att ställa dessa frågor i brottsförebyggande syfte.
Citera
2016-03-12, 17:58
  #12
Medlem
Som jag tidigare skrev, så det är inget konstigt alls. Alla banker måste ställa dess frågor för att förhindra penningtvätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback