2016-03-09, 21:02
Medlem
Fundering Nr 1:

Jag har blivit erbjudet att köpa en fastighet för 300.000kr (det som finns kvar på lånet)
Fastigheten har blivit värderad till 450.000kr nyligen.
Driftskostnaderna är ungefär 25.000kr/år
Lånet i fråga ligger hos Bluestep.

Min inkomst är just nu ungefär 300.000kr/år före skatt
(Förra året 350.000, nästa år samma som nu om det spelar roll)

Jag har ett antal betalningsanmärkningar hos Kronofogden på sammanlagt 12.000kr, den senaste från ungefär ett år sedan. Inga skulder dock.
Anmärkningarna gäller restförda TV-avgifter, trafikförsäkringsföreningen samt någon parkeringsbot som inte blivit betald i tid.

Hur ser chansen ut att jag får överta lånet och köpa huset?

Fundering Nr 2:

I huset finns två stycken lägenheter. dessa hyrs just nu ut privat.
Jag bor i en hyresrätt nu, 8 mil från fastigheten och helst vill jag ha kvar kontrakten på denna, bo kvar här och fortsätta hyra ut lägenheterna precis som nu.

Går detta att ordna? Kommer jag att vara tvungen att folkbokföra mig på fastigheten jag köper för att bli beviljad att ta över lånet tex?.

Gissningar, tips, påhopp och troll välkomnas.
Citera
2016-03-09, 22:19
Medlem
framtands avatar
Bluestep har ju mer generösa regler än andra, men vad är räntan? Hur ser marknaden ut för hyresrätter, kommer du kunna hyra ut om någon flyttar? Underhåll och renoveringsbehov?
Citera
2016-03-09, 22:39
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Varför frågar du inte banken ?
Citera
2016-03-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Bluestep har ju mer generösa regler än andra, men vad är räntan? Hur ser marknaden ut för hyresrätter, kommer du kunna hyra ut om någon flyttar? Underhåll och renoveringsbehov?

Inga direkta underhålls, eller renoveringsbehov i början.

Räntan vet jag inte riktigt, snitträntan är väl runt 5% på bluestep tror jag. Det är högt, men tanken är att amortera av lånet rätt så snart.

Hyresrätter är en bristvara i det omedelbara närområdet, nya hyresgäster är inget problem tror jag.

Dom nuvarande verkar intresserade av att bo där minst ett par år till.
Citera
2016-03-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Varför frågar du inte banken ?

Därför att det inte är kontorstid, och jag ville ha lite mer hum om det innan jag ringer. Få en uppfattning om det ens är lönt att fundera på.

Sen är fråga nr två något jag inte vet hur man ska ta upp med banken, om jag ens ska ta upp det.

Till sist är det en fråga, eller två frågor jag inte hittar något bra svar på i forumet, så tänkte att det kan vara intressant för personer med liknande erfarenheter i framtiden med lite svar och funderingar.

Givetvis kontaktar jag banken om jag går vidare med mina tankar, och delar då med mig av deras svar här av samma anledning som ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in