Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-07, 22:19
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

När jag går in under egenskaper så står det att min dator har 1696 mb tillgängligt grafikminne.

Sedan står det att den har 64 mb dedikerat videominne. Dvs. väldigt lite.

I den här tråden verkar de prata om att man kan ställa in så mer av minnet kan användas för video
så man klarar lite mer krävande spel.

I bios på något sätt.

Någon som vet om det går? Hur påverkar det datorn?

Mvh!!
Citera
2016-03-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

När jag går in under egenskaper så står det att min dator har 1696 mb tillgängligt grafikminne.

Sedan står det att den har 64 mb dedikerat videominne. Dvs. väldigt lite.

I den här tråden verkar de prata om att man kan ställa in så mer av minnet kan användas för video
så man klarar lite mer krävande spel.

I bios på något sätt.

Någon som vet om det går? Hur påverkar det datorn?

Mvh!!

Hej,

Mitt egna minne sviker lite nu men jag är 51% säker på att det dedikerade videominnet är det minne som ditt grafikkort klarar att hantera själv medans de 1696(möjligtvis -64)mb är det möjliga minnet som grafikkortet lånar av ditt RAM. Jag är inte helt säker på detta dock.

Hittade det här om det hjälper:

HTML-kod:
Precis som system minne, dikterar minne på ett grafikkort, hur effektivt den kan hantera större arbetsbelastning 

Vanligtvis minnet på ett grafikkort kan inte ändras. Det är varaktigt fastsatta på kortet. Men vissa grafikkort inbyggt i en dators moderkort, vilket gör att en del av minnet som ägnas åt endast grafikkortet. Kan 

Ändra mängden dedikerat videominne endast göras genom att gå in i BIOS (Basic Input /Output System), som är det system som används för konfigurering av moderkort. 
1 
Starta om datorn 
2 
Öppna BIOS genom att trycka på lämpliga tangenten när systemet startar. Detta varierar för varje moderkort, hänvisas till manualen eller på tillverkarens webbplats 
3 
Leta efter ett menyalternativ som refererar maskinvara eller videominne. . . Använd tangentbordet för att navigera. Det finns en legend navigering finns i varje avsnitt i BIOS för att hjälpa dig. Referens moderkortet manual eller på tillverkarens webbplats om du inte kan hitta lämplig inställning. 
4. 
Justera mängden grafikminne. Du kommer att begränsas av moderkortet, den har ett antal förinställda minnet belopp att välja mellan. Dessa kan inte ändras. 
5. 
Spara inställningar och avsluta BIOS. 
Tips och varningar

Att ägna mer minne till grafikkortet kommer på bekostnad av systemets minne, se till att du har tillräckligt med systemminne för att köra ordentligt. Om du hittar systemet kör för långsamt, upprepa ovanstående steg och minska mängden grafikminne.
Senast redigerad av Emphorn 2016-03-07 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in