Godkväll
Jag gick och funderade på hur mycket friskvårdsbidraget har bidragit till svensk ekonomi och har tagit mig hit till ekonomi-avdelningen för att höra era tankar på mina tankegångar.
Vet inte exakt när friskvårdsbidraget introducerades men det initiativet måste väl ha varit en grundstomme i hur många nya gym och gymkedjor som dykt upp de senaste.. säg fem åren.
Kommer ihåg i tonåren att visst det kanske fanns gym, men nu är det cementerade på varje gatuhörn överallt här i staden.
Om man kan träna gratis så är det så otroligt många fler som konverterar från att inte träna till att träna och om kundgruppen ökar markant så ökar även utbudet markant.
Utöver alla nya företag som skapas så lägger även denna nya kundgrupp plötsligt en del av sina egna pengar i en för dem ny marknad, skor, utrustning etc etc
Allt detta leder ju till en otrolig upschving i svensk ekonomi där nya företag och jobb skapas och privatpersoner konsumerar mer än tidigare.
Företagens morot blir friska anställda för en summa de inte behöver betala momsen för.
Tldr; Är friskvårdsbidraget ett initiativ där allting klaffade och som för så lite ger tillbaka så otroligt mycket?
Det jag är lite nyfiken på är initiativtagarnas resultat-prognos på iden och om det gick som tänkt eller om allt detta var en positiv effekt de inte hade räknat med.