2016-05-09, 14:20
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel.

Ja, och det har åtminstone jag, som sagt. Jag kan få mina hundar att hålla sig inom bokstavligen en halvmeter runt benen under hela promenaden om jag vill, precis som när vi går på väg, men det vore naturligtvis inte bara fullständigt onödigt utan även sjukt opraktiskt för både mig och hundarna. I skog är det oftast inte lämpligt att ha dem närmare än 2-3 meter eftersom man annars i princip snubblar över hunden titt som tätt.

Är det verkligen så otroligt att det kan finnas folk här på forumet som har precis den kontroll över hundarna som lagen lämnar utrymme för? SÅ jäkla sällsynt är det trots allt inte.

Citat:
En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren eller någon som företräder henne eller honom. Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten.

"Lösspringande" så att den "inte går att fånga" ligger ungefär så långt ifrån åtminstone mina hundars personlighet som det är möjligt, det är raka motsatsen till hur de fungerar mentalt. Det finns inte på kartan att hundarna skulle överväga att inte komma om jag ber dem, och de skulle definitivt aldrig få för sig att börja gå åt motsatt håll, den tanken känns helt absurd. Vi rör oss alltid som en samlad enhet, hundarna följer mig som små magneter och de har aldrig visat någon önskan om att det borde fungera på något annat vis.

Jag är medveten om att det finns hundägare som inte har den kollen på - eller relationen till, skulle jag kanske vilja kalla det - sina hundar men det betyder ju inte att vi som har det ska behöva dömas i samma kategori och kallas "brottslingar" och "simpla lagbrytare" när vi inte ens bryter mot lagen.
Citera
2016-05-09, 14:47
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ja, och det har åtminstone jag, som sagt. Jag kan få mina hundar att hålla sig inom bokstavligen en halvmeter runt benen under hela promenaden om jag vill, precis som när vi går på väg, men det vore naturligtvis inte bara fullständigt onödigt utan även sjukt opraktiskt för både mig och hundarna. I skog är det oftast inte lämpligt att ha dem närmare än 2-3 meter eftersom man annars i princip snubblar över hunden titt som tätt.

Är det verkligen så otroligt att det kan finnas folk här på forumet som har precis den kontroll över hundarna som lagen lämnar utrymme för? SÅ jäkla sällsynt är det trots allt inte.

"Lösspringande" så att den "inte går att fånga" ligger ungefär så långt ifrån åtminstone mina hundars personlighet som det är möjligt, det är raka motsatsen till hur de fungerar mentalt. Det finns inte på kartan att hundarna skulle överväga att inte komma om jag ber dem, och de skulle definitivt aldrig få för sig att börja gå åt motsatt håll, den tanken känns helt absurd. Vi rör oss alltid som en samlad enhet, hundarna följer mig som små magneter och de har aldrig visat någon önskan om att det borde fungera på något annat vis.

Jag är medveten om att det finns hundägare som inte har den kollen på - eller relationen till, skulle jag kanske vilja kalla det - sina hundar men det betyder ju inte att vi som har det ska behöva dömas i samma kategori och kallas "brottslingar" och "simpla lagbrytare" när vi inte ens bryter mot lagen.

Alla raser inte lika förarveka heller. Testa exempelvis att få relationen med en tax att den bara går en meter ifrån dig i skogen. Att ha en hund som inte går en meter ifrån är inget fel alls och betyder inte dålig relation. Många hundar fungerar mer självständigt än andra.
Citera
2016-05-09, 18:09
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Lite nyfiken bara.
Vilken hundras har du?
Finns det verkligen så lydiga hundar som du verkar ha?
Flera hundar som håller sig runt benen på dig hela tiden.
Du menar att de aldrig är längre bort än vad ett koppel skulle räcka (ca 3 m)?
Vad är då vitsen med att ha dom lösa?
Det skulle vara intressant att se dig på promenad med dina hundar lösa när det helt
plötsligt reser sig t.e.x ett rådjurskid precis framför näsan på dom.
Klarar du att koppla dom då innan de hinner fram till kidet? Svar: Nej.
Att folk fantiserar om vilken pli dom har på sina hundar är väldigt vanligt tyvärr.
Ser man sedan till deras erfarenhet och annat så inser man att det bara är skitsnack.
Ingen har 100 % koll på sin hund i alla lägen.
Citera
2016-05-09, 18:22
Medlem
vikingrods avatar
Jag har min Jack russel mix lös när jag går i skogen för han undersöker allt och rusar runt träd etc.
Men jag bor i Norrland och möter aldrig någon på mina stigar. Skulle det hända så lyssnar han direkt och kommer till mina fötter. Nån måtta får det va.
Citera
2016-05-09, 22:11
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag har alltid hunden jag lånad kopplad, för han är oerhört ouppfostrad, och med tanke på det svala intresset hos de riktiga ägarna att få fason på hunden, är mitt arbete förgäves om det riktiga hemmet inte bryr sig om att vara konsekvent, och därför har hunden knäck i lurarna, o hade inte lyssnat ett skit om jag släppte honom och det kom något han ville jaga/en annan hund osv..
Citera
2016-05-09, 23:33
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Alla raser inte lika förarveka heller. Testa exempelvis att få relationen med en tax att den bara går en meter ifrån dig i skogen. Att ha en hund som inte går en meter ifrån är inget fel alls och betyder inte dålig relation. Många hundar fungerar mer självständigt än andra.

Ah nej, jag menade inte att antyda att det var den enda anledningen till kringdrivande hundar, helt klart finns det ju vissa raser som man i princip "inte kan" ha lösa precis som det kan vara så på en rent individuell nivå oavsett ras, och hade jag en sådan hund som jag inte kunde lita på så hade det ju också alltid varit koppel på för jämnan för min del.

Citat:
Vilken hundras har du?

Schäfrar av bruksmodell, som också som ovan nämnt är en väldigt förarsvag och lydig ras generellt.

Citat:
Finns det verkligen så lydiga hundar som du verkar ha?

Ja, och det är som sagt inte ens särskilt sällsynt, beroende på vad man pratar för raser. Jag gissar att du inte rör dig så mycket i hundkretsar eller åtminstone inte bland brukshundsfolk eftersom du måste ställa frågan.

Citat:
Flera hundar som håller sig runt benen på dig hela tiden.
Du menar att de aldrig är längre bort än vad ett koppel skulle räcka (ca 3 m)?
Vad är då vitsen med att ha dom lösa?

Nej, jag skrev att jag KAN få dem att gå precis runt benen på mig om jag skulle vilja - därmed inte sagt att jag alltid gör det. Mina koppel är dessutom samtliga strax under 2 meter långa och det är för nära i skogsterräng, jag håller hundarna på ca 3-5 meter vanligast, men är det väldigt platt terräng med låg mossa och gles tallskog, stora släta klipphällar/berg eller liknande så kan jag absout öka bubblan till 10-15 meter eller så så att hundarna får slappna av mer och kan leka lite mer fritt, det beror helt på siktsträcka och omständigheterna i övrigt.

Citat:
Det skulle vara intressant att se dig på promenad med dina hundar lösa när det helt plötsligt reser sig t.e.x ett rådjurskid precis framför näsan på dom.
Klarar du att koppla dom då innan de hinner fram till kidet? Svar: Nej.

Ursäkta fetstilen men du har helt jävla fel här och det är enormt irriterande när det kommer nån arrogant jävla besserwisser och tror de vet nåt de inte vet och lägger ord i munnen på en. Det skulle aldrig vara aktuellt att koppla dem överhuvudtaget i den situationen så frågan om att "hinna" är helt irrelevant, det absolut mesta jag skulle behöva göra är bara att säga åt hundarna att "nej! kom, nu går vi hitåt istället!" och byta håll. Precis så fungerar det också i praktiken varje gång det händer. Mina koppel lämnar aldrig min ficka såvida det inte närmar sig människor med en annan hund.

Jag har sprungit på vilt ett femtiotal gånger med mina hundar och reaktionen jag får från dem när det plötsligt rusar iväg nåt ur en buske - ekorre, fågel, hare, rådjur, älg, grävling, whatever - är att båda hundarna först "skuttar till" nyfiket med öronen uppskjutna och tittar efter djuret, och sedan tittar de direkt på mig med en upprymd "såg du!? vad gör vi nu!?"-blick. Det här händer varje gång, de rusar aldrig iväg okontrollerat efter något själva och jag behöver alltså inte ens säga till dem att låta bli med rösten. Så länge jag inte uppmuntrar till någon jakt efter djuret, så står de kvar vid min sida och inväntar besked. Om du tror på det eller ej skiter jag fullständigt i, men så är det, ifall du nu verkligen är uppriktigt "nyfiken" på hur mina hundar fungerar.

Citat:
Att folk fantiserar om vilken pli dom har på sina hundar är väldigt vanligt tyvärr. Ser man sedan till deras erfarenhet och annat så inser man att det bara är skitsnack. Ingen har 100 % koll på sin hund i alla lägen.

Nä, inte i alla lägen. Möten med andra hundar är det enda jag vet att jag inte vågar lita helt på dem eftersom hundar kan provocera varandra långt mer än andra djur kan, därför är det alltid koppel på om jag ens misstänker att en annan hund finns i närområdet, men med vilt är det inga problem. Och jag fantiserar inte, jag konstaterar med facit i hand. Den enda som sitter och fantiserar om saker de inte vet något om råkar ju faktiskt vara du i det här fallet.
Citera
2016-05-10, 01:47
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ah nej, jag menade inte att antyda att det var den enda anledningen till kringdrivande hundar, helt klart finns det ju vissa raser som man i princip "inte kan" ha lösa precis som det kan vara så på en rent individuell nivå oavsett ras, och hade jag en sådan hund som jag inte kunde lita på så hade det ju också alltid varit koppel på för jämnan för min del.

Schäfrar av bruksmodell, som också som ovan nämnt är en väldigt förarsvag och lydig ras generellt.

Ja, och det är som sagt inte ens särskilt sällsynt, beroende på vad man pratar för raser. Jag gissar att du inte rör dig så mycket i hundkretsar eller åtminstone inte bland brukshundsfolk eftersom du måste ställa frågan.

Nej, jag skrev att jag KAN få dem att gå precis runt benen på mig om jag skulle vilja - därmed inte sagt att jag alltid gör det. Mina koppel är dessutom samtliga strax under 2 meter långa och det är för nära i skogsterräng, jag håller hundarna på ca 3-5 meter vanligast, men är det väldigt platt terräng med låg mossa och gles tallskog, stora släta klipphällar/berg eller liknande så kan jag absout öka bubblan till 10-15 meter eller så så att hundarna får slappna av mer och kan leka lite mer fritt, det beror helt på siktsträcka och omständigheterna i övrigt.

Ursäkta fetstilen men du har helt jävla fel här och det är enormt irriterande när det kommer nån arrogant jävla besserwisser och tror de vet nåt de inte vet och lägger ord i munnen på en. Det skulle aldrig vara aktuellt att koppla dem överhuvudtaget i den situationen så frågan om att "hinna" är helt irrelevant, det absolut mesta jag skulle behöva göra är bara att säga åt hundarna att "nej! kom, nu går vi hitåt istället!" och byta håll. Precis så fungerar det också i praktiken varje gång det händer. Mina koppel lämnar aldrig min ficka såvida det inte närmar sig människor med en annan hund.

Jag har sprungit på vilt ett femtiotal gånger med mina hundar och reaktionen jag får från dem när det plötsligt rusar iväg nåt ur en buske - ekorre, fågel, hare, rådjur, älg, grävling, whatever - är att båda hundarna först "skuttar till" nyfiket med öronen uppskjutna och tittar efter djuret, och sedan tittar de direkt på mig med en upprymd "såg du!? vad gör vi nu!?"-blick. Det här händer varje gång, de rusar aldrig iväg okontrollerat efter något själva och jag behöver alltså inte ens säga till dem att låta bli med rösten. Så länge jag inte uppmuntrar till någon jakt efter djuret, så står de kvar vid min sida och inväntar besked. Om du tror på det eller ej skiter jag fullständigt i, men så är det, ifall du nu verkligen är uppriktigt "nyfiken" på hur mina hundar fungerar.

Nä, inte i alla lägen. Möten med andra hundar är det enda jag vet att jag inte vågar lita helt på dem eftersom hundar kan provocera varandra långt mer än andra djur kan, därför är det alltid koppel på om jag ens misstänker att en annan hund finns i närområdet, men med vilt är det inga problem. Och jag fantiserar inte, jag konstaterar med facit i hand. Den enda som sitter och fantiserar om saker de inte vet något om råkar ju faktiskt vara du i det här fallet.

Hetsa inte upp sig nu dressyrexperten.
Efter 35 år som hundägare, domare inom massa olika prov m.m så har jag rätt bra koll.
Och det alla år har lärt mig att en duktig och bra hundägare ifrågasätter inte att hålla
sina hundar kopplade under hundförbudstiden trots överdriven tro på sig själv och sina
hundars lydighet.
Inte ens om man har schäfrar.
Citera
2016-05-11, 14:18
Bannlyst
i Malmö går de flesta hundarna fritt iaf på ribban, sibbarp alltså runt stränderna. har aldrig råkat ut för någon aggressiv hund då ägarna till dessa har de kopplade annars är de efterblivna och borde skaffa hjälp

Har min egen hund fritt och det går fint
Citera
2016-05-11, 15:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
i Malmö går de flesta hundarna fritt iaf på ribban, sibbarp alltså runt stränderna. har aldrig råkat ut för någon aggressiv hund då ägarna till dessa har de kopplade annars är de efterblivna och borde skaffa hjälp

Har min egen hund fritt och det går fint
Vad bra. Fast du missade topic till 100%
Citera
2016-05-13, 16:51
Medlem
Vissa hundar hade iallafall behövt koppel:

"Ett dräktigt rådjur fick avlivas efter att ha attackerats av en hund i Skrylle. Rådjuret skulle ha fött tre kid om cirka en vecka."

"Enligt jägaren som avlivade rådjuret, An**rs Ols**n, befinner sig vilda djur ofta i hagar. Därför är det viktigt att hundägare kopplar eller håller uppsikt på sin hund även där.
– Det finns en stor nonchalans hos hundägare, man tänker att ens egen hund är ofarlig, säger An**rs Ols**n, jägaren som blev tvungen att avliva rådjuret."

Dräktigt rådjur fick avlivas efter hundattack
Citera
2016-05-18, 18:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zazze
Vissa hundar hade iallafall behövt koppel:

"Ett dräktigt rådjur fick avlivas efter att ha attackerats av en hund i Skrylle. Rådjuret skulle ha fött tre kid om cirka en vecka."

"Enligt jägaren som avlivade rådjuret, An**rs Ols**n, befinner sig vilda djur ofta i hagar. Därför är det viktigt att hundägare kopplar eller håller uppsikt på sin hund även där.
– Det finns en stor nonchalans hos hundägare, man tänker att ens egen hund är ofarlig, säger An**rs Ols**n, jägaren som blev tvungen att avliva rådjuret."

Dräktigt rådjur fick avlivas efter hundattack

Jag läste om detta också, förjävligt
Citera
2025-06-02, 16:41
Medlem
Merrybums avatar
Gammal tråd, men jag hittar ingen bättre lösning om ämnet.

Idag på morgon-tv var länstyrelsen där. De säger att hundar skall hållas kopplade mellan 1/3-20/8. De skulle börja se till att folk efterlydde lagen bättre. De skulle börja med naturreservat och nationalpark. Att som hundägare inte respektera koppeltvånget kan ge upp till 20 000 kr i böter.

Jäkla bullshit lag säger jag. Visst kan hundar störa vilt, men knappast mer än vad vi människor gör. Bärplockare, svampplockare och barn plöjer sig ju genom skogar och kan mer än väl skrämma en fågel eller en hare. Jag anser det vara djurplågeri att låta sina hundar gå i koppel och streta hela tiden. En hund ska få springa lös och bara vara hund minst en gång om dagen.

Varför är det ingen motdebatt angående detta? Jag menar, det är ju helt klart ifrågasättningsbart varför just hundar skulle störa vilt mer än vad vilda djur stör varandra. Eller om vi tar tamdjur, än vad katter gör.

Högsta formen av moral är att vet vilka lagar och regler som gäller. Och sedan välja vilka man vill följa. Dock medveten och berörd att ta de konsekvenser det kan ge. Så jag tänker fortsätta ha mina hundar lösa i skogen. För enligt mig är hundens rätt viktigare än länstyrelsen idiot regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in