2016-03-06, 18:05
Medlem
Softers avatar
Hej!

Nu är det såhär... Att min bankdosa är borta, den är stulen och mitt personnummer på vift, och det är en person har båda. Så jag undrar om personen kan ha tagit bank-lån i mitt namn bara genom att ha mitt namn, mitt personnumer och min bankdosa (med kod)

Fråga mig inte hur någon annan ´kan ha alla mina uppgifter som bankdosans kod osv, det hör inte till saken. Frågan är endast om någon rent praktikt kan ta ett banklån i mitt namn utan att jag ens vet om det, till ett annat konto??

MVH Softer
Citera
2016-03-06, 18:19
Medlem
Varför ringer du inte bara banken och spärrar dosan?
Citera
2016-03-06, 18:22
Medlem
Pungsnoppens avatar
Kan inte hjälpa dig så mycket men personen med dina uppgifter, dosa kan handla och skapa problem åt dig. Lån kan personen också försöka ta men om det går att välja att man ska få det till något annat konto som inte är kopplat till den du har kan jag inte svara på, men oavsett borde du ringa banken nu och ta det med dom.

Ring på engång och riskera inte med att vänta.
Citera
2016-03-06, 18:26
Avstängd
Din identitet mot banken är din dosa och kod. Lånar du ut denna, så har du allvarligt brutit mot avtalet. Självklart kan ett lån ha genomförts, liksom andra transaktioner. Det tar en minut att spärra kontot, ta och gör det nu.
Citera
2016-03-06, 18:55
Medlem
Softers avatar
Tack för svaren, jag har spärrat dosan Nu. Brutit mot avtalet? Han råkade få tag i min bankdosa-kod och mitt personnummer lyckades han hitta också. Det är inte så att jag har lånat ut dosan direkt.
Kan man se alla tänkbara lån på www.minuc.se? Om han har tagit något lån dvs?
MVH Softer
Senast redigerad av Softer 2016-03-06 kl. 18:58.
Citera
2016-03-06, 19:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Tack för svaren, jag har spärrat dosan Nu. Brutit mot avtalet? Han råkade få tag i min bankdosa-kod och mitt personnummer lyckades han hitta också. Det är inte så att jag har lånat ut dosan direkt.
Kan man se alla tänkbara lån på www.minuc.se? Om han har tagit något lån dvs?
MVH Softer

Nej De visar inte alla Lån och krediter. Det är främst de större bankerna och kedjorna. Flera sms lån använder inte UC. Du kan dock få en liten tydligare bild och kolla vilka som begärt ut en förfrågan. Dessa brukar normalt sen skickas hem till dig efter ett tag.
Med dosan kan man både ta lån och flytta pengarna till ett annat konto.
Dessutom bör du vara orolig för avbetalningar och abonnemang också. Det finns också en stor risk att detta anses som slarv från din sida och du själv får stå för fiolerna.
Citera
2016-03-07, 14:50
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej De visar inte alla Lån och krediter. Det är främst de större bankerna och kedjorna. Flera sms lån använder inte UC. Du kan dock få en liten tydligare bild och kolla vilka som begärt ut en förfrågan. Dessa brukar normalt sen skickas hem till dig efter ett tag.
Med dosan kan man både ta lån och flytta pengarna till ett annat konto.
Dessutom bör du vara orolig för avbetalningar och abonnemang också. Det finns också en stor risk att detta anses som slarv från din sida och du själv får stå för fiolerna.
Tack för upplysningarna! Efter hur länge "blir jag medveten" om vad han kan ha gjort med dosan?
Jag menar, hur kan jag ta reda på om det finns taget något lån nånstans? Kontaktar dom mig om jag inte betalar lånet? Allt känns väldigt osäkert. Hur ska jag veta vad fan han kan ha gjort med dosan, det är ju omöjligt... Jävligt dryg och irriterande sits detta.
Citera
2016-03-07, 16:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Tack för upplysningarna! Efter hur länge "blir jag medveten" om vad han kan ha gjort med dosan?
Jag menar, hur kan jag ta reda på om det finns taget något lån nånstans? Kontaktar dom mig om jag inte betalar lånet? Allt känns väldigt osäkert. Hur ska jag veta vad fan han kan ha gjort med dosan, det är ju omöjligt... Jävligt dryg och irriterande sits detta.

Dosan kan bara användas mot banken som har gett ut den, kontrollera ditt engagemang med banken och spärra dosan.
Det som är gjort med dosan syns samma dag.
Citera
2016-03-09, 12:45
Medlem
cykelsadels avatar
Om en annan har din bankdosa, kod och ditt personnummer kan denna logga in på din bank.

Inne i banken kan den göra överförningar, betala räkningar, beställa mobilt bankid och alla andra tjänster som din bank erbjuder.

Erbjuder din bank att ansöka lån via internet banken så är detta även möjligt. Men din bank kommer nog göra en kreditupplysning på dig först innan du får lånet. Ett brev skickas då hem till dig. (Om det är ex. UC eller andra större företag som säkert din bank använder jämnfört med sms-lån)

Spärra din bankdosa. Kontrollera dina konton så inga konstiga betalningar har skett. Polisanmäl stölden. Om du vet att de kan ha koden så vet du nog vem det är. Om du nu inte har en lapp på bankdosan med koden.

Edit: spärra även samtliga bankid och mobilt bankid och generera nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in