2016-03-06, 16:24
Medlem
baggebo1s avatar
Som jag berättade redan i natt så skilde sig förhandsrösterna och på-dagen-rösterna enormt i Louisiana. Som jag också skrev skulle Trump blivit slagen om man bara gick på på-dagen-rösterna, även om han skulle blivit slagen med extremt liten marginal. Rubios totala genomklappning intressant:

LA election day votes, per my colleague @bycoffe:

Cruz 40.9%
Trump 40.5%
Rubio 9.4%
Kasich 6.8%

Note: a few precincts still outstanding.

By comparison, Louisiana early votes:

Trump 46.7%
Cruz 22.9%
Rubio 20.1%
Kasich 3.7%

https://twitter.com/NateSilver538/status/706336495892877312
2016-03-06, 16:25
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Om inget ändras nämnvärt under valen och veckan fram till 15 mars, kommer ju dessa två val att bli sanslösa bataljer där alla måste gå för fullt, av olika skäl. Trump och Cruz riskerar förlora avgörande medvind och Rubio och Kasich går ju in i riktiga ödesval i sina hemstater med kniven mot strupen.

Jag har inte läst väderleksrapporten, men det finns inget som tyder på att Trump eller Cruz riskerar att tappa sin medvind, speciellt inte Trump i Florida och knappast i Ohio. Att Rubio och Kasich har kniven mot strupen hjälper inte deras crippled abilities ett dugg och snart har de kniven mot magen i harakiri-position.
2016-03-06, 16:40
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Som jag berättade redan i natt så skilde sig förhandsrösterna och på-dagen-rösterna enormt i Louisiana. Som jag också skrev skulle Trump blivit slagen om man bara gick på på-dagen-rösterna, även om han skulle blivit slagen med extremt liten marginal. Rubios totala genomklappning intressant:

LA election day votes, per my colleague @bycoffe:

Cruz 40.9%
Trump 40.5%
Rubio 9.4%
Kasich 6.8%

Note: a few precincts still outstanding.

By comparison, Louisiana early votes:

Trump 46.7%
Cruz 22.9%
Rubio 20.1%
Kasich 3.7%

https://twitter.com/NateSilver538/status/706336495892877312

Intressant!

Frågan är dock om detta beror på en förändring med tiden (dvs att Cruz häromdagen plötsligt skulle ha ökat enormt i popularitet), eller om det finns tydliga demografiska skillnader mellan förhandsröstarna och de andra (t.ex. att militärer förhandsröstar osv.). Sen undrar jag hur stor procent som förhandsröstade. Om de är mycket få, så minskar det statistiska värdet av jämförelsen. Och till sist blir frågan om detta är ett fenomen som är generaliserbart till landet som helhet.

Med detta sagt, så står det ju redan klart att Cruz fick ett mycket starkt uppskjut igår. Men om man läser lite enögt i tebladen från siffrorna ovan, så kan det verka som att han skulle ha fått ett helt enormt momentum, så det kan man trots allt ifrågasätta. Vi kommer under alla omständigheter snart att ha svaren på dessa frågor (närmare bestämt på tisdag).
2016-03-06, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Frågan är dock om detta beror på en förändring med tiden (dvs att Cruz häromdagen plötsligt skulle ha ökat enormt i popularitet), eller om det finns tydliga demografiska skillnader mellan förhandsröstarna och de andra (t.ex. att militärer förhandsröstar osv.).
Jag vet inte hur ofta militärer röstar i primärval, men annars finns det en hel del information om systematiskt valfusk bland militära röster tidigare val där det sitter folk och öppnar kuverten och lägger in "rätt" röstsedel". Militären har aldrig varit en direkt demokratisk institution.
2016-03-06, 17:24
Bannlyst
Citat:
Intressant!

Frågan är dock om detta beror på en förändring med tiden (dvs att Cruz häromdagen plötsligt skulle ha ökat enormt i popularitet), eller om det finns tydliga demografiska skillnader mellan förhandsröstarna och de andra (t.ex. att militärer förhandsröstar osv.). Sen undrar jag hur stor procent som förhandsröstade. Om de är mycket få, så minskar det statistiska värdet av jämförelsen. Och till sist blir frågan om detta är ett fenomen som är generaliserbart till landet som helhet.
Googla!
Jag hittade Tennessee iaf,
http://www.tennessean.com/story/news/politics/2016/02/24/tennessee-crushes-early-voting-record-08-primary/80853446/
254,659 early voters
, vilket utger runt 30%

Citat:
Intressant!

Det har varit så i alla delstaterna hittils (att Trump är mindre populär bland sistaminutsväljarna).
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-03-06 kl. 17:27.
2016-03-06, 18:02
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Googla!
Jag hittade Tennessee iaf,
http://www.tennessean.com/story/news/politics/2016/02/24/tennessee-crushes-early-voting-record-08-primary/80853446/
254,659 early voters
, vilket utger runt 30%

Googla själv , det var ju Louisiana vi pratade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det har varit så i alla delstaterna hittils (att Trump är mindre populär bland sistaminutsväljarna).

Men om så är fallet skulle det betyda att detta inte är ett nytt fenomen, och alltså en förändring i ökad medvind för Cruz, i detta avseende, i det senaste.
2016-03-06, 18:24
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Borde väl bli en rysare i kväll i Maine mellan Clinton och Sanders? Går det kass för Sanders så kanske det blir spiken i kistan för honom, vinner han stort så kanske världshistorien får en annan vändning då han behåller sitt grepp i kampanjen och stärker sin position om att måhända slut fru Clinton.

Hur många timmar efter är Maine jämfört med Sverige? 6?

https://www.washingtonpost.com/2016-election-results/maine/
2016-03-06, 18:32
Medlem
Lite matyttig info inför kvällens match:

Citat:
On the Democratic side, voting will be open on Sunday, March 6 at over 530 locations statewide. The delegate process is pretty matter-of-fact. Voters will align with whichever candidate they prefer, and based on these results, delegates will be proportionally allocated to the Maine State Democratic Convention. While Maine has 30 Democratic delegates up for grabs, five of them are superdelegates — three of whom have already pledged their support for Hillary Clinton. One superdelegate, Troy Jackson, has pledged to support Sanders, and the remaining superdelegate, Maine Democratic Party chairman Phil Bartlett is holding off until the caucuses to endorse either candidate.

According to the same polling information from Politico, Sanders is very much in the lead among Democratic voters in Maine. At the time of this writing, the poll notes that Sanders has 84 percent voter support in Maine, compared to Clinton's 16 percent.

http://www.bustle.com/articles/146025-are-the-maine-caucuses-winner-take-all-each-party-has-its-own-rules

Maine har tydligen några superdelegater som redan har sagt att de stödjer Clinton. Samtidigt så leder ju Sanders grovt över Clinton i väljarundersökningarna. 84% mot Clintons 16% enligt texten ovan.
2016-03-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Bra utläggning!

Skulle man inte kunna säga som så att oavsett om Sanders eller Clinton vinner demokraternas race så lär de båda vara körda mot Trump i stora duellen? Jag har tidigare varit inne på att Clinton skulle knäcka Trump i presidentvalet men en grej som man kanske glömmer i hettan är ju att demokraterna nu suttit i åtta år. USA brukar ju nästan alltid alternera mellan de två partierna när åtta år har gått. Ett av de få undantagen är väl George Bush den äldre som tog vid efter Reagan men annars kan jag inte påminna mig om någon annan efter 1960 som vunnit presidentvalet som demokrat/republikan då den avgående presidenten suttit sina två mandatperioder och tillhör samma parti.

Summa summarum: Trump vinner i november.

Härligt det du säger om Sanders. Oerhört intressant om han ställs mot Trump i november. Sanders är ju något så ovanligt som en icke-psykopat som faktiskt har goda intentioner med sin kandidatur. Trump är ju själva sinnesbilden av den skrupulöse narcissistiske psykopaten.

Nja, Sanders gör bättre ifrån sig mot alla kandidater än vad Hillary gör. I senaste CNN-pollen leder han mot Trump med 12 poäng. De gjorde en delstatsmätning i Michigan igår har jag för mig, Sanders leder mot Trump med 22 poäng.

I general election i november kommer det nog vara jämnt men jag ser inte hur Hillary ska vinna med tanke på vilken svag kandidat hon är. Mycket skelett i hennes bagage.
2016-03-06, 18:48
Medlem
Citat:
Lite matyttig info inför kvällens match:

http://www.bustle.com/articles/146025-are-the-maine-caucuses-winner-take-all-each-party-has-its-own-rules

Maine har tydligen några superdelegater som redan har sagt att de stödjer Clinton. Samtidigt så leder ju Sanders grovt över Clinton i väljarundersökningarna. 84% mot Clintons 16% enligt texten ovan.

Det intressanta med dessa korrupta super-delegater är att Bernie Sanders vann Colorado med 22% och det var en breaking record voter turn out i den delstaten förra veckan. Ändå har super-delegaterna som har endorsat Hillary redan vägrat att gå över till Sanders så både Sanders och Hillary får samma antal delegater från Colorado trots att han pulvriserade henne i den delstaten.

Det ska bli intressant att se om detta beteende kvarstår hos superdelegaterna när vi kommer till the Democratic convention i juli. Leder han antaled pledged delegates och super-delegaterna inte går över kommer det Demokratiska partiet implodera och folk skulle lämna Demokraterna och börja gå ut på gatan. Har aldrig hänt att de vänt sig emot folkviljan men potentialen finns ju nu när en kandidat som Sanders utmanar hela etablissemanget.

Justja, Bernie Sanders vann med 86% i hans hemstat Vermont. Superdelegaten och guvernören av Vermont, Howard Dean har endorsat Hillary Clinton redan innan. Skrev på twitter igår att han inte kommer följa folkviljan att han inte kommer endorsa Bernie Sanders.

Super-delegaterna är korrupta maktsvin. Detta kommer inte sluta bra för det demokratiska partiet.
2016-03-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det intressanta med dessa korrupta super-delegater är att Bernie Sanders vann Colorado med 22% och det var en breaking record voter turn out i den delstaten förra veckan. Ändå har super-delegaterna som har endorsat Hillary redan vägrat att gå över till Sanders så både Sanders och Hillary får samma antal delegater från Colorado trots att han pulvriserade henne i den delstaten.

Det ska bli intressant att se om detta beteende kvarstår hos superdelegaterna när vi kommer till the Democratic convention i juli. Leder han antaled pledged delegates och super-delegaterna inte går över kommer det Demokratiska partiet implodera och folk skulle lämna Demokraterna och börja gå ut på gatan. Har aldrig hänt att de vänt sig emot folkviljan men potentialen finns ju nu när en kandidat som Sanders utmanar hela etablissemanget.

Justja, Bernie Sanders vann med 86% i hans hemstat Vermont. Superdelegaten och guvernören av Vermont, Howard Dean har endorsat Hillary Clinton redan innan. Skrev på twitter igår att han inte kommer följa folkviljan att han inte kommer endorsa Bernie Sanders.

Super-delegaterna är korrupta maktsvin. Detta kommer inte sluta bra för det demokratiska partiet.
Ja, minns upploppen vid demokraternas partikonvent 1968. Tror dock aldrig att Sanders kommer tillåtas bli president. Systemet har spärrar för sådana som han. Clinton är de helt lugna med, Trump vet jag icke. Han är nog så självcentrerad att han är svårstyrd.

Vet du när vallokalerna stänger i dag? Jag hittar ingen info om detta. Borde väl vara runt 20.00 lokal tid. Då blir det 02.00 svensk tid (eller?). Borde väl ramla in officiella siffror runt 03.00 då om de inte segar som i går.
2016-03-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ja, minns upploppen vid demokraternas partikonvent 1968. Tror dock aldrig att Sanders kommer tillåtas bli president. Systemet har spärrar för sådana som han. Clinton är de helt lugna med, Trump vet jag icke. Han är nog så självcentrerad att han är svårstyrd.

Vet du när vallokalerna stänger i dag? Jag hittar ingen info om detta. Borde väl vara runt 20.00 lokal tid. Då blir det 02.00 svensk tid (eller?). Borde väl ramla in officiella siffror runt 03.00 då om de inte segar som i går.

Japp. Caucus i Maine håller på från 1pm till 8 pm (02.00 svensk tid). Vet inte hur mycket fokus det blir på detta ikväll då Demokraterna håller en debatt i Flint, Michigan vid denna tidpunkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in