2016-03-06, 03:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Jag kan vara dum här, men kan någon förklara för mig varför det är så extremt låga röstsiffror? Jag menar, Nebraska har uppemot två miljoner invånare. Nu när cirka 75 % av rösterna är räknade så är det cirka 20 000 röster. Det är ju bara drygt 1 % av befolkningen...
Därför att detta är primärval. Det är interna partival. De röstar på vem som ska bli partiets presidentkandidat. Det är typiskt bara partimedlemmarna som kan rösta. Intressanta undantag finns. I New Hampshire får även icke-medlemmar rösta.

Presidentvalet är i november.
Senast redigerad av Madagascar 2016-03-06 kl. 03:33.
2016-03-06, 03:30
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om jag fattade infon rätt så blir "hans" delegater obundna om han hamnar precis under. Bättre obundna än hos Marco kanske.
Lite oklart det där, det lokala delstatspartiets regler säger så - men det står å andra sidan i strid med GOPs centrala regelverk (Jämför de stater som nu kör caucus utan poll för att slippa binda sina delegater). Som svensk vill man ju tro att det centrala regelverket i slutändan kommer gå in och styra, men det verkar vara en känslig fråga over there att lägga sig delstaternas beslut om hur de vill hantera sina delegater.
2016-03-06, 03:31
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Trump har vunnit enligt washington post i Louisiana.

Enligt NY Times också, förstår inte hur de kan redan deklarera vinnare med mindre än 1% av rösterna räknade?

Citat:
Jag kan vara dum här, men kan någon förklara för mig varför det är så extremt låga röstsiffror? Jag menar, Nebraska har uppemot två miljoner invånare. Nu när cirka 75 % av rösterna är räknade så är det cirka 20 000 röster. Det är ju bara drygt 1 % av befolkningen...

Dagens primaries är "closed". Bara registrerade medlemmar får rösta.
2016-03-06, 03:31
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Väldigt komplicerat valsystem. Nej, det är oviktigt om de är Rubios bundna eller obundna delegater eftersom Rubio inte får majoritet. Det innebär att alla Rubios delegater egentligen är obundna och kan förhindra en Trump-nominering.
Ja, precis. Så den spärren betyder ju inget för Trump. Det är synd när han går så bra. Som det ser ut nu blir 8 delegater obundna (väldigt preliminärt)! Galet:

http://www.thegreenpapers.com/P16/LA-R
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Vad är det förresten för fel på Kansas när både Cruz och Sanders vinner. Är staten befolkad av sossar och miljömuppar?
Var ju samma sak i Oklahoma. Nåt fel är det i det området. Blir säkert samma sak i Nebraska - nästa steg norrut i dårbältet.
2016-03-06, 03:32
Medlem
Citat:

Caucus brukar ha låga siffror. Vore det en primary hade vi nog sett bättre voter turn out.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Haha, det här var roligt. Mura bort dårbältet!

https://twitter.com/AndyCole84/status/706257031129276416

Hur är det med Nebraska och Missouri, finns det en risk att även de staterna går till Cruz?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Enligt NY Times också, förstår inte hur de kan redan deklarera vinnare med mindre än 1% av rösterna räknade?
Exit-polls?
2016-03-06, 03:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
EvilG skrev

8% in, the Donald is dominating in Louisiana. Trump 48, Cruz 23, Rubio 20, Kasich 3.

2016-03-06, 03:34
Medlem
Tror vi får vänta lite med KY Cruz närmar sig och de största städerna är kvar.
2016-03-06, 03:36
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG

Dagens primaries är "closed". Bara registrerade medlemmar får rösta.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Därför att detta är primärval. Det är interna partival. De röstar på vem som ska bli partiets presidentkandidat. Det är typiskt bara partimedlemmarna som kan rösta. Intressanta undantag finns. I New Hampshire får även icke-medlemmar rösta.

Presidentvalet är i november.
Herregud. Deras system är ju mer fucked up än vad jag redan kände till.
2016-03-06, 03:37
Avslutad
Ska det vara så svårt att få ett svar? Har naturligtvis redan letat på Google men inte funnit någon livesändning vilket är förvånande. Finns det alltså ingen sådan att följa?!

Varken fox eller cnn verkar sända live. Vill höra kandidaterna osv i realtid.
2016-03-06, 03:37
Bannlyst
Citat:
Herregud. Deras system är ju mer fucked up än vad jag redan kände till.
I Sverige får man inte rösta alls Löfven?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in