2016-03-05, 00:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Haha, inte helt säker på om du är seriös. Självklart handlar det om hur man når målen, allmän uppfattning verkar ju vara att man måste ha flera års historia bakom sig med bra resultat. Låt säga att vi har den personen här, A, sen B som tradear samma avkastning på en trade. Det fattar man ju själv att det inte går att jämföra prestationer och riskhantering.

Satsar du för, säg 50% avkastning på en trade, varje dag i två månader, jadu -då är det inte mycket att handlar för när du är klar.. det systemet funkar inte! Det handlar om en hållbar plan!



Beror ju på hur du ser det, hur du nådde dit. Det är ju inte bara att nå 3 år, du ska ju ha lyckats med bra trade genom en bra och hållbar plan! (Säg 1 köp&sälj/dag, aldrig över natt)

Enbart genom egna analyser och common sense.

Sen en självklar tumregel, aldrig någonsin lyssna på någon annan och aldrig all in. Tycker jag kan känna mig nöjd än så länge började med en simpel summa a 10k nu har jag kanske inte daytradat utan mer eller mindre enbart via aktier och jag hoppas på ett par tusen procent när allt är färdigt. Enligt mina analyser iallafall.
Citera
2016-03-05, 00:37
  #14
Bannlyst
Blanka SKANSKA nu!

bli rika er era fattiglappar
Citera
2016-03-05, 06:47
  #15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Till skillnad från alla dysterkvistar tänker jag påstå att det är en imponerande avkastning som du ska vara stolt över. Vad gäller frågan om du är en bra trader, så är mi uppfattning att din avkastning inte säger så mycket om det, utan att viktigare är att titta på om du agerar rätt, till exempel om du har den självdisciplin som krävs för att kapa förlusterna i tillräckligt god tid om du märker att du gjort en felaktig analys och hamnat snett.
Citera
2016-03-05, 08:11
  #16
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
[/spoiler]
Till skillnad från alla dysterkvistar tänker jag påstå att det är en imponerande avkastning som du ska vara stolt över. Vad gäller frågan om du är en bra trader, så är mi uppfattning att din avkastning inte säger så mycket om det, utan att viktigare är att titta på om du agerar rätt, till exempel om du har den självdisciplin som krävs för att kapa förlusterna i tillräckligt god tid om du märker att du gjort en felaktig analys och hamnat snett.

Ja tack för ett mogen infallsvinkel, säger som sagt absolut inte detta för att på något sätt skryta eller mäta snoppstorlek, utan för att få svart på vitt om det var/är något att möjligtvis tittare vidare på, då jag la av för ca 6 mån sen och har inte rört det sen dess pga all stress och prestationsångest jag upplevde.

Precis som du säger är juatt ta en förlust något av det viktigaste och svåraste, men med rätt ingångsläge minskar ju chanserna för att behöva ta det. Varför jag la av var också delvis för att jag kände att jag tappade kontrollen på min förlusthantering, blev girigare för varje dag som gick i slutet och därav min "casino"-referens.

Men med lite disciplin och med denna erfarenhet i bagaget så känns det rent spontant som att mitt system borde funka tills vidare också.. Kan lova att detta har minst samma dragningskraft som heroin har, med tanke på att jag för nuläget är en fattig student med ca 10k inkomst varav majoriteten är lån. Då är det lockande att "bara" klicka lite på datorn och håva in mer i månaden än mina föräldrar gör tillsammans..

En spontan fråga, kan man ta sig vidare med denna s.k "merit" på ett mer proffesionellt stadium? Väntar såklart på samtalet av Gekko där han frågar när jag kan infinna mig.. jobbar redan på en av Sveriges största banker, så kanske finns något att spinna vidare på via den.


Mvh
__________________
Senast redigerad av rebekk 2016-03-05 kl. 08:15.
Citera
2016-03-06, 13:22
  #17
Medlem
andreynr6s avatar
Bull/bear x15 kan ju diffa 6-8% på 2-3minuter. Inget konstigt alls då jag sett det flera gånger denna vecka exempelvis. Är det en fördel eller nackdel i sammanhanget?
Tänkte på om din tidsframe är 15min.
OBS jag säger inte att du ska minska/öka tidsframen. Vill bara reflektera över riskerna
Citera
2016-03-06, 20:59
  #18
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreynr6
Bull/bear x15 kan ju diffa 6-8% på 2-3minuter. Inget konstigt alls då jag sett det flera gånger denna vecka exempelvis. Är det en fördel eller nackdel i sammanhanget?
Tänkte på om din tidsframe är 15min.
OBS jag säger inte att du ska minska/öka tidsframen. Vill bara reflektera över riskerna

En sån ändring är relativt extraordinär ändå, 0,5 % rörelser inom loppet på 2-3 min är inte helt vanligt för OMX, inte ens i dessa tider. Men ja självklart är det ju en risk, allt handlar om hitta balanser mellan risk/reward, och min balans verkar ju ha funkat under denna tidsperiod iaf.

Sen att aktivt jobba med stop-loss och har fast sikte redan innan traden på vad man siktar på och var man ger sig är ju A och O självklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in