2016-03-04, 13:46
Medlem
Ingen aning. Kul att någon mer än mig är intresserad av växter och särskilt i stadsmiljöer. Notera hur exotiskt Stockholm ser ut för sin latitud!
Citera
2016-03-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Ingen aning. Kul att någon mer än mig är intresserad av växter och särskilt i stadsmiljöer. Notera hur exotiskt Stockholm ser ut för sin latitud!

Ja, det finns en väldig massa olika arter i vår huvudstad. Jag har aldrig brytt mig om blommor men av någon anledning har jag utvecklat en bisarr fetish för just tallar. Vore kul att lära sig lite olika arter! Vet att vår vanliga inhemska tall heter pinus sylvestris iallafall...
Citera
2016-03-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Ja, det finns en väldig massa olika arter i vår huvudstad. Jag har aldrig brytt mig om blommor men av någon anledning har jag utvecklat en bisarr fetish för just tallar. Vore kul att lära sig lite olika arter! Vet att vår vanliga inhemska tall heter pinus sylvestris iallafall...

Jag har sedan ett år tillbaka fått upp ett starkt intresse för ekologi i städer/stadsmiljöer med. Inte blommor men träd och liknande. Jag vill många gånger att Sveriges storstäder ska ha samma ekologi som t. ex städerna ner på kontinenten har. Så skattepengar som delvis läggs på utländsk trädimport och plantering i t. ex Stockholm särskilt på trånga gator etc är jag för starkt!

Jag älskar pilträd, brända av solen mitt på sommaren i städer. Göteborgs stad har många sådana i kärnan. Ser najs och exotiskt ut!

http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=072b6cd2-a9fc-46c1-bf86-d984b9b195c7&type=preview&source=false&function=th umbnail&width=2500&height=2000&q=72

Ystad. Sveriges sydligaste punkt.
Senast redigerad av Cauvie 2016-03-04 kl. 13:59.
Citera
2016-03-04, 14:30
Medlem
najass avatar
Tråd utbruten från (FB) Stora tråden för identifiering av insekter, däggdjur, fåglar, växter etc. (/Mod)

/mod
Citera
2016-03-05, 17:17
Medlem
Stockholmsfloran. Exakta växtställen för samtliga arter.
av PER SIGURD LINDBERG
Norstedts 1983, 280 sid. Rikt illustrerad, delvis i färg samt utbredningskartor.
Citera
2016-03-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Stockholmsfloran. Exakta växtställen för samtliga arter.
av PER SIGURD LINDBERG
Norstedts 1983, 280 sid. Rikt illustrerad, delvis i färg samt utbredningskartor.

Har du den själv? Bra?
Citera
2016-03-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Har du den själv? Bra?

Jag har den. Riktigt bra, en av favoriterna i mitt bibliotek.
Utgiven på 80-talet, så vissa beskrivna lokaler är borta idag.
Men samtidigt gör det att den är extra intressant i mina ögon.
Citera
2016-03-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knestr
Jag har den. Riktigt bra, en av favoriterna i mitt bibliotek.
Utgiven på 80-talet, så vissa beskrivna lokaler är borta idag.
Men samtidigt gör det att den är extra intressant i mina ögon.

Trevligt. Den verkar inte finnas på bibblan dessvärre. Har du lust att slå på Katarinavägen som denna tråd handlade om från början? Är nyfiken på barrträden som växer där. Vet inte om dom vuxit upp där eller blivit ditplanterade vid senare tillfälle i och för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in