Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-05, 10:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Ja det lutar nog däråt,fast hästar är ju finkänsliga och äter ogärna något som smakar konstigt. Det finns ju tidigare fall då hästar dött av dålig ensilage.
Många hästägare som ger sina hästar ensilage vaccinerar mot botulism. Det är en billig försäkring.

Märkligt fall det här. Ska bli intressant att se vad orsaken är. Skulle det handla om försäkringsbedrägeri, kan hästarna ha varit sjuka några dagar innan dom slutligen dog.

Finns ju andra växter än idegran som inte avger smak eller doft i fryst tillstånd och som hästar kan tugga i sig.
Citera
2016-03-05, 17:21
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är inte mer än rätt att de utreder. Beroende på typ av hästar så kan värdet vara femsiffrigt - miljonbelopp. Är det tre helt vanliga ridhästar utan extra utbildning eller stam så är det säkert minst 50000:- som gått upp i rök. Då ökar intresset för polisen, särskilt om ägarna har försäkring på hästarna.

Sedan måste de nog kväva masshysteri. Hästägare i trakten är så klart oroliga nu och vill inte ha sina hästar ute i hagen obevakat.

Jag hoppas verkligen att idén om idegran kan stämma. Jag vill inte tro att någon kan vara så grym att de dödar någons djur, men vet ju dessvärre redan om att det finns äckel som gör sådant.

Absolut, jag håller med dig, jag formulerade mig luddigt. Det är själva fallet som är märkligt, inte att polisen utreder detta grundligt.
Citera
2016-03-05, 17:31
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Märkligt fall det här. Ska bli intressant att se vad orsaken är. Skulle det handla om försäkringsbedrägeri, kan hästarna ha varit sjuka några dagar innan dom slutligen dog.
Jag lutar onekligen åt att det kan vara ett försäkringsbedrägeri med tanke på att det finns få gift som dödar en häst ögonblickligen och ägarna säger sig inte ha sett att hästarna verkat må dåligt utan bara hittat dom där heldöda.
Citera
2016-03-06, 06:10
Medlem
Citat:
Många hästägare som ger sina hästar ensilage vaccinerar mot botulism. Det är en billig försäkring.

Finns ju andra växter än idegran som inte avger smak eller doft i fryst tillstånd och som hästar kan tugga i sig.

Ursäkta min begränsade vetrinärkunskper - Det finns väl inget vaccin emot botulism ? Att produkter marknadsförs som vaccin emot botulism är för mig gissningsvis bara en bluff - ursäkta om jg är vass i truten om detta. Botulism är inte en immunorelaterad sjukdom, den är bara en ren förgiftning där giftet, botox, redan angriper kroppen., Jag har för mig att kroppen inte kan bilda antikroppar emot detta ändå. Och även om kroppen i viss mån skulle kunna göra detta så är skadan redan skedd

Kommer mycket botulism in i kroppen så finns inget att göra, patienten/djuret dör oavsett medicinska resurser,
Och oavsett eventuell vaccination (med påstådd profylaktisk verkan eller inte ? ) Men det är förmodligen mycket mycket dyrt att anskaffa en dödlig dos botox så man kan nog utesluta detta ?

Det finns väl inga skönhetssalonger vad jag kan veta som kan beställa så mycket skulle jag tro ?

Den botox som dessa beställer är av en viss typ, och kan troligen i viss mån spåras bakåt - men en vanlig botox förgiftning utav dåligt foder skulle väl kunna skiljas ifrån handelns botox ? Provtagning av ensilaget ?

Det tar vanligtvis flera dagar (upp till 10-14 dagar) för att en botoxförgiftning att bli fullt utvecklad även om det sprutas in.

Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jag lutar onekligen åt att det kan vara ett försäkringsbedrägeri med tanke på att det finns få gift som dödar en häst ögonblickligen och ägarna säger sig inte ha sett att hästarna verkat må dåligt utan bara hittat dom där heldöda.

Ja de preparat som kan död en häst är ju samma som de man söver med, om det är ketamin eller vad 17 det är ?- men det borde ju lätt upptäckas med blodprov och test på urinen tror jag ?

Vad gäller botox-förgiftning så är det tråkiga i att även om man lyckas häva förgiftningen (med drömtydning, trolleri, slagruta, eller god veterinärvård) så kvarstår ibland svåra symptom under flera månader efteråt, såsom obalans och muskelsvaghet i extremiteteterna, dålig sväljreflex, dålig tarmperistaltik mm, att en hästs vidare öden efter förgiftningen är mycket osäker. Kramper (liknande epilepsi) som kan bli återstående restsymptom kan ju vara synnerligen knepiga att hantera på en häst, att ha 24/7-passning är ofta orealistisk.
Senast redigerad av DrSvenne 2016-03-06 kl. 06:27.
Citera
2016-03-06, 08:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ursäkta min begränsade vetrinärkunskper - Det finns väl inget vaccin emot botulism ? Att produkter marknadsförs som vaccin emot botulism är för mig gissningsvis bara en bluff
"Är BotVax™B ett effektivt vaccin och räcker det att det skyddar mot botulism Typ B?
Precis som andra liknande vaccin (till exempel stelkrampsvaccin) är BotVax™ B ett vaccin med god effekt mot sjukdomen ifråga. De botulismfall som verifierats hos hästar i Sverige har alla orsakats av typ B toxin, som vaccinet är riktat emot. Inga fall av botulism i Sverige har setts hos hästar som immuniserats med detta vaccin."

Citat:
Botulism är inte en immunorelaterad sjukdom, den är bara en ren förgiftning där giftet, botox, redan angriper kroppen., Jag har för mig att kroppen inte kan bilda antikroppar emot detta ändå. Och även om kroppen i viss mån skulle kunna göra detta så är skadan redan skedd
"I Sverige finns tyvärr inget antitoxin att tillgå. I USA finns antitoxin till häst kommersiellt tillgängligt, både monovalent (typ B) och polyvalent (typ A-C eller A-E). I Kanada finns ett bivalent antitoxin för häst (typ A och B). Antitoxin skyddar endast mot det icke redan bundna toxinet. Det innebär att ju snabbare det ges, desto bättre effekt."

Citat:
Kommer mycket botulism in i kroppen så finns inget att göra, patienten/djuret dör oavsett medicinska resurser,
Prognos
Hästar är som sagt extremt känsliga för botulism. Dödligheten hos icke vaccinerade hästar som inte behandlas med antitoxin och andningsunderstöd anges till 90 procent i internationell litteratur. Det överensstämmer med svenska efarenheter. I en retrospektiv insamling av uppgifter om 34 hästar som diagnostiserats med botulism vid några svenska djursjukhus överlevde 12 procent (Bergold, 2007). De flesta överlevande utvecklade endast lindriga symtom.

Överlevande hästar kan kräva en lång konvalescenstid innan de är helt återställda. Föl som ges andningshjälp, ofta med respirator och antitoxin, har god överlevnadschans, enligt studier från USA, men utan sådan behandling dör alltså flertalet.

Citat:
men en vanlig botox förgiftning utav dåligt foder skulle väl kunna skiljas ifrån handelns botox ? Provtagning av ensilaget ?
Provtagning
Vid misstanke om botulism ska djurägaren kontakta veterinär för undersökning och helst provtagning av djur och/eller aktuellt foder. Kom ihåg att spara misstänkt foder. Alltför ofta är det, av naturliga skäl, antingen redan uppätet eller kasserat på grund av den dåliga kvalitén.

SVA ska kontaktas i samband med provtagning och insändande av prover.
•Provmaterial utgörs av blodserum, mag-tarminnehåll, lever och/eller misstänkt foder
•Flera rör (5-6 stycken) med blod utan tillsats tas i så akut stadium som möjligt. Om man vill avvakta med att sända in blodet, kan rören ställas i kyl några timmar. När blodkropparna sjunkit eller centrifugerats ned, sugs serum av och förs över till annat rör utan tillsats och sparas i kyl. En minsta mängd serum för att kunna genomföra testerna är vara 5 milliliter, men gärna betydligt mer.
•Maginnehåll kan tas via sond och sändas in.
•Vid obduktion kan maginnehåll tas direkt ur magsäcken.
•Provtagningsmaterial (även foder) kan vid behov frysas för senare undersökning.

Kunskapen om botulinförekomst i foder är mycket begränsad och undersökningar av foder görs enbart när kliniska symtom uppträder hos djur. Med stor sannolikhet är eventuellt förekommande toxin ojämnt fördelat i foderpartiet, vilket gör värdet av profylaktisk undersökning av foder begränsat.

Citat:
Det tar vanligtvis flera dagar (upp till 10-14 dagar) för att en botoxförgiftning att bli fullt utvecklad även om det sprutas in.
Symtom
Hästar är extremt känsliga för giftet botulin och ytterst små mänger behövs för att de ska utveckla sjukdomssymtom och dö.

De vanligaste symtomen vid botulism hos häst är:
•Svårigheter att svälja foder och vatten
•Saliv rinner ofta ur munnen
•Slapphet, nedsatt muskelspänning i tunga, läppar, svans
•Hängande ögonlock och förstorade pupiller
•Svårigheter att hålla upp huvudet kan förekomma
•Svårigheter att gå
•Svaghet och darrningar i muskuelaturen
•Nedsatt pupillreflex, förstoppning, kolik och utspänd urinblåsa kan uppträda.

Muskelförsvagningen blir värre allt eftersom. Känseln är opåverkad. Hästen kan i slutskedet inte resa sig och dör av andningsförlamning eller cirkulationssvikt inom 48 till 72 timmar.

Om hästen fått i sig en icke dödlig dos av toxinet kan den utveckla mindre grava symtom än det som beskrivs ovan.

Citat:
Vad gäller botox-förgiftning så är det tråkiga i att även om man lyckas häva förgiftningen (med drömtydning, trolleri, slagruta, eller god veterinärvård) så kvarstår ibland svåra symptom under flera månader efteråt, såsom obalans och muskelsvaghet i extremiteteterna, dålig sväljreflex, dålig tarmperistaltik mm, att en hästs vidare öden efter förgiftningen är mycket osäker. Kramper (liknande epilepsi) som kan bli återstående restsymptom kan ju vara synnerligen knepiga att hantera på en häst, att ha 24/7-passning är ofta orealistisk.
- ursäkta om jg är vass i truten om detta.
Nej, då. Du är inte det minsta vass.

http://www.sva.se/djurhalsa/hast/nervsjukdomar-hast/botulism-hast
Citera
2016-03-06, 09:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, det ska bli spännande att se hur hästarna kunde hittas heldöda på det där viset - och utan tidigare symptom på sjukdom. Jag kan inte komma på vad orsaken skulle kunna vara. Det handlar tydligen om travhästar, och travet har ju lite dåligt rykte om sig. Finns tydligen en del trollkonstnärer där som kan spruta in lite vad som helst i hästarna, sägs det. Har ingen egen erfarenhet av det där dock. Har bara ägt ridhästar.
Citera
2016-03-06, 10:27
Medlem
inter-preters avatar
"Hästägarna har avböjt att i Norran berätta om den allvarliga händelsen med deras hästar"

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/mystiska-hastdoden-hundpatrull-sattes-in-av-polis-i-jakt-pa-spar-och-tankbart-motiv-545054

Detta förstår jag inte riktigt... Även om det inte är jättekul att figurera i tidningen, så skulle jag nog göra allt för att efterlysa svaret på hur mina hästar dött..?!
Citera
2016-03-13, 03:56
Medlem
Citat:

Det i så fall rört sig om något gift som sprutats in - att ge ett gift oralt brukar döden inträffa först efter rätt så lång tid.

Angående foder så finns det ju en växt som heter Stormhatt, Aconitum Napellus, och sk Nordisk Stormhatt, som är synnerligen giftig, men det är mig inte känt hur hästar reagerar på denna växt. Och hur fort en sådan förgiftning sker, det är roten som är farligast.. Bolmört, Spikklubba och typ Odört är andra giftiga växter. Sprängört (Cicuta Virosa) är en annan, men den tror jag bara finns söderut - tex i vattensjuka marker i Skåne. Sprängört anses särskilt farlig för betande boskap, idisslare. I synnerhet nyutsläppta kalvar löper risk för sådan sprängörtsförgiftning.

Citat:
"Är BotVax™B ett effektivt vaccin och räcker det att det skyddar mot botulism Typ B?
Precis som andra liknande vaccin (till exempel stelkrampsvaccin) är BotVax™ B ett vaccin med god effekt mot sjukdomen ifråga. De botulismfall som verifierats hos hästar i Sverige har alla orsakats av typ B toxin, som vaccinet är riktat emot. Inga fall av botulism i Sverige har setts hos hästar som immuniserats med detta vaccin."

"I Sverige finns tyvärr inget antitoxin att tillgå. I USA finns antitoxin till häst kommersiellt tillgängligt, både monovalent (typ B) och polyvalent (typ A-C eller A-E). I Kanada finns ett bivalent antitoxin för häst (typ A och B). Antitoxin skyddar endast mot det icke redan bundna toxinet. Det innebär att ju snabbare det ges, desto bättre effekt."

Problemet med botulism är att när väl det giftiga ämnet (botox = botulinumtoxin) nått nervändarna så blockerar det impulserna och ger en kaskadeffekt i hela nervsystemet, dvs impulserna når inte fram.. Räknar man på detta så är botox så giftigt att en enda molekyl av detta toxin kan helt blockera en enskild nervände. Antitoxinet är visserligen en intressant utveckling liksom tetanus behandling med stelkrampsvaccin. Stelkramp (= tetanus) kan man dock få ändå även om man fått vaccin, men risken är ju förstås mycket mindre, beror på dosen förstås. Antitoxinet verkar bara på det rörliga botulinumtoxinet, det som cirklar runt i kroppen, är det redan bundet vid nervändarna så är det förkylt. Inte ens alla nervändar behöver blockeras för att döden ska inträffa, så mängden gift som behövs är ytterst liten.

Botulism är ju en sällsynt sjukdom och risken verkar ju vara liten här i Skandinavien, men att ensilage ökar risken är ju klart. Det är just en sådan anaerob jäsning som sker inne i balen som kan skapa förhållanden för botulism. Förr kallades botulism för korvförgiftning pga att korvar kunde jäsa (man hade ju dåligt med kylning förr, och sparade på bla saltet).

Egendomligt nog så finns det en snäcka i bla Söderhavet, en sk konsnäcka, som har ett liknande gift som botox som har delvis samma förgiftningsmekanism, iallafall i dess dynamik och påverkan på nervändar. Konsnäckans gift är dock synnerligen snabbverkande.

När det gäller husdjur så brukar de vanliga förgiftningarna handla om (förutom olika typer av råttgift och insektsgifter) om kylarglykol, sk etylenglykol. Propylenglykol är däremot relativt ofarligt. Förr fanns det typer av hydraulolja/bromsvätska som också var giftiga, numera finns det nog inga sådana kvar i handeln alls.

Men att få i en häst glykol det vet jag inte om hur man skulle göra då - utom en sond förstås ? Lite klumpigt att hålla på med ute i en hage tro ?

Andra gifter som kan vara aktuella är de som man söver stora djur djur med tex noshörningar mm, tex olika varianter av fentanyl, dessa är så giftiga att råkar man sticka sig på nålen på bedövningsgeväret är det godnatt - rullgardinen går ner för gott. Man har satt sin sista potatis

Men för en vanlig hästskojare är fentanyler mm nog inte så lätt att få tag i i tillräcklig kvantitet.. De bör vara enkla att upptäcka hos SKL i tex blod och urin.
Citera
2016-03-14, 04:36
Medlem
Citat:

Glömde ju att skriva att det finns ju gaser som dödar mycket snabbt, men det blir ju ett äventyrligt projekt att tygla en vilt sprattlande häst och dessutom ute i hagen. Dessutom är alla dessa gaser lika farliga för människorna som hanterar dem. Det finns ju några gaser som söver snabbt utan att hästen/djuret sprattlar men de är typ narkosgaser och alla torde vara mycket svåra att få tag i för vanliga hästskojare.

Men om de känner någon CIA/KGB-agent så kan de måhända fått fram något sådant ?
Citera
2016-05-12, 00:06
Medlem
Nu har det hänt igen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fler-hastar-misstanks-ha-forgiftats
Citera
2016-05-12, 07:05
Bannlyst
Har det framgått vad för sorts hästar det rör sig om? Om det rör sig om tävlingshästar skulle man ju kanske kunna misstänka bieffekter av doping alternativt att någon vill göra sig av med konkurrensen.
Citera
2016-05-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Har det framgått vad för sorts hästar det rör sig om? Om det rör sig om tävlingshästar skulle man ju kanske kunna misstänka bieffekter av doping alternativt att någon vill göra sig av med konkurrensen.
Som jag tidigare skrivit rör det sig om en uppfödare av kallblodstravhästar. De sysslar bara med uppfödning (på hobby/amatör basis), inga hästar i egen träning. Finns heller ingen ekonomisk vinning i att ta ihjäl ett sto som används för avel eller en ostartad unghäst som är till försäljning. Försäkringsvärdena motsvarar helt enkelt inte det ekonomiska bortfallet.
Personligen tror det är någon som bär ett agg mot familjen av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in