2016-03-04, 11:04
Medlem
Hej!

Idag hade vi en övning i skolan och vi var uppmanade av läraren att ge feedback/kritik av ett genomförande.

Så när jag genomförde min feedback/kritik, främst positiv, men även lite negativ så blev det lite som en tjej gick i försvar. Hon är 22.
Hon har också ändrat sin attityd gentemot mig tycker jag. När jag sedan sa till henne att du förstår att kritiken ges för att man ska utvecklas, så lyssnade hon knappt och bara sa ja.

Får känslan att hon vill kunna allt direkt. Jag är en del år äldre än henne(30) och vi har haft lite lite meningsskiljaktigheter gällande några saker tidigare.

Min fråga är, är det lönt att såhär i efterhand ta upp det med henne och prata, el bara släppa det?
Kan gå o älta sånt i efterhand rätt länge o tänka på det, tar massa energi

Tacksam för input
Citera
2016-03-04, 11:09
Medlem
lucifersatans avatar
Släpp det, du gjorde inga fel och hon verkar blåst som tar åt sig. Blir konstigt att ta upp det igen, fatta hon inte vad du menade då så lär hon inte förstå nu heller.
Citera
2016-03-04, 11:42
Medlem
1. Älta inte, hon glömmer det om en stund.
2. Analysera ditt beteende. På gymnasiet och universitetet finns det ingen anledning till att ge negativ kritik. Du får helt enkelt börja med att göra ett loss-gain scenario. Vad vinner du på att ge kritik? Vad förlorar subjektet på att få kritik?

Ifall svaret är att du inte vinner någonting på det - då finns det ingen logisk anledning för dig att göra så att motparten förlorar. Såvida ni inte konkurerar om en position/betyg eller motsvarande. Men den typen av betygsättning är borta ifrån de svenska skolorna sedan 40 år tillbaka.

I slutändan så är muntliga presentationer i skolan ett otroligt skämt. Jag gjorde en gång ett sådant dåligt framträdande, det missade alla poänger, det kunde i min personliga mening endast bli sammanfattat med ett ord: skräp.
Vad var konsekvensen? Ingen.
Betyget blev ändå satt av resultatet av slut-tentan.
Senast redigerad av Macatho 2016-03-04 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in