• 1
  • 2
2016-03-04, 00:12
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kladdkaka är det enda rätta svaret. Kladdkaka funkar och är någonting som uppskattas av typ alla.

Usch. Avskyr kladdkaka och står över efterrätten då det (alltför ofta) bjuds på. Jag vet att jag är onormal visserligen. Men vem får i sig en sådan mastig sockerchock efter en köttmiddag utan att må dåligt?

En efterrätt som jag gjorde till nyår efter en snarlik middag (potatis + kött) är smördegsinbakad Västerbottensost med vaniljglass och varma hjortron till. Smakerna passar extremt bra ihop, det är lättlagat (några ostskivor samt färdig smördeg) och lite udda så att folk kan få intrycket att mam är en duktig kock

Annars är förslaget med Irish Coffe perfekt för oss som inte gillar alltför söta efterrätter.
Citera
2016-03-04, 01:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Usch. Avskyr kladdkaka och står över efterrätten då det (alltför ofta) bjuds på. Jag vet att jag är onormal visserligen. Men vem får i sig en sådan mastig sockerchock efter en köttmiddag utan att må dåligt?

En efterrätt som jag gjorde till nyår efter en snarlik middag (potatis + kött) är smördegsinbakad Västerbottensost med vaniljglass och varma hjortron till. Smakerna passar extremt bra ihop, det är lättlagat (några ostskivor samt färdig smördeg) och lite udda så att folk kan få intrycket att mam är en duktig kock

Annars är förslaget med Irish Coffe perfekt för oss som inte gillar alltför söta efterrätter.
Det går köra mer 70% choklad och mindre socker om man vill.
Jag gillar ibland denna sockerchock, men även denna lite bittrare variant.

Den andra efterrätten låter rätt mastig den med, som du tar upp.
Kanske man ska fundera på en Sweet pomelo soup ifrån Vietnam.
Det är en lätt efterrätt, och rätt milda smaker.
Som är definitivt annorlunda mot vad vi brukar äta.
Dock inte aktuellt för ts, då det tar ~14-16h minst att göra den.
Då den ska saltas in, sköljas och alun, sköljas, denna procedur tar en stund
Citera
2016-03-04, 01:17
Medlem
4-1-Ks avatar
Verkar få intrycket att du vill göra det ganska lätt för dig men att det ändå ska bli en rolig och bra dessert som passar kvällen. En Riktigt överdjävulskt bra banana split ställd mitt på bordet med en varsin sked och passande alkohol brukar gå hem
Citera
2016-03-04, 08:08
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det går köra mer 70% choklad och mindre socker om man vill.
Jag gillar ibland denna sockerchock, men även denna lite bittrare variant.

Den andra efterrätten låter rätt mastig den med, som du tar upp.
Kanske man ska fundera på en Sweet pomelo soup ifrån Vietnam.
Det är en lätt efterrätt, och rätt milda smaker.
Som är definitivt annorlunda mot vad vi brukar äta.
Dock inte aktuellt för ts, då det tar ~14-16h minst att göra den.
Då den ska saltas in, sköljas och alun, sköljas, denna procedur tar en stund

Ja, den är mastig men fördelen med den är att man kan göra degknytena med Västerbottensost hur små som helst samt att den inte blir övermäktigt söt
Citera
2016-03-04, 09:33
Medlem
KickAss-1337s avatar
Riktigt fin vaniljglass med denna sås: http://blogg.skonahem.com/hemmamedhe...te-chokladsas/ (gör verkligen skäl för namnet!)

Alt. en frisk sorbet med lite hallonsås. Sorbet går utmärkt att göra själv, citron- och lime är en riktig hit!

Lycka till
Citera
2016-03-04, 10:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Ja, den är mastig men fördelen med den är att man kan göra degknytena med Västerbottensost hur små som helst samt att den inte blir övermäktigt söt
Oki, det det var det söta du menade med övermäktigt.
Det knytet är ju väldigt mäktigt också, men på annat sätt.
Men efter en större måltid, så vill man inte chockas.
De gånger jag fått kladdkaka efter en ordentlig middagsbjudning, så brukar det inte bli mycket man tar.
Om nu man inte får chansen att låta middagen sätta sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in