2016-03-03, 15:38
Medlem
JontenZs avatar
Det känns som polisen knappt lyckas utreda de flesta allvarliga brott som begås i Sverige. Man hör ju i vanligtvis i nyheterna om grova rån och sådan skit som aldrig brukas skrivas igen efter det begåtts. Jag blir särskilt förbannad när professionella rån/inbrott aldrig nämns igen eftersom det gör mig skeptiskt till att polisen aldrig hittar gärningspersonerna och är fortsatt på fri fot för att upprepa brott om igen.

Det känns tydligt att brottsligheten bara har sin framgång i Sverige utan att förminskas. Vad tycker ni andra om hur det går för brottsligheten i det svenska samhället?
Citera
2016-03-03, 15:47
Medlem
Hur många som helst. De lägger helt enkelt ned alla brottsundersökningar de inte hinner utreda. Brottsligheten i Sverige verkar ha det bättre förspänt än på mycket länge.
Citera
2016-03-03, 16:06
Medlem
Det varierar väldigt mycket beroende på brott.
Totalt ligger personuppklarningen runt 15%.
För vissa brott ligger det väldigt högt(mord, mordförsök) och för vissa brott väldigt lågt (inbrott, cykelstöld mm).
Citera
2016-03-03, 16:11
Medlem
Ju värre brott ju mer löst blir de antar jag
Citera
2016-03-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocCanDo
Ju värre brott ju mer löst blir de antar jag

Till viss del, man lägger så klart mer resurser på grövre brott men det har mycket med bevisning att göra också.

Våldtäkt t.ex. som de flesta av oss anser är ett riktigt grovt brott har väldigt låg uppklarningsprocent eftersom det är ett brott som oftast är svårt att bevisa.
Citera
2016-03-03, 20:45
Medlem
Utopiantoss avatar
Tyvärr har mitt förtroende för polisen i hög grad utarmats. Om någon är i livsfara så ringer jag 112. Men 114 14 har jag helt och hållet slutat att ringa. Väntetiden för att komma fram är totalt oacceptabel. Är det flyktingar som är förövare så kommer mitt ärende bara samla damm under kod 291. Handlar det om något mindre brott så är det troligt att polisen ändå inte kommer rycka ut på grund av otillräckliga resurser. Tidigare tyckte jag att det var viktigt att ringa till polisen om något mindre allvarligt hade inträffat, men jag har slutat bry mig om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in