2016-03-03, 06:53
Medlem
Har en mac dator. Och en extern hårddisk - (WD My Book Extern)

Kopplade in hårddisken i datorn för att kolla på videoklipp som jag hade sparat innan min Windows dator gick sönder. Och när jag skulle kolla på mina videoklipp som jag hade sparat från min gamla dator. Så kan inte QuickTimer Player spela upp videoklippen. Så hur ska jag göra för att kunna titta på dom sparade videoklippen i hårddisken?

Och sedan en annan fråga. Hur överför jag filer från skrivbordet till hårddisken i mac?
Citera
2016-03-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey1
Har en mac dator. Och en extern hårddisk - (WD My Book Extern)

Kopplade in hårddisken i datorn för att kolla på videoklipp som jag hade sparat innan min Windows dator gick sönder. Och när jag skulle kolla på mina videoklipp som jag hade sparat från min gamla dator. Så kan inte QuickTimer Player spela upp videoklippen. Så hur ska jag göra för att kunna titta på dom sparade videoklippen i hårddisken?

Och sedan en annan fråga. Hur överför jag filer från skrivbordet till hårddisken i mac?

1. Ladda hem VLC player för Mac och se om du kan spela upp filerna med den spelaren.

2. Om du har använt din externa disk för att spara filer från en Windows-dator så är den sannolikt formaterad i FAT32 vilket kan bli lite knas för en Mac, normalt ska diskar som ska köras med Mac formateras till ”Mac OS Extended (Journalförd)”. Jag är ingen fena på detta så exakt hur du kan göra för att behålla dina filer och kunna formatera om din disk korrekt får kanske andra svara på. Men kanske du kan tömma din externa disks filer tillfälligt till en annan disk, eller USB-sticka, sen formatera om den korrekt, och sen lägga tillbaka filerna på den igen.
Citera
2016-03-03, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
1. Ladda hem VLC player för Mac och se om du kan spela upp filerna med den spelaren.

2. Om du har använt din externa disk för att spara filer från en Windows-dator så är den sannolikt formaterad i FAT32 vilket kan bli lite knas för en Mac, normalt ska diskar som ska köras med Mac formateras till ”Mac OS Extended (Journalförd)”. Jag är ingen fena på detta så exakt hur du kan göra för att behålla dina filer och kunna formatera om din disk korrekt får kanske andra svara på. Men kanske du kan tömma din externa disks filer tillfälligt till en annan disk, eller USB-sticka, sen formatera om den korrekt, och sen lägga tillbaka filerna på den igen.

Mac kan läsa och skriva på fat32 men om den är ntfs kan den bara läsa.
Om den är formaterad i ntfs så är det nog lättast att flytta över allt till datorn sen formatera den till fat32, det kan man göra med "skivverktyg"
Citera
2016-03-03, 10:00
Medlem
Det finns tre alternativ för lösning:
1. Formatera om hårddisken för Fat32. Fungerar på windows och mac, men max 4gb filer.
2. Fortsätta med NTFS. Och installera tex paragon NTFS eller liknande för att läsa och skriva på macen.
3. Formatera till MacOS(journalförd) och använda den endast till mac.

Jag föredrar lösning 3, i nödfall lösning 2 och skippar gärna lösning 1 då jag brukar hag filer över 4gb och att Fat32 är riktigt gammalt.

Som tidigare tipsat om, VLC är en riktigt bra mediaspelare. Quicktime brukar vara tjurigt om man inte har koll på filformat osv.
Citera
2016-03-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
1. Formatera om hårddisken för Fat32. Fungerar på windows och mac, men max 4gb filer.
2. Fortsätta med NTFS. Och installera tex paragon NTFS eller liknande för att läsa och skriva på macen.

Jag föredrar lösning 3, i nödfall lösning 2 och skippar gärna lösning 1 då jag brukar hag filer över 4gb och att Fat32 är riktigt gammalt.

Som tidigare tipsat om, VLC är en riktigt bra mediaspelare. Quicktime brukar vara tjurigt om man inte har koll på filformat osv.

Om jag går på punkt 3, påverkas filerna om jag formaterar om hårddisken? Jag menar, måste jag överföra filerna till skrivbordet innan jag formaterar om?
Citera
2016-03-04, 13:18
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS

Det bästa om man vill kunna använda disken både i Windows och OS X utan begränsningar är att köra på filsystemet EXFat. Det stöds från Windows XP och uppåt och många versioner bakåt i OS X.
Inga begränsningar i filstorlek eller annat.
Citera
2016-03-04, 14:01
Medlem
Citat:
Om jag går på punkt 3, påverkas filerna om jag formaterar om hårddisken? Jag menar, måste jag överföra filerna till skrivbordet innan jag formaterar om?

Ja givetvis måste du spara de filer du vill ha kvar på nån annan disk, eller på skrivbordet, om du vill formatera om din externa hårddisk, de raderas ju helt och då försvinner allt på den och den formtreas sen till det nya formatet. Sen kan du lägga tillbaka de filer du vill på den igen.
Citera
2016-03-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja givetvis måste du spara de filer du vill ha kvar på nån annan disk, eller på skrivbordet, om du vill formatera om din externa hårddisk, de raderas ju helt och då försvinner allt på den och den formtreas sen till det nya formatet. Sen kan du lägga tillbaka de filer du vill på den igen.

Okej, vad heter programmet där man formaterar om disaken ?
Citera
2016-03-05, 00:09
Medlem
DeNadas avatar
Disk utility
Citera
2016-03-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeNada
Disk utility

Kan du länka programmet till mig??
Citera
2016-03-05, 15:20
Medlem
Citat:
Kan du länka programmet till mig??

Det finns redan i din Mac under program/verktyg disk utility eller "skiv verktyg" på svenska
Citera
2016-03-05, 15:39
Medlem
Citat:

Ja, vid formatering så raderas allt. Så du bör spara dom någon annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Det bästa om man vill kunna använda disken både i Windows och OS X utan begränsningar är att köra på filsystemet EXFat. Det stöds från Windows XP och uppåt och många versioner bakåt i OS X.
Inga begränsningar i filstorlek eller annat.

Det är sant förutom att det finns visst begränsingar bakåt i OS X? Men det är väl vid 10.6 eller något sånt, så det bör vara lugnt om man har en modern mac. EXFat är dock mycket bra lösning om det ska funka på båda.

Personligen har jag täckt upp mig för allt. Kör HFS på mina hårddiskar, macen kan läsa och skriva på NTFS med hjälp av paragon. Dyker alltid upp situationer för allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in