Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-03, 15:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En stor besvikelse, enkelriktat och enspårigt. Varför inte ta upp de bränder som flyktingarna själva misstänks för? Men de är väl rädda om sitt jobb kan man tänka.
Inte ett ord hörde jag om det tidigare konstaterade att i trettio fall är det de själva som tänt på. Den som inte hängt med och inte läser här kan väl inte föreställa sig, inte drömma om att "barnen" själva eldar upp sin tygghet, sin säng och sin matplats. Trettio kända fall med "egenbrand".
Man sa i och för sig, utan att utveckla detta vidare att "några av bränderna har tänts på inifrån" men det behöver ju bara betyda att en "nazist" tagit sig in i byggnaden, låtsats vara hantverkare eller så.
Tyckte programmet var rätt platt och tandlöst. Men visade i alla fall hur värdelösa socialdemokratiska kommungubbar är, usch.
Citera
2016-03-03, 15:48
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Inte ett ord hörde jag om det tidigare konstaterade att i trettio fall är det de själva som tänt på. Den som inte hängt med och inte läser här kan väl inte föreställa sig, inte drömma om att "barnen" själva eldar upp sin tygghet, sin säng och sin matplats. Trettio kända fall med "egenbrand".
Man sa i och för sig, utan att utveckla detta vidare att "några av bränderna har tänts på inifrån" men det behöver ju bara betyda att en "nazist" tagit sig in i byggnaden, låtsats vara hantverkare eller så.
Tyckte programmet var rätt platt och tandlöst. Men visade i alla fall hur värdelösa socialdemokratiska kommungubbar är, usch.

15st bränder startade inifrån, varav 8 av dom har fällande domar, så det nämnde de visst.
Citera
2016-03-03, 16:10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
15st bränder startade inifrån, varav 8 av dom har fällande domar, så det nämnde de visst.
Ett väldigt konstigt sätt att uttrycka sej. Anlagt är ju ordet, alternativ olyckshändelse i en del fall. Det är fegt.
Citera
2016-03-03, 17:14
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ett väldigt konstigt sätt att uttrycka sej. Anlagt är ju ordet, alternativ olyckshändelse i en del fall. Det är fegt.

Eftersom 8(?)har dömts så är det väl inte olyckshändelser i de fallen iaf.
Citera
2016-03-03, 17:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Eftersom 8(?)har dömts så är det väl inte olyckshändelser i de fallen iaf.
Nej givetvis inte.
Citera
2016-03-03, 20:04
Medlem
Zikniks avatar
Jag har inte sett programmet men tog man upp, och finns det siffror på, hur många bränder som uppstått med folk i byggnaderna? Misstänker att en del av de "yttre" bränderna drabbat boenden på väg att byggas(?)
Åtminstone för mig känns det allvarligare om liv hotas!
Citera
2016-03-03, 20:29
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Jag har inte sett programmet men tog man upp, och finns det siffror på, hur många bränder som uppstått med folk i byggnaderna? Misstänker att en del av de "yttre" bränderna drabbat boenden på väg att byggas(?)

De besökte ett hvb-hem i programmet som någon försökt sätta i brand när det varit sovande barn och personal inne i huset. Personalen hade upptäckt det i ett tidigt skede dock.
Citera
2016-03-03, 20:48
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik

Jag är helt säker på att sådana siffror nämns nån gång då och då, men jag tror inte att det hördes i just det här programmet.

Din misstanke stämmer helt med mitt minne. Det är mycket få bränder som anlagts i bebodda hus - om man bortser från de fall då boende varit skyldiga.
Citera
2016-03-03, 21:06
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Måste säga att jag var lite förvånad över att JJ problematiserade bilden så mycket som han gjorde där båda sidorna kom fram. Det blev ju nästan lite som att det vanliga folket inte tyckte samma sak som beslutsfattarna. Kan JJ´s bild av samhället ha börjat ändras efter han ser effekterna på nära håll i sitt kära Göteborg?

Excusez-moi?

Han har varit ensam i mainstream media som inte har krökt sin rygg för kollektivet. Här har du ett reportage om honom från 2008
Citat:
– Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han.//......//Han ser två hot mot den seriösa undersökande journalistiken. Den första är att den politiska makten nu anlitar pr-konsulter för att försvåra den undersökande journalistik de i andra sammanhang hyllar. Den andra är det låga förtroendet journalister har hos allmänheten. Han menar att det beror på den bristande rapporteringen från baksidan av det mångkulturella samhället.

– Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället. Men vi som försvarat det har ju förskönat det. Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare, säger han.//......//
http://www.hd.se/mer/2008/02/10/janne-josefsson---mannen-bakom-avslojandena/
Pallar du inte läsa? Här är ett par YouTube-klipp också, från 2007. Vet inte om de är nåe bra, förvisso
https://www.youtube.com/watch?v=Yzt8ATqRqI0
https://www.youtube.com/watch?v=n5vjVBdVVbI
Nyare uppriktighet:
https://www.youtube.com/watch?v=SukJchMXRN0
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2016-03-03 kl. 21:09.
Citera
2016-03-03, 21:20
Medlem
JSelwyns avatar
Tycker att det är förkastligt att bränna upp/ner flyktingboenden på detta sätt som visades i reportaget.

Men (nej, jag försvarar det inte alls) när våra folkvalda politiker inte lyssnar på dem som har röstat fram dem så föds där en frustration och därav att vi får se sådana här handlingar.
Ingenting alls unikt för Sverige eller de medborgare som redan lever här. Det är bara att se oss omkring så kommer vi att hitta liknande tilltag av lika frustrerade medborgare.

Om våra folkvalda hade spenderat så mycket som 1/10 av de pengar och tid på att lösa konflikten i Syrien (för att ta ett exempel) så hade vi inte haft denna situation som vi ser idag. Men som så många gånger förr...så står Europa handlingsförlamade när det kommer till ett skarpt läge och förlitar sig på USA och andra stormakter för att lösa konflikten/r på vår bakgård.
Citera
2016-03-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Att bränna ner flyktingförläggningar är fruktansvärt och visar ju bara att dessa människor är sämre som är kapabla till att begå mordbränder. Det finns andra vettigare sätt att få igenom saker, som att engagera sig politiskt till exempel.

Läraren som satt och pratade på en 12-årings nivå i programmet får mig dock att inse att hans intelligens inte skulle räcka till för att kunna ha en vuxen diskussion, än mindre ha en chans inom politiken. Även om många egentligen besitter samma åsikt som läraren och är trötta på den rådande situationen så är han då ingen vidare bra representant. Men det tyckte väl förstås UG var bra så att folk får en ännu sämre syn på SD och SD:are.

Vettigare att engagera sig politiskt? Ja för det är ju så många som lyssnar eller vadå? Man skulle absolut inte riskera att bli förföljd och stämplas som rasist eller hur? För att man måste ju inte vara politiskt korrekt idag?

Nej du. Ligger det ett asylboende intill dig och din dotter blir våldtagen, så löser du snabbt problemet om du bränner ner byggnaden. Engagera sig politiskt tar bara onödigt lång tid och man kan ändå inget påverka förräns en själv sitter i riksdagen.

Våld må vara irrationellt och fegt men det är samtidigt effektivt och enklare. Sen så förskjuter du även problemet på andra som behöver lära sig att rösta rätt.

Det var dock en mycket bra dokumentär och läraren lyfter faktiskt debatten väldigt bra.

Det bästa var när JJ ifrågasatte dennes rätt till att generalisera varpå han fick svaret: tillslut så går det så långt.

Ja det är ju skönt att höra hur stämningen verkligen är. Nu hoppas vi att Trump vinner valet i höst och att regeringen tvingas till nyval.
Citera
2016-03-04, 00:35
Medlem
Väntade mig riktig skit, men jag tyckte det var hyfsat ok. Det är bra med en chans för oss att se hur det står till med överklassen nu när det är som jävligast för oss små människor. Tycker det är helt rätt att de ska lida av invandringen, även om det aldrig blir lika jävligt som för oss som måste dela trappuppgång med dem och leva i fullständig terror.

Undrar när de börjar bränna ner sina egna villor för att få försäkringspengar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in